Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Waarom trouwen mensen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240235)

Eurosceptic 31 augustus 2017 04:10

Waarom trouwen mensen?

Omdat het u werd opgelegd of omdat u het zelf wilde?

Ik luister

Vlad 31 augustus 2017 04:45

Fiscaal en financieel voordeliger.

Skobelev 31 augustus 2017 06:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8518041)

:rofl:

Niet getrouwd zijn heeft ons voor +10 jaar, elk jaar opnieuw, een paar duizend € minder aan belastingen gekost. :-P

nu gij weer.

maddox 31 augustus 2017 06:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8518068)

Niet getrouwd zijn heeft ons voor +10 jaar, elk jaar opnieuw, een paar duizend € minder aan belastingen gekost. :-P

nu gij weer.

Raar, de belastingsconsulente die al een hele tijd onze belangen behartigd heeft onze belastings-druk na ons huwelijk met een paar €100 per jaar kunnen milderen.

Elio di Supo 31 augustus 2017 06:44

Het maakte mijn immigratieprocedure een heel stuk makkelijker. Maar ik zie mijn vrouw ook graag ;)

The Paulus Experience 31 augustus 2017 06:55

Druk van de conservatieven

Skobelev 31 augustus 2017 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8518074)
Raar, de belastingsconsulente die al een hele tijd onze belangen behartigd heeft onze belastings-druk na ons huwelijk met een paar €100 per jaar kunnen milderen.

Die van ons is boekhouder, die haalt het onderste uit de kan. Toegegeven, ze heeft dat bekeken in het begin van ons samenwonen. De laatste jaren is het meer gelijk geworden. Om erfenisperikelen zouden we nu inderdaad beter trouwen ipv de tontine die we hebben opgesteld.

vlijmscherp 31 augustus 2017 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8518041)

2

fox 31 augustus 2017 08:28

Wat is het voordeel tov mensen die wettelijk samenwonen? Zo een trouwfeest kost een aardige cent, dus het moet jaarlijks wel wat opleveren om uit de kosten te komen...

Jay-P. 31 augustus 2017 08:53

Citaat:

nu gij weer.

+ 'Uiteengaan' is goedkoper dan scheiden?

maddox 31 augustus 2017 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8518132)
Wat is het voordeel tov mensen die wettelijk samenwonen? Zo een trouwfeest kost een aardige cent, dus het moet jaarlijks wel wat opleveren om uit de kosten te komen...

Moet een trouwfeest wel?

Elk excuus om een feestje op te zetten is een goed excuus.
Maar moet dat duur zijn? Ik weet perfect hoeveel ons huwelijk ons gekost heeft. En da's een pak minder dan bembems fictieve kost voor haar even fictieve Korea trip.

De truk is gewoon 2 vragen stellen.
Deel 1. Wat is het verschil tussen een duurzame relatie tussen (of meer)2 mensen zonder de goedkeuring van een ambtenaar of met?

Deel 2, wie moet het weten uitgezonderd de ambtenaar, de getuigen en de partners die huwen?

pajoske 31 augustus 2017 09:04

Citaat:

nu gij weer.

Dat zegt veel over uw leeftijd. ;) Want dat nadeel is al lang vervangen door een voordeel voor sommigen. Als er een groot verschil is in inkomsten tussen de partners kan een deel van de meestverdienende op naam van de partner met een lager inkomen ( en dus belastingtarief) gezet worden.

pajoske 31 augustus 2017 09:08

Citaat:

Een trouwfeest geeft ook inkomsten. Zo groot is dat verschil dus niet.

PS volgens de notarissen is het nog altijd beter te trouwen als er kinderen zijn (of zullen komen).

Anna List 31 augustus 2017 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8518152)
Een trouwfeest geeft ook inkomsten. Zo groot is dat verschil dus niet.

PS volgens de notarissen is het nog altijd beter te trouwen als er kinderen zijn (of zullen komen).

en die hebben daar toevallig geen financieel belang bij? ;-)

pajoske 31 augustus 2017 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8518155)

Neen. Want wie wettelijk samenwoont heeft meer nood aan de hulp van een notaris (erfenis, enz.) dan gehuwden.

pajoske 31 augustus 2017 09:47

Citaat:

Neen. Want wie wettelijk samenwoont heeft meer nood aan de hulp van een notaris (erfenis, enz.) dan gehuwden.

PS Het probleem in België¨is dat de wetgeving zo snel verandert en zo ingewikkeld is (dankzij die gewesten) dat de raad die ge vandaag geeft op basis van ervaringen van slechts enkele jaren oud, alweer achterhaald zijn.

Tavek 31 augustus 2017 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8518185)

PS Het probleem in België¨is dat de wetgeving zo snel verandert en zo ingewikkeld is (dankzij die gewesten) dat de raad die ge vandaag geeft op basis van ervaringen van slechts enkele jaren oud, alweer achterhaald zijn.

Dit.

Wettelijk samenwonen is voor velen een valabel alternatief.

Universalia 31 augustus 2017 10:15

Ik heb er geen idee van daar ik niet gehuwd ben.

Ooit in een ver verleden wel eens een keer maar ik kan mij al niet meer herinneren met wie juist?

Of die regel nog steeds opgaat dat trouwen staat voor: er financieel beter uit te komen dat lijkt mij twijfelachtig. 8O

Waarom u beter (niet) trouwt

Trouwen of niet trouwen dat is een keuze die mensen voor zichzelf maken en dat respecteer ik.

In mijn eigen 'geval' blijf ik alleen, gezeten zijnde in mijn ivoren torentje al gillende van: Zuster Anna, zie je nog niets?? (uit blauwbaard geloof ik)

Zeus 31 augustus 2017 11:05

Citaat:

Wat is het voordeel tov mensen die wettelijk samenwonen?

- betere bescherming van de partner bij woninghuur
- recht op overlevingspensioen en uitkering na arbeidsongeval
- (voor de financieel zwakkere partner) meer garantie op financiële solidariteit
- meer rechtszekerheid (samenwoningscontract kan eenzijdig ontbonden worden, zonder enige regeling rond onderhoud of vermogen)
- belastingvrije uitkering van kapitaal in groepsverzekering na overlijden partner
....

Zeus 31 augustus 2017 11:11

Citaat:

Niet echt. Gehuwden kunnen ook gewoon opteren voor het wettelijk stelsel en samenwonenden kiezen toch vaker voor een notariële i.p.v. een onderhandse akte omdat die eerste een uitvoerbare titel verleent.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be