![]() |
Mercedes stopt met electrische B klasse 250 e
Na amper 3 bouwjaren stopt Mercedes met de omgebouwde B-klasse op electriciteit.
Was al in juni 2017 beslist: http://blog.mercedes-benz-passion.co...7-eingestellt/ De techniek was voor een groot deel van Tesla maar met een heel kleine batterij, later wat meer tot ca 29 kWh-netto, maar toch veel te weinig rijbereik en met zijn basisprijs van 41k veel te duur geworden om tegen het nieuwe E-geweld met 50 en 60 kWh batterijen die evenveel kosten te kunnen concurreren. Opel Ampera e, Tesla Model 3 en Nissan Leaf 50-60 kWh zullen wslk ook rondom de 39 �* 42k kosten en volgend jaar op de Duitse en Europese markt komen. De Opel Ampera e is er al vanaf 39.330 €, en premie afgetrokken 34.950 € in D: http://www.autozeitung.de/opel-amper...en-122123.html Eigenlijk een op voorhand verloren zaak, een bestaande fossiele wagen ombouwen lijkt verlokkelijk voor de ontwikkelingskosten te beperken, maar men moet er ook een voldoende grote batterij in kunnen plaatsen... Als men vanaf het begin van het platform er rekening mee houdt dat er een E-versie van komt staat men al veel verder voor een ruim accupack in...principe in de wagenbodem. Bij de huidige B-klasse was daar blijkbaar te weinig ruimte: ![]() Electrek geeft er nog een mep op en zegt dat Mercedes er eerder een "groen" alibimodel gemaakt van heeft dat ze eigenlijk nooit echt wilden verkopen, alleen diegenen die graag met wat opties tot 50k neertelden... gis ik... En tegelijkertijd daalde natuurlijk de opgelegde CO2 uitstoot van hun wagenpark, dat was meegenomen. Soit Mercedes gaat nu zelf batterijen maken in hun fabrieken, en de nieuwe E-wagens, ook een grondig nieuwe B-klasse mogen we hopelijk 2019-2020 verwachten... Citaat:
Citaat:
|
Als ze niet opletten, dan gaat Mercedes de boot helemaal missen...
|
Citaat:
Ze hebben allemaal plannen om e-wagens te bouwen tegen 2020...maar totaal geen idee van waar ze de batterijen vandaan halen. In hun klassieke supply chains vinden ze dat niet. In Duitsland zou men een gigafactory willen bouwen...die af moet zijn in 2028. Tesla heeft haar fabriek op volle capaciteit in 2020. Daarintegen hebben Volvo, Nissan, Renault, Hyundai, Toyota, GM, Ford...wel al een beter zicht op electrificatie, en zeker Nissan, Renault, Toyota en Volvo hebben reeds toegang tot batterijfabrieken (Geely, Nissan AESC, LG Chem voor GM....) en ze hebben voldoende IP om electrische autos te bouwen OMDAT ZE ER VROEG MEE BEGONNEN ZIJN EN PRUTSWAGENS VOLGENS BEPAALDE FORUMMERS OP DE MARKT HEBBEN GESMETEN. |
Mja, vraag is of er een first-mover advantage dan wel een first-mover disadvantage is...
Ik durf dat echt niet te zeggen in het geval van EV's Renault heeft ook veel verloren aan Better Place en heeft dat moet uitzweten. Het programma van GM is niet per se een succes, maar zeker wel kostelijk. Te vroeg om de Duitsers af te schrijven. Het kan best zijn dat ze snel aansluiten. |
Citaat:
Voor de Volkswagen Groep mag het toch geen probleem zijn een van hun merken naar voor te schuiven qua betaalbare electro-wagens. Dat zou wel eens Audi kunnen zijn, dan VW zelf... maar waar halen ze zoveel batterijen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Goede batterijen maken is niet evident. Goede batterijen voor EV's maken in grote getallen, is helemaal niet evident. Dus ja, ze kunnen daar rap een fabriek uit de grond stampen. En dan moeten ze nog uitvogelen hoe batterijen te maken die niet overhitten tijdens snelladen, die tegen de grotere temperatuursrange in gebruik kunenn, hoe ze duurzame batterijen maken die 8-10 jaar meegaan, enz enz.... En dan moeten ze nog op zoek naar nikkel, lithium, cobalt, kooldstof.... |
Dat de Europese constructeurs problemen hebben om voldoende goede batterijen te krijgen merk je steeds aan de data:
Ook BMW, zoals Mercedes en VW en wslk ook Audi, gaat pas in 2020 langzaam beginnen met concurrerende middenklassers, dus wanneer een Tesla model 3 quasi al 2 jaar op Europese wegen rijdt. Qua E-motorvermogen is dat van 90 �* 250 kW of van 122 tot 340 PK om de oude eenheid nog eens te gebruiken. - de Mini BEV in 2019 zal wel eerder een beperkt rijbereik hebben, ik schat een 40 kWh batterij. Maar wie weet toch groter, laat ons hopen. - de X3 BEV is voor 2020 gepland met rijbereik tot 500 km? NEDC? - de iNEXT is pas voor 2021 gepland, rijbereik tot 500 km? NEDC? Ze spreken van "nieuwe" batterijtechnieken, maar die zal Gigafactory van Tesla met hun solid state Li-ions vandaag al hebben, neem ik aan. En ook die batterijprijzen gaan richting $100/kWh bij veel grotere hoeveelheid, want Tesla wil in 2020 naar 1 miljoen wagens per jaar. Citaat:
2020, dan hebben ze nog 2,5 jaar om aan hun productie-efficiëntie te werken op alle gebied, voorbeeld Tesla zeg ik maar... :-D Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
## ![]() ## Batterijpacks in E-bussen voor lange afstand zijn wslk factor 7-10 groter... ![]() ![]() https://www.bloomberg.com/news/artic...r-boom-for-ipo |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
En BMW heeft zijn plannen ook al bekend gemaakt, ook al is het in het Duits het blijft goed begrijpbaar.
Citaat:
|
Citaat:
https://www.nytimes.com/2017/06/22/b...ory-china.html China moet natuurlijk veel meer batterijen maken, wat ze ook gaan doen: https://www.bloomberg.com/news/artic...k-in-batteries ![]() In Europa moeten ze nog eerst de dieselballast afschudden... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be