Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Beslist de koning wat het parlement mag doen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240256)

daiwa 1 september 2017 14:17

Beslist de koning wat het parlement mag doen?

Na het lezen van het artikel kunnen we niets anders doen dan ja zeggen, een onverkozen staatshoofd beslist wat verkozen volksvertegenwoordigