Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Airbags....hoe lang nog? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=239442)

kelt 27 juni 2017 19:01

Airbags....hoe lang nog?
 
Hoeveel mensen er al gered werden door de airbags in hun wagen weet ik niet......VEEL waarschijnlijk.



Maar er zijn beslist ENKELE mensen (we zijn met 7 miljard ,vergeet dat niet!) gestorven omdat hun airbag "ongepast" reageerde.

Misschien is het wel zo dat er ENKELE mensen dood zijn omdat de airbag niet reageerde.


We beseffen te weinig hoe waanzinnig "doortastend" een airbag systeem eigenlijk wel is.
Theoretisch houdt een intelligent systeem een aantal "vervormingspunten" in een voertuig in de gaten om te beslissen dat er springstoffen (jawel!) geactiveerd worden om kussens op te blazen.


Markleiders Takata is nu zo onder vuur gekomen door aanhoudende terugroep- en controleakties dat ze op een faillisement afstevenen.....mogelijk eind juli 2017.


Deze firma heeft ook andere activiteiten gerelateerd aan auto-veiligheid,en door het afsplitsen van de airbag-divisie( en de verkoop van de andere activiteiten,waarschijnlijk aan een Amerikaanse groep),kan ze een algemeen faissement vermijden.

Het is maar de vraag hoe lang de andere airbag-makers nog met springstoffen wensen te spelen....het lijkt een technologie die niet zo lang meer kan volgehouden worden.....op straffe van SERIEUZE juridische en financiele problemen...


Autos gaan LANG mee,en leg maar eens uit aan een autobezitter dat hij/zij veiligheidshalve het airbagsysteem iedere paar jaar zou moeten vervangen????

Want dit is waar het op zal gaan neerkomen...vrees ik..:-(

kelt 27 juni 2017 21:02

moderator....graag dit draadje in mobiliteit en verkeersveiligheid? :oops::oops::oops::oops:

Dadeemelee 27 juni 2017 21:26

Voordat die airbag afgaat moet het toch een serieuse botsing zijn. Ze hebben dat eens getest in Het Lichaam van Coppens. Ze slaagden er niet in om hem te laten afgaan bij 'milde' botsingen.

Vlad 21 juni 2025 06:46

Citaat:

Tientallen doden en niet enkel bij Citroën: doen automerken genoeg tegen ontploffende airbags?

Zowat alle grote autobouwers hebben oude modellen met airbags die uitzondelijk kunnen ontploffen. Maar zij zijn voorlopig niet van plan om bestuurders te vragen er niet meer mee te rijden, blijkt uit een rondvraag bij enkele merken. Donderdag riep Stellantis, de groep boven Citroën, zo’n 28.000 Belgen op om niet meer met hun wagen te rijden, na een dodelijke explosie van zo’n airbag in Frankrijk.
Ik heb dat gelukkig niet op mijn fiets.

Universalia 21 juni 2025 09:16

Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid. :?

Johan Daelemans 22 juni 2025 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10506963)
Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid. :?

Vol in de remmen bergop ga je met een wagen over die 12m/s².
Is dat niet wat 'scherp'?

Micele 22 juni 2025 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10506963)
Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid. :?

die > 12 zal achterhaald zijn bij de huidige sportwagens en hun (veel) betere banden.

Vanuit 100 kmu onder 30 meter remweg stilstaan is geen zeldenheid meer in optimale omstandigheden en mareriaal.

7 jaar geleden werd 13,2 m/sec² en meer gehaald in een sportwagenremtest van ams:

Citaat:

https://www.auto-motor-und-sport.de/...mst-am-besten/

Sportwagen im Bremstest

Welcher Sportwagen steht als erster still?
21.01.2020

Doch genug der Erklärung: Dem Porsche 911 GT2 RS gelang im Supertest 7/2018 ein historischer Schritt. Als erster Sportwagen überhaupt in unserer Testgeschichte bremste der 700 PS starke Turbo-Supersportwagen von 100 km/h auf null in unter 30 Meter. Das entspricht einem Verzögerungswert von 13,2 m/s². Möglich machten es Keramikbremsscheiben, die vorn einen Durchmesser von 410 und hinten von 390 Millimetern haben, und die klebrigen Reifen vom Typ Michelin Pilot Sport Cup 2.

[...]

McLaren knapp hinter Porsche

Im Supertest 9/2018 trumpfte der Porsche 911 GT3 RS (991 II) auf. Ein klebriger Gummi (Michelin Pilot Sport Cup 2 N0), eine ausgefeilte Aerodynamik, eine bissige Bremsanlage und eine noch weiter verfeinerte ABS-Abstimmung bringen den Sauger-Elfer nach 28,2 Metern zum Stehen (Verzögerung: 13,7 m/s²).

