Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Leuvens SP.A-kopstuk roept op tot vandalisme en road rage (https://forum.politics.be/showthread.php?t=239131)

De schoofzak 9 juni 2017 20:03

Leuvens SP.A-kopstuk roept op tot vandalisme en road rage
 
Dat is geen voorbeeld voor een fatsoenlijke beleidspartij.
Dit is oproepen tot geweld, wanneer jij vindt dat iets niet in jouw kraam past. Of het nu in het verkeer, in de politiek, in het uitgangsleven, op betogingen, op het werk .... of waar dan ook is.

De aard van het beestje: liever straatgeweld dan oproepen tot enige bedachtzaamheid, zelfs al gaat het over onverdraagzame medemensen.


Leuvens SP.A-kopstuk: “Fietsers, maak desnoods een deukje met je stuur”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170609_02918009


Citaat:

Leuven -

Een discussie op Facebook heeft de Leuvense SP.A-voorzitter Hendrik Delagrange flink wat kritiek opgeleverd. Hij zei dat fietsers gerust met hun stuur een deukje mogen maken in een auto als die hen niet doorlaat. “Crimineel”, reageert de oppositie.

De discussie ontstond in de Facebookgroep Leuven Fietsstad?. Daar ging het donderdag over de controles waar fietsers in de Geldenaaksebaan in Leuven aan onderworpen worden. De politie voert die uit omdat de fietsers al te vaak snel op het voetpad rijden om aanschuivende auto’s die half of helemaal op de fietsstrook staan, in te halen. Gevaarlijk voor voetgangers en dus kregen negen meerderjarigen een boete van 58 euro opgelegd. “Dertien jongeren onder 16 jaar moeten een verkeersles bijwonen bij de politie”, aldus de Leuvense politie in Het Laatste Nieuws.

Lees de discussie hier.

Wouter Florizoone vond dat er aan “victim blaming” (het slachtoffer de schuld geven, nvdr) gedaan werd. “Het zal wachten zijn op de fietsbrigade tot men inziet dat er een structurele oplossing moet komen ten voordele van de vele fietsers die er dagelijks passeren.”

Daar kwam heel wat reactie op, onder meer van Leuvens SP.A-voorzitter Hendrik Delegrange. “Ik begrijp niet hoe zoveel bestuurders daar domweg half of helemaal op die strook gaan staan of fietsers proberen in te halen. Maar dan nog geeft dat je geen excuus om op het voetpad te gaan rijden. Maak desnoods per ongeluk een deukje met je stuur, maar rij niet op het voetpad.” Een reactie die hij twintig minuten later aanpaste toen hij de ‘zin met het deukje’ weghaalde.
Leuvens SP.A-kopstuk: “Fietsers, maak desnoods een deukje met je stuur”

Toen had hij wel al tegenwind gekregen van Sabine Bovend’aerde, Open VLD-gemeenteraadslid. “Per ongeluk een deukje met je stuur? Dat is even crimineel als op het voetpad rijden.”

Ook bij de Fietsersbond wordt verrast gereageerd op de reactie van Delegrange. “Zeker niet doen”, zegt woordvoerder Roel De Cleen. “Dat is nog altijd vandalisme. Wat hier moet gebeuren, is dat de overheid ingrijpt en een goede situatie voor de fietsers creëert.”

Jay-P. 10 juni 2017 01:09

Facebook is duidelijk het gezicht van "De Dictatuur Van Het Proletariaat, anno 2017". Ondersteund door twitter.
Politici, de volksmenners bij uitstek, hebben dat ondertussen ook wel door.

Persoonlijk doe ik niet mee aan sociale media.
Alleen dit hier, dat -toegegeven- eerder een asociaal medium is.
Honni soit qui mal y pense.

Freddie 10 juni 2017 08:47

Die "fietsstrook", is dat een fietspad of een fietssuggestiestrook? Een auto mag niet op een fietspad rijden (langsrichting), alleen kruisen (dwarsen). Op een fietssuggestiestrook mag de auto wel rijden, aanschuiven in file. In file moeten fietsers mee aansluiten zoals de auto's.

Jan van den Berghe 10 juni 2017 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 8466009)
Die "fietsstrook", is dat een fietspad of een fietssuggestiestrook? Een auto mag niet op een fietspad rijden (langsrichting), alleen kruisen (dwarsen). Op een fietssuggestiestrook mag de auto wel rijden, aanschuiven in file. In file moeten fietsers mee aansluiten zoals de auto's.

Welneen, een fietser mag een auto in de file gerust inhalen.

