Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Cash for Car: weer een flater. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=239488)

Dadeemelee 30 juni 2017 18:05

Cash for Car: weer een flater.
 
Het is dus een feit. Ipv een bedrijfswagen geld.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.3013118

Citaat:

Vanaf volgend jaar kan een werknemer kiezen voor een som geld in plaats van een bedrijfswagen. Dat zit vervat in het nieuwe mobiliteitsbudget dat vandaag principieel is goedgekeurd. De vergoeding valt onder dezelfde fiscale regels als een bedrijfswagen en wordt dus niet belast als het gewone loon.
1 probleempje
Citaat:

Concreet zal al wie vandaag een bedrijfswagen heeft die kunnen omruilen voor een cash bedrag dat op dezelfde manier belast is als de auto.
Dat is natuurlijk zo discriminerend als de pest. Gaat dus gegarandeerd door de Raad van State afgeschoten worden.

Mambo 30 juni 2017 21:14

Vind ik ook.
Iedereen heeft recht op dezelfde fiscale gunsten.
Zowel het keuterboerke met zijn kleine pree als meneer de ceo .

Dadeemelee 30 juni 2017 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8481133)
Vind ik ook.
Iedereen heeft recht op dezelfde fiscale gunsten.
Zowel het keuterboerke met zijn kleine pree als meneer de ceo .

Het gevolg zal waarschijnlijk ook zijn dat salariswagens afgeschaft moeten worden.

Tavek 30 juni 2017 21:43

Uiteraard gaat de raad van state dit killen.

Net zoals ze dat hebben gedaan met de eco cheques.

Maar kans is groot dat dit een proces in gang heeft gezet die het einde van de salariswagen inluidt.

HOUZEE ! 1 juli 2017 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8480983)
1 probleempje


Dat is natuurlijk zo discriminerend als de pest. Gaat dus gegarandeerd door de Raad van State afgeschoten worden.

De RvS kan niks afschieten, want dit is slechts een adviesorgaan. Alleen het Grondwettelijk Hof kan dat.

(bvb. de Turteltaks werd al eind 2015 door de RvS als ongrondwettelijk verklaard, en pas in juni dit jaar door het Grondwettelijk Hof vernietigd).

In dat tijdsbestek is het kwaad al lang geschied.

bartelx 1 juli 2017 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481154)
Het gevolg zal waarschijnlijk ook zijn dat salariswagens afgeschaft moeten worden.

Wordt een beetje tijd. Een jaarlijkse subsidie van 5 miljard euro gemeenschapsgeld die ongelijk onder de bevolking verdeeld wordt. Bovendien leidt dit beleid tot een dagelijks mobiliteitsinfarct, inefficiëntie door tijdverliezen en een milieubelasting van formaat. Hoog tijd dat men hier eens wat 'kracht van verandering' toont. 't Zal de begroting ook ten goede komen.

hamac 1 juli 2017 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 8481391)
Wordt een beetje tijd. Een jaarlijkse subsidie van 5 miljard euro gemeenschapsgeld die ongelijk onder de bevolking verdeeld wordt. Bovendien leidt dit beleid tot een dagelijks mobiliteitsinfarct, inefficiëntie door tijdverliezen en een milieubelasting van formaat. Hoog tijd dat men hier eens wat 'kracht van verandering' toont. 't Zal de begroting ook ten goede komen.

Een omgekeerde herverdeling en het moet direct afgeschaft worden.
Over de andere ongelijke verdeling van de lasten zullen we het maar niet hebben.

Nu, ze doen maar. Maar wie denkt dat het afschaffen van bedrijfswagens een besparing zal opleveren, laat staan eentje die gelijk is aan het vooropgestelde subsidiebedrag, die gaat serieus bedrogen uitkomen. :-)

De schoofzak 1 juli 2017 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 8481391)
Wordt een beetje tijd. Een jaarlijkse subsidie van 5 miljard euro gemeenschapsgeld die ongelijk onder de bevolking verdeeld wordt. Bovendien leidt dit beleid tot een dagelijks mobiliteitsinfarct, inefficiëntie door tijdverliezen en een milieubelasting van formaat. Hoog tijd dat men hier eens wat 'kracht van verandering' toont. 't Zal de begroting ook ten goede komen.

Er wordt niks geen subsidie gegeven aan salariswagens.

Er wordt wel veel ongelijkheid georganiseerd: de ene betaalt veel meer belastingen dan de andere; de ene betaalt veel meer sociale bijdragen dan de andere; relatief gezien trekt de ene veel meer uit de sociale kas dan de andere.

Er is maar één goede en degelijke oplossing: het afromen van de verdiensten op arbeid zodanig verlagen, dat niemand nog goesting heeft om een salariswagen te verkiezen.

Hoe ? Waar inspiratie uit halen ? Kijk eens naar de andere landen van de EU: welke kennen salariswagens ? En hoe komt dat ?

Jan van den Berghe 1 juli 2017 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8481133)
Vind ik ook.
Iedereen heeft recht op dezelfde fiscale gunsten.
Zowel het keuterboerke met zijn kleine pree als meneer de ceo .

