![]() |
Zonne-technologie valt aan langs alle kanten
Ook al weer een nieuwigheid.
Het is hier wel geen Australisch klimaat, maar alle beetjes helpen. Een Nederlands bedrijf komt binnen een paar jaar met een auto die zichzelf oplaadt middels zonlicht. “Dit kan een gamechanger zijn.” titel: Gaat de zonne-auto - eindelijk - de markt veroveren link: https://www.scientias.nl/gaat-zonne-...rkt-veroveren/ https://www.youtube.com/watch?v=d_QAWVUoZFg |
Meest efficiente zonnepanelen halen 30%. Per m² is dat 300W.
Pak een Leaf of Zoe, waar een 30-40kwu pack in ligt. Parkeer die met een halfvolle accu in volle zon voor 6 uur. (goed kiezen om te parkeren) en je hebt 8,4m² nodig om ze terug vol te krijgen. Een grote wagen zoals een BMW 7 reeks zou dat net kunnen halen. Maar dan is elke mm van de wagen zonnepaneel aan de bovenkant. Inclusief ramen. Een andere optie is het gebruik van een 2m² zonnepaneeldak, waarbij de 600Wp als druppellader gebruikt kan worden. Alle beetjes helpen zei de mug, en ze plaste in zee. |
Ik herinner me ergens in de jaren tachtig, op een bepaald moment een grote ophef rond een ontdekking van een materiaal waarmee supergeleiding bij kamertemperatuur zou kunnen worden bereikt. Overal artikels over hoe dat zou zijn. Gedaan met kabels leggen in huis, de geleiders gewoon in het behang. Een nieuw tijdperk ging zogezegd aanbreken. Nobelprijsuitreiking en veel poeha.
Dat is nu 30 jaar geleden. Al die poeha rond elektrische auto's deed me dat herinneren. Wat is er concreet? Ik zie gehandicapten die mobieler/onafhankelijker zijn geworden. Vorige week had ik in stad een elektrisch autootje voor me. Het viel me op. Toch wat groter dan dat andere autootje dat ik ergens 10 jaar geleden ook eens zag, dat was toen een driewieler. In media kom ik elke halve stap iets tegen rond de elektrische auto. Een beetje zoals in die supergeleider periode van de jaren tachtig. Het zou me niks verwonderen dat over 30 jaar geen kat het er nog over heeft. Zo zonder accu die met benzinetank kan wedijveren, wat anders? |
Zo ziet een auto die op zonneenergie kan rijden eruit:
![]() |
Eigenlijk is er maar één ding dat telt. En dat is of een zonnepannelen-autodak zichzelf terugbetaalt binnen een redelijke tijd.
Of dat nu ligt op een hybride, een plug in hybride of een puur elektrische. |
Met al die drempels overal raakt die nog geen straat ver.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik peins niet dat die met koeken gaat vertrekken. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat het eenvoudiger is gewoon een stevige accu er in te proppen en thuis op te laden. |
Citaat:
Voor de rest is dat een ICE sportwagen hoor.... |
Citaat:
|
Boete dreigt voor Brussel en Antwerpen
Zelfs op het juridische front wordt er aangevallen. In De Standaard van vandaag: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Past de Duitse en Europese milieuwetten gewoon toe: Citaat:
Prutsers moeten bestraft worden, maar ik maak me geen illusies. Angela M zal het wel onder het tapijt vegen. In veel landen heeft men de dieselpersonenwagen in toom gehouden, of helemaal niet toegelaten, maar niet daar waar geld belangrijker is dan de gezondheid: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/12...97706-a1291378 http://www.huffingtonpost.fr/2013/03...n_2804743.html |
Zonne- en wind-en getijdenenergie zullen altijd een marginaal verschijnsel blijven (als ze even niet marginaal zijn geweest is dat alleen door subsidies gecreeerd door technologisch onbekwame politiekers)
|
Citaat:
Dus ik begrijp niet wat er wereldvreemd aan is. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoeveel van de Belgische electrische energie is zonne- of wind, na al die jaren van subsidiëring en hoeveel percent van je electriciteitsfactuur is te wijten aan zogenaamde 'groene' energie en hoe groot is het gat dat door Turteltaks dient gevuld te worden? Zeg het me, Tavek, hoeveel? |
Citaat:
PS: Ik geloof nog steeds niet dat uw gat ooit een collegebank heeft aangeraakt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be