Dadeemelee 10 juni 2017 09:12

Het was gewoon arrogant fietsersgedrag. Weer zo van die gasten die denken dat het verkeersreglement voor hen niet geldt. En als ze dan eens op de bon gaan komt zo'n spa pippo zeggen dat ze deuken in auto's (die niks verkeerd doen) moeten maken.

Dadeemelee 10 juni 2017 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 8466009)
Die "fietsstrook", is dat een fietspad of een fietssuggestiestrook? Een auto mag niet op een fietspad rijden (langsrichting), alleen kruisen (dwarsen). Op een fietssuggestiestrook mag de auto wel rijden, aanschuiven in file. In file moeten fietsers mee aansluiten zoals de auto's.

Het ging over een fietssuggestiestrook.

TheFourHorsemen 10 juni 2017 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8466015)
Welneen, een fietser mag een auto in de file gerust inhalen.

Indien daar de ruimte voor is.

Jan van den Berghe 10 juni 2017 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8466033)
Indien daar de ruimte voor is.

Logisch. Of veronderstelt u dat een fietser over een auto mag rijden?

Jan van den Berghe 10 juni 2017 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8466031)
Het ging over een fietssuggestiestrook.

En mooi voorbeeld van onaangepaste infrastructuur. De Geldenaaksebaan heeft fietspaden, maar die verdwijnen als je Heverlee binnenrijdt. Hier wordt de fietser plotseling aan zijn lot overgelaten en moet zich mengen tussen het daar soms drukke verkeer. Dan begrijp ik dat veel fietsers op de stoep rijden. Er is daar gewoon een structureel probleem.

De schoofzak 10 juni 2017 09:51

In smalle straten kan je geen brede lanen installeren.

Iedereen zou daar de consequenties van moeten aanvaarden. Zowel automobilisten als motorrijders, als (bak)(snel)fietsers, als voetgangers.

Onlangs nog gelezen dat in Gent met hun immobiteitsplan, de flikken nu repressief moeten optreden tegen agressieve fietsers èn agressieve voetgangers.

.

quercus 10 juni 2017 10:03

Gans die herrie is uiteindelijk terug te voeren naar één oorzakelijk feit: de zware historische achterstand van dit land inzake een verantwoorde urbanisering. Een fietspadenbeleid is zowat een eeuw lang een volslagen onbekende notie geweest in dit land. Wanneer dan e i n d e l i j k het onderwerp in de actualiteit komt is het natuurlijk véél te laat. Gans de infrastructuur is gericht op de auto en dan wordt het weer aartsmoeilijk om er op een verantwoorde wijze verandering in aan te brengen. Zoals in zowat alles is onze directe buur Nederland ons hier een eeuw voor. Wat niet wegneemt dat de ophitsing door die socialistische pipo ronduit misdadig is.

Jay-P. 10 juni 2017 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8466044)
In smalle straten kan je geen brede lanen installeren.

Iedereen zou daar de consequenties van moeten aanvaarden. Zowel automobilisten als motorrijders, als (bak)(snel)fietsers, als voetgangers.

Onlangs nog gelezen dat in Gent met hun immobiteitsplan, de flikken nu repressief moeten optreden tegen agressieve fietsers èn agressieve voetgangers.

Niks nieuws. Agressieve auto-drivers zijn reeds sinds eind vorige eeuw bekeken als jihadi. Maar de toekomst ligt in de self driving cars, toch?

-grin kwadraat: Nu nog wachten op self driving fietsen en self driving gewrichten voor voetgangers.
Sukses gewenst: may the force be with you all.

Dadeemelee 10 juni 2017 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8466050)
Gans die herrie is uiteindelijk terug te voeren naar één oorzakelijk feit: de zware historische achterstand van dit land inzake een verantwoorde urbanisering. Een fietspadenbeleid is zowat een eeuw lang een volslagen onbekende notie geweest in dit land. Wanneer dan e i n d e l i j k het onderwerp in de actualiteit komt is het natuurlijk véél te laat. Gans de infrastructuur is gericht op de auto en dan wordt het weer aartsmoeilijk om er op een verantwoorde wijze verandering in aan te brengen. Zoals in zowat alles is onze directe buur Nederland ons hier een eeuw voor. Wat niet wegneemt dat de ophitsing door die socialistische pipo ronduit misdadig is.

Leuven is een oude stad, soms is er gewoon geen plaats. De ganse binnenstad is trouwens autononvriendelijk en fietsvriendelijk gemaakt. Het enige wat je er met de auto kan gaan doen is naar en van een parking te rijden (ik parkeermij altijd kort bij de rand en ga dan te voet).