Dat is niet zo, net zoals verloning ook niet gelijk hoeft te zijn.

Dadeemelee 1 juli 2017 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481429)
Dat is niet zo, net zoals verloning ook niet gelijk hoeft te zijn.

De wet moet wel gelijk zijn voor iedereen.

Jan van den Berghe 1 juli 2017 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481436)
De wet moet wel gelijk zijn voor iedereen.

De wet is ook gelijk voor iedereen. Of meent u dat het een discriminatie is dat iemand die aan het werk is, op datzelfde moment geen recht heeft op een werkloosheidsuitkering?

Jan van den Berghe 1 juli 2017 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481436)
De wet moet wel gelijk zijn voor iedereen.

De wet is ook gelijk voor iedereen. Of meent u dat het een discriminatie is dat iemand die aan het werk is, op datzelfde moment geen recht heeft op een werkloosheidsuitkering?

De schoofzak 1 juli 2017 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481436)
De wet moet wel gelijk zijn voor iedereen.

Dat is een zeer moeilijk begrip.
Waarom moet de ene 30 procent belastingen betalen en de andere 50 procent?
Waarom moet de ene 1000 euro rijtaks betalen en de andere 2000 ?

Wapper 1 juli 2017 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8481395)
Een omgekeerde herverdeling en het moet direct afgeschaft worden.
Over de andere ongelijke verdeling van de lasten zullen we het maar niet hebben.

Nu, ze doen maar. Maar wie denkt dat het afschaffen van bedrijfswagens een besparing zal opleveren, laat staan eentje die gelijk is aan het vooropgestelde subsidiebedrag, die gaat serieus bedrogen uitkomen. :-)

2!
En wie denkt dat werknemers plots massaal de fiets of het openbaar vervoer gaan nemen wanneer hun salariswagen afgepakt wordt eveneens.

HOUZEE ! 1 juli 2017 10:55

Ik vraag me vooral af hoe dat praktisch zal worden georganiseerd ...

Moet een werknemer eerst x aantal tijd met een bedrijfswagen rijden, alvorens hij mag cashen? Of mag een werkgever vanaf nu iedere werknemer een deel geld storten dat onbelast zal blijven?

Dadeemelee 1 juli 2017 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8481517)
Dat is een zeer moeilijk begrip.
Waarom moet de ene 30 procent belastingen betalen en de andere 50 procent?
Waarom moet de ene 1000 euro rijtaks betalen en de andere 2000 ?

Ja maar we zullen zien. Die salariswagens waren al een hoogst creatieve verkrachting van de wet. Dat is kunnen gebeuren omdat er ook bedrijfswagens zijn en die zijn uiteraard perfekt legaal.

Nu gaat men een bpaalde categorie van werknemers (degene die nu een salariswagen hebben) toelaten om geld te krijgen waarop de normale belastingen en sociale bijdragen niet geldig zijn.

Wat denk je zelf dat de RvS gaat doen?

Tavek 1 juli 2017 10:58

Een werknemer moet minstens een jaar een bedrijfswagen hebben.

Aangezien de meeste leasecontracten 4 jaar zijn, en men boete betaalt bij vroegtijdige inlevering, zal je in de praktijk zien dat het enkel de mensen zijn die van wagen moeten wisselen die dit kunnen overwegen.

Tavek 1 juli 2017 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481531)
Ja maar we zullen zien. Die salariswagens waren al een hoogst creatieve verkrachting van de wet. Dat is kunnen gebeuren omdat er ook bedrijfswagens zijn en die zijn uiteraard perfekt legaal.

Nu gaat men een bpaalde categorie van werknemers (degene die nu een salariswagen hebben) toelaten om geld te krijgen waarop de normale belastingen en sociale bijdragen niet geldig zijn.

Wat denk je zelf dat de RvS gaat doen?

Prullenmand.

HOUZEE ! 1 juli 2017 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481531)
Ja maar we zullen zien. Die salariswagens waren al een hoogst creatieve verkrachting van de wet. Dat is kunnen gebeuren omdat er ook bedrijfswagens zijn en die zijn uiteraard perfekt legaal.

Nu gaat men een bpaalde categorie van werknemers (degene die nu een salariswagen hebben) toelaten om geld te krijgen waarop de normale belastingen en sociale bijdragen niet geldig zijn.

Wat denk je zelf dat de RvS gaat doen?

Die gaan een niet-bindend advies geven, en de politici mogen vervolgens zelf beslissen of ze dat advies al dan niet in de prullenmand gooien. Nogmaals : alleen het Grondwettelijk Hof kan zo'n beslissing terugdraaien, een procedure die jaren duurt.

HOUZEE ! 1 juli 2017 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8481535)
Een werknemer moet minstens een jaar een bedrijfswagen hebben.

Aangezien de meeste leasecontracten 4 jaar zijn, en men boete betaalt bij vroegtijdige inlevering, zal je in de praktijk zien dat het enkel de mensen zijn die van wagen moeten wisselen die dit kunnen overwegen.

Klopt. In theorie kan je dus jaarlijks 1/4de van het wagenpark vervangen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be