![]() |
De kiezer staat boven de wet
Gisteren in Ter Zake zei Filip de Winter naar aanleiding van het arrest: " de kiezer staat boven de wet"
Was dat nu gewoon zever of is het gewoon ook zever? Begint hij daar een hele uitleg te geven van wie er bovenaan de trap staat en wie er onderkomt en ga zo maar door. Maar goed, "de kiezer staat boven de wet". Toen ik dat hoorde moest ik de wenkbrauwen is fronsen. Waarom? Iedereen die meerderjarig is en stemplichtig is, is een kiezer. "Een kiezer staat boven de wet". En aangezien ik een kiezer ben, sta ik boven de wet wat implicieert dat ik alles mag doen wat ik wil want ik sta toch boven de wet. Dus mensen, hou u vast want straks steek ik uw huis in brand en vermoord ik uw vrouw. Mag allemaal, want ik sta boven de wet want ik ben een kiezer. U zegt direct: man, verkoop zo geen dikke zever. Kleine correctie: ik pas gewoon toe wat Filip de Winter zegt. |
Kleine nuance, het ging over het feit dat de kiezer onrechtsstreeks bepaald welke wetten er worden gemaakt, het is immers de kiezer die kiest wie de wetgevende macht wordt en niet de rechterlijke. De rechterlijke op zijn beurt voert uit wat de wetgevende macht beslist heeft.
Daar je duidelijk problemen hebt met iets in de juiste context te plaatsen geef ik je dit even mee: Wanneer de wetgevende macht zodanig de wetten wijzigt zodat de rechterlijke macht wel een partij moet onwettelijk verklaren dan zijn we ver van onze ooo zo waardevolle democratie. Waar de kiezer over oordeelt zul je wel merken bij de volgende verkiezingen. Oh ja, >>1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen" >>4 op de 10 belgen is vlamingenhater. Ja mag fier zijn op uw Belgiƫ |
In een democratie hebben de kiezers uiteindelijk het laatste woord, want zij verkiezen tenslotte de vertegenwoordigers, die de wetten maken.
In deze zin staan de kiezers dus hierarchisch boven de wetten, omdat de wetten door de kiezers, via hun vertegenwoordigers, gemaakt worden. |
Citaat:
nuja linkiewinkies horen wat zij willen horen natuurlijk, misschien toch maar niet liggen jointjes roken tijdens terzake ;) |
Citaat:
Er is enkel sprake van democratie wanneer de kiezers de mogelijkheid hebben om desgewenst rechtstreeks de gewenste wetten in te voeren, of ongewenste wetten af te voeren. Dat kan, via het bindend referendum op volksinitiatief (BROV). Zolang het BROV niet wordt ingevoerd, is van democratie geen sprake. De bewering dat wij thans in een democratie leven, is de centrale leugen waaraan de ideologie van de heersende kaste is opgehangen. |
Citaat:
Maar als het VB de racismewet niet goed vindt, moet ze gewoon een meerderheid vinden om ze ongedaan te maken, niet? |
Dat de kiezer boven de wet staat is kloinkklare onzin.
Als ik morgen honderduizend medestanders vind die allen de mening zijn toegedaan dat ik het recht heb om K3 op rituele wijze te onthoofden, moet ik dan vrijspraak bepleiten omdat ik een kiezer ben, en gesteund wordt door andere kiezers ? Het Vlaams Blok lijkt soms wel eens te vergeten dat zij een MINDERHEID van de vlamingen vertegenwoordigen, terwijl in een democratie wetten gemaakt worden door de meerderheid ... |
Deze discussie is echt gezever. Ik denk dat elk normaal denkend mens wel begrijpt wat Dewinter gisteren wou zeggen: hij heeft daarbij nog ruimschoots de tijd gehad om in geuren en kleuren die boutade uit te leggen (herinner u de lieflijke glimlach en "de ondergeschikte orde", niet echt correct Nederlands imho, maar soit).
NOOIT heeft Dewinter willen zeggen dat "elke individuele kiezer" zichzelf boven de wet mag plaatsen. Ge moet er dat dus ook niet van proberen te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
komt in orde tegen de volgende verkiezingen :-D |
Citaat:
Maar het blijft een gedacht. Politici luisteren niet naar de kiezer maar naar hun partij. En op dat vlak zijn alle partijen min of meer gelijk. Pas als het BROV wordt ingevoerd zullen de politici naar het volk luisteren. Uit puur eigenbelang, want het volk kan hen dan afzetten als het dat wenst. Nu kan hij dat in geen geval. Ook en zelfs niet via verkiezingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be