![]() |
Moeilijke verdeling van erfenis
Weet iemand hoe deze erfenis eerlijk te verdelen of is het niet te doen?
Citaat:
|
Een extra paard even bijnemen, dan verdeel je het als volgt:
- Oudste zoon krijgt de helft: 9 - Tweede zoon een derde: 6 - Derde zoon een negende: 2 Dan heb je zeventien paarden verdeeld, en kun je dat extra paar terug op stal zetten |
Ieder krijgt er vijf en ik krijg er twee om de boel zo eerlijk verdeelt te hebben.
|
En de dochters ? Die moeten hun paarden maar zien te bemachtigen door hun benen te openen op andere boerderijen ?
|
Citaat:
|
Paarden verkopen, geld verdelen volgens de verdeling in het testament.
|
Citaat:
|
Citaat:
9/18 6/18 2/18 Tel dit op een je komt maar aan 17 Dis ik zou zeggen 9-6-2 |
Citaat:
Zo ja laat het Belgisch erfrecht hoe dan ook niet toe dat de jongste zoon zo weinig krijgt. Bij drie kinderen is het reservataire erfdeel 3/4. Elk kind heeft dus hoe dan ook recht op 1/4 van de nalatenschap. Het resterende 1/4 kan de landbouwer verdelen hoe hij wil (= 'beschikbaar erfdeel'). Indien men de paarden niet wil verkopen zijn dit de enige twee oplossingen met 17 paarden: jongste zoon: 5 paarden (1 /4 van 17 = 4,25. Minstens 5 paarden dus) middelste zoon: 6 paarden oudste zoon: 6 paarden of: jongste zoon: 5 paarden middelste zoon: 5 paarden oudste zoon: 7 paarden |
Je vergeet de belastingen!
|
Citaat:
Geen idee hoeveel een paard gemiddeld kost :p. |
al de paarden afmaken, de gehaktmolen in en het gehakt volgens de afspraak verdelen
|
Staat ge kloek van zeker?
|
Citaat:
Nie mee mee uwen tijd ? Zelfs vorige maand de aankomende wijzigingen niet opgemerkt ? |
Citaat:
|
Citaat:
Voor zover ik weet (maar ik kan me vergissen, familiaal vermogensrecht is niet mijn specialiteit) luidt artikel 913 van het Burgerlijk Wetboek nog steeds als volgt: De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be