De Geldenaaksebaan ligt buiten de Ring en is een (kleine) invalsweg naar Leuven.

Dit is trouwens de Geldenaaksebaan

https://www.google.be/maps/@50.86666...7i13312!8i6656

werkman 10 juni 2017 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8466059)
Niks nieuws. Agressieve auto-drivers zijn reeds sinds eind vorige eeuw bekeken als jihadi. Maar de toekomst ligt in de self driving cars, toch?

-grin kwadraat: Nu nog wachten op self driving fietsen en self driving gewrichten voor voetgangers.
Sukses gewenst: may the force be with you all.


Waw. Niemand nog in fout dus. Mij auto; mijn fiets of mijn voeten hebben de fout begaan. En bij gebrek aan hersenen kunnen ze niet worden opgesloten.
We zijn er! Het leven is mooi; mooi; mooi! :lol:

Sukkelaar 10 juni 2017 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8466036)
En mooi voorbeeld van onaangepaste infrastructuur. De Geldenaaksebaan heeft fietspaden, maar die verdwijnen als je Heverlee binnenrijdt. Hier wordt de fietser plotseling aan zijn lot overgelaten en moet zich mengen tussen het daar soms drukke verkeer. Dan begrijp ik dat veel fietsers op de stoep rijden. Er is daar gewoon een structureel probleem.

OK maar dit wil niet zeggen dat de fietsers op de stoep mogen rijden. :-(

Jay-P. 10 juni 2017 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door werkman (Bericht 8466063)
Waw. Niemand nog in fout dus. Mij auto; mijn fiets of mijn voeten hebben de fout begaan. En bij gebrek aan hersenen kunnen ze niet worden opgesloten.
We zijn er! Het leven is mooi; mooi; mooi! :lol:

Ik zie dat ge tot de jaren van verstand gekomen zijt.
Da's eens wat anders dan dat politiek melaats gevoel, niet?

Xenophon 10 juni 2017 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8466062)
Leuven is een oude stad, soms is er gewoon geen plaats. De ganse binnenstad is trouwens autononvriendelijk en fietsvriendelijk gemaakt. Het enige wat je er met de auto kan gaan doen is naar en van een parking te rijden (ik parkeermij altijd kort bij de rand en ga dan te voet).

De Geldenaaksebaan ligt buiten de Ring en is een (kleine) invalsweg naar Leuven.

Dit is trouwens de Geldenaaksebaan

https://www.google.be/maps/@50.86666...7i13312!8i6656

Daar is inderdaad geen fietspad.

Vlad 10 juni 2017 15:59

Waar geen plaats is voor fiets en auto moeten ze de auto verbieden :]

Ik heb vandaag nog een auto een tik gegeven op het spatbord. Die vent kwam van achter me en draaide naar rechts, sneedt me gewoon de pas af, zonder te pinken. Had geen zin om verder aan te schuiven dacht en als ik hier nu al eens rechts afsla.

HRobin 10 juni 2017 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8466062)
Leuven is een oude stad, soms is er gewoon geen plaats. De ganse binnenstad is trouwens autononvriendelijk en fietsvriendelijk gemaakt. Het enige wat je er met de auto kan gaan doen is naar en van een parking te rijden (ik parkeermij altijd kort bij de rand en ga dan te voet).

De Geldenaaksebaan ligt buiten de Ring en is een (kleine) invalsweg naar Leuven.

Dit is trouwens de Geldenaaksebaan

https://www.google.be/maps/@50.86666...7i13312!8i6656

Simpel op te lossen: éénrichtings-straat van maken en voor fietsers beide richting toelaten

De schoofzak 10 juni 2017 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8466220)
Waar geen plaats is voor fiets en auto moeten ze de auto verbieden :]

Ik heb vandaag nog een auto een tik gegeven op het spatbord. Die vent kwam van achter me en draaide naar rechts, sneedt me gewoon de pas af, zonder te pinken. Had geen zin om verder aan te schuiven dacht en als ik hier nu al eens rechts afsla.

D�*t is dus helemaal niet het opzet van deze draad.

Iedereen die door een ander in een erg benauwde situatie gebracht wordt, zal al eens fors reageren.

Maar als voorbeeldfiguur moogt ge daartoe niet oproepen. Wie een beetje verstand heeft, beseft dat zo'n oproep voor sommige net een trigger is om veel te ver te gaan in de agressie.

Dat is in het verkeer zo, en dat is in veel andere maatschappelijke geledingen zo (denk aan de moord op dien Hollander Pim ... of dichter bij ons varkenskoppen op de oprit, bijlen door het venster en poederbrieven)

.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be