Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
(Bericht 8454746)
voor mensen die veel kilometers doen is er nog altijd geen betaalbaar alternatief hoor Micele.
|
Die moeten dan al heel veel kms doen of 35000 kms/jaar. Of de uitzondering die de regel bevestigt.
En als in 2018 de diesel even duur zal zijn dan de benzine, ligt dat omslagpunt nog verder.
Indien de overheid de accijns nog wat hoger trekt voor de diesel, ze zoeken weer enkele miljarden, zal het in de sjakosch zijn.
Zuinige benzines zijn er ook hoor.
Dat toonde de VAB al in 2013 aan, omslagpunt was toen al 30.000 km, bij euro 5 diesels, euro 6 diesels zijn duurder dus het zal wslk nu rond 35.000 km liggen:
Citaat:
https://www.vab.be/~/media/vab/files...013.ashx?la=nl
...
3. De dieselwagens worden duurder omdat ze aan alsmaar strengere uitstootnormen moeten
voldoen. De invoering van de Euro 5-norm verplichte autoconstructeurs om een dure
roetfilter in te bouwen. De Euro 6 die er aan komt, legt nog strengere eisen op waardoor de
vervuilingsgraad dichter bij het niveau van een benzinewagen komt. De nodige technologie
zal de prijs van de dieselwagen nogmaals verhogen.
Mobiliteitsclub VAB heeft van 10 modellen de benzine- en dieseluitvoering met elkaar vergeleken op
basis van de kostprijs per kilometer. Per model werd een diesel – en benzinemotor met een
gelijkwaardig vermogen vergeleken. De werkelijke kost van de wagen inclusief aankoop en
onderhoud werd berekend op basis van eigen gemeten verbruikscijfers. De resultaten zijn verrassend
in het voordeel van benzinewagens en verklaren ook de groeiende interesse voor kleinere benzinewagens.
...
De meerprijs voor een dieselwagen stijgt
Hoe moderner en dus ook zuiniger en minder vervuilend, hoe duurder de dieselmotor wordt.
Van de 10 geteste modellen bedraagt de gemiddelde meerprijs liefst 2.127 euro tegenover de gelijkwaardige benzineversie. Dit betekent dat je al bijna 13.000 liter (12.890 liter op basis van het huidige prijsverschil aan de pomp) diesel moet tanken om deze meerprijs terug te verdienen.
Als we rekening houden met een lager verbruik van de dieselwagen (13% volgens de test), dan komen we tot de conclusie dat je meer dan 200.000 kilometer (aan een verbruik van 5,5 liter per 100 km) moet rijden om de meerprijs op het moment van de aankoop te kunnen terugverdienen.
|
2 vbn voor verre afstanden 30000 km/ jaar, grotere wagens :
- Skoda Superb diesel versus benzine, beide even duur 0,34 €/ km.
- Mercedes C diesel versus benzine, diesel iets duurder met 0,41 €/km dan benzineversie met 0,4 €/km.
Citaat:
BUDGETTEST 2013 Kilometer kostprijs euro/km op 5 jaar (uitgedrukt in euro)
10.000 km/j 30.000 km/j
benzine diesel verschil benzine diesel verschil
Skoda Superb 0,7 0,75 0,05 0,34 0,34 0
Mazda CX 5 0,75 0,79 0,04 0,36 0,36 0
Mercedes C 0,7 0,75 0,05 0,4 0,41 0,01
|
|