In die Porsche-Phalanx dringt der auf 500 Exemplare limitierte McLaren Senna mit einem Bremswert von 28,5 Meter ein (Verzögerung: 13,5 m/s²). Damit schrammt der Über-McLaren, dessen Gewicht vollgetankt bei 1.364 Kilogramm liegt, denkbar knapp am Spitzenplatz vorbei. Neben den beiden Porsche und dem Senna bleiben auch Ferrari 488 Pista und Lamborghini Aventador SVJ in unter 30 Meter stehen.

Wichtig beim Bremsen sind neben der Bremsanlage und dem Gewicht auch die Reifen. Besonders klebrige Gummis wie Michelin Pilot Sport Cup 2 und Pirelli P Zero Corsa helfen, das Auto schneller einzufangen. Mit einer starken negativen Beschleunigung glänzen auch die US-Sportwagen Corvette C6 Z06 und C7 Z06 sowie die C7 Grand Sport (jeweils 31 Meter). Nicht nur Supersportwagen sind auf der Bremse top. Das beweisen Kompaktsportwagen wie Seat Leon Cupra R, VW Golf GTI Clubsport S, Mini John Cooper Works GP und Audi TT S.

maddox 23 juni 2025 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8478969)
Voordat die airbag afgaat moet het toch een serieuse botsing zijn. Ze hebben dat eens getest in Het Lichaam van Coppens. Ze slaagden er niet in om hem te laten afgaan bij 'milde' botsingen.

Ik ben een persoonlijke ervaringsdeskundige.
Als het allemaal samenwerkt, gaan de airbags en gordelspanners af, met de enige schade aan de buitenkant van de auto, een gescheurde voorbumper. Bumper vervangen, €500, interieur vervangen en piepende oren voor een half uurtje, €5K.

Het hangt er puur van af hoe het systeem werkt. Puur op G lading op 1 sensor, da's vragen om ontplooide airbags bij een ribbel op de Belgische snelweg.

Nu, er zijn al een paar keer "hikjes" geweest met airbags. In 2 van de gevallen was het duidelijk een combinatie van kwaliteitscontrole op de gebruikte "gasontwikkelaar". De gebruikte chemicaliën, indien zuiver genoeg in de juiste matrix, geen probleem. Maar indien niet zuiver genoeg heeft temperatuur en vochtigheidsgraad negatieve invloed. .

gunter5148 24 juni 2025 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10507310)
die > 12 zal achterhaald zijn bij de huidige sportwagens en hun (veel) betere banden.

Vanuit 100 kmu onder 30 meter remweg stilstaan is geen zeldenheid meer in optimale omstandigheden en mareriaal.

7 jaar geleden werd 13,2 m/sec² en meer gehaald in een sportwagenremtest van ams:

De snelheidslimiet van 120km/u werd in 1975 ingevoerd toen de topwagens (Mercedes W116) nog bijna het dubbele van de remafstand nodig hadden.

Skobelev 24 juni 2025 15:37

Kunnen ze bij die probleem-airbags van Citroëns die niet gewoon uitschakelen? De stekker er uit zeg maar? Tot ze vervangen zijn?

maddox 24 juni 2025 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10507917)
Kunnen ze bij die probleem-airbags van Citroëns die niet gewoon uitschakelen? De stekker er uit zeg maar? Tot ze vervangen zijn?

Dat mag niet... Wetgeving.

Skobelev 24 juni 2025 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10507920)
Dat mag niet... Wetgeving.

Zelf doen en dan kan je blijven rijden. In mijn oldtimer zit ook geen airbag (of airco, servostuur…)

maddox 24 juni 2025 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10507934)
Zelf doen en dan kan je blijven rijden. In mijn oldtimer zit ook geen airbag (of airco, servostuur…)

Kunnen blijven rijden is geen probleem, zelfs niet met allahu Ackbar airbags.

Maar een airbag mechanisch of digitaal uitschakelen en dan een ongevalletje hebben....

Gipsy 24 juni 2025 19:19

Franse overheid heeft vandaag rijverbod op gelegd voor 800.000 extra auto's bovenop de reeds verboden auto's.
https://www.msn.com/fr-fr/finance/au...on/ar-AA1Hl3hF

Skobelev 24 juni 2025 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10507939)
Kunnen blijven rijden is geen probleem, zelfs niet met allahu Ackbar airbags.

Maar een airbag mechanisch of digitaal uitschakelen en dan een ongevalletje hebben....

De kans is verwaarloosbaar voor een paar maand.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be