Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   het leven zoals het is ... op El Hiero (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240213)

Anna List 28 augustus 2017 12:25

het leven zoals het is ... op El Hiero

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/08...roorzaken-bij/

Citaat:

e Cheshire was onderweg van Noorwegen met 45.000 ton kunstmest op basis van ammoniumnitraat, verdeeld over vijf ruimen. Ammoniumnitraat wordt gebruikt om, gemengd met zware olie, explosieven te maken die zeer veel gebruikt worden in de mijnbouw, bij de aanleg van wegen en zelfs bij het preventief verwijderen van sneeuw in de bergen om lawines te voorkomen. Ook terroristen gebruiken de stof of kunstmest op basis van ammoniumnitraat om onder meer autobommen te maken. De aanslag in 1995 op het Alfred P. Murrah Federal Building in Oklahoma City, waarbij 168 mensen de dood vonden, gebeurde met een bom waarin 2.300 kilogram kunstmest verwerkt was.

Kunstmest op basis van ammoniumnitraat is op zich niet explosief, maar bij hoge temperaturen kan het wel ontploffen. Als de mest brandt, komen er giftige gassen vrij, en dat is ook nu met het schip het geval. Als de mest zou ontploffen, zouden er nog veel meer giftige stoffen in de lucht vrijkomen.

Op drift

Op 13 augustus werd er een vermoedelijke brand gemeld in de ruimen, veroorzaakt door een chemische reactie. Eerst was er geen vuur of rook te zien, maar de Cheshire kreeg wel het verbod om naar Las Palmas te varen.

Vroeg in de morgen van de 14e vond er een explosie plaats in ruim 4, gevolgd door nog enkele kleinere ontploffingen. Intussen was er wel - giftige - rook zichtbaar en werd het te heet op het schip, zodat de 24-koppige bemanning door helikopters van boord werd gehaald. Sindsdien is het schip op drift in de Atlantische Oceaan ten zuiden van de Canarische eilanden, begeleid door drie sleepboten. De Cheshire drijft gelukkig weg van de eilanden en ligt intussen op zo'n 200 kilometer van het dichtstbijzijnde eiland, El Hierro.

vanderzapig 28 augustus 2017 12:54

Ondertussen tonen satellietbeelden dat er op El Hierro een hele hap eiland naar beneden is gedonderd. Het ziet er niet goed uit. Sterkte aan alle vrienden & sympathisanten.

Anna List 28 augustus 2017 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 8516503)

Ondertussen tonen satellietbeelden dat er op El Hierro een hele hap eiland naar beneden is gedonderd. Het ziet er niet goed uit. Sterkte aan alle vrienden & sympathisanten.

de drijvende bom scheert ten zuiden van el hiero, ik vermoed dat de noordkant vh eiland wel genoeg beschut zal zitten tegen een eventuele tsunami ... (ook voor mogelijke schokgolf en/of gifgaswolk?)

maar voor wie op de zuidkant van het eiland zit ... zouden die niet best een week op congé gaan?

Wapper 28 augustus 2017 15:55

Gelukkig is er overal gratis WiFi!

Eyjafjallajökull 28 augustus 2017 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8516616)
Gelukkig is er overal gratis WiFi!

Den hof is weer goed gefourageerd, zie ik :lol:

bembem 28 augustus 2017 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8516477)

amai, ik dacht eerst nog fake alert ofzo.... omg LOL

bembem 28 augustus 2017 20:31

200km is gelukkig ver weg, anyway als er iets gebeurt mag eno altijd bij mij komen wonen, eno if you read this.... my door will always be open 4u ^^

Eyjafjallajökull 28 augustus 2017 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8516830)
200km is gelukkig ver weg, anyway als er iets gebeurt mag eno altijd bij mij komen wonen, eno if you read this.... my door will always be open 4u ^^

Zoals met die Bulgaarse zeker...

Haar al wezen helpen ?

bembem 28 augustus 2017 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8516866)
Zoals met die Bulgaarse zeker...

Haar al wezen helpen ?

die bulgaarse is eno niet, duh

Jay-P. 29 augustus 2017 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8516830)

Profiteurke. Dan kannem tewijl uwe afwas van de 4 laatste maanden doen. Met koud water uiteraard.

Elio di Supo 29 augustus 2017 09:09

Onze strandjutter heeft nu toch nooit eens chance he.

Pandareus 29 augustus 2017 09:11

Die baai is de ideale plaats om het brandende schip naartoe te slepen, zodat men het daar met een gecontroleerde explosie kan laten detoneren. Die baai, met haar glooiende helling zal de schokgolf naar boven geleiden, daar boven in de bergen leeft toch niets dat enig nut heeft.

Hoomer 29 augustus 2017 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8517076)
Die baai is de ideale plaats om het brandende schip naartoe te slepen, zodat men het daar met een gecontroleerde explosie kan laten detoneren. Die baai, met haar glooiende helling zal de schokgolf naar boven geleiden, daar boven in de bergen leeft toch niets dat enig nut heeft.

Heu,in die baai wonen de deftige mensen van El Hierro, de armoedigen wonen op die berg rond de baai.
Deze info is u met gaarnte verschaft door den Hoomer.

Hoomer 29 augustus 2017 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8517075)
Onze strandjutter heeft nu toch nooit eens chance he.

Als strandjutter is het daar armoede troef wegens: Geen strand.
Weer ongelooflijke info u aangeboden door onze onvolprezen Hoomer.

vanderzapig 29 augustus 2017 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8517080)

Een kenner van El Hierro. Dubbelnick?

Elio di Supo 29 augustus 2017 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8517080)
Als strandjutter is het daar armoede troef wegens: Geen strand.

Zoals ik reeds zei: hij heeft nooit eens chance.

Pandareus 29 augustus 2017 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8517180)

Mijn gemoed schiet er vol van, strandjutter zijn en er is geen strand... Alleen maar scherpe rotsen en keien...
Hoeveel malchance kan een mens eigenlijk overkomen ?

kelt 29 augustus 2017 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8517078)
Heu,in die baai wonen de deftige mensen van El Hierro, de armoedigen wonen op die berg rond de baai.
Deze info is u met gaarnte verschaft door den Hoomer.

precies :twisted:

Hoomer 29 augustus 2017 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8517180)

Dat zou ik nu niet direct durven zeggen , ik lees hier ergens dat, moest het echt niet meer gaan, hij altijd bij ons bemmeke mag komen wonen. Hoeveel geluk kan een mens hebben?
;-)

Hoomer 29 augustus 2017 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 8517179)
Een kenner van El Hierro. Dubbelnick?

Ik ken een zekere Nick en als we samen teveel gedronken hebben zie ik een dubbelnick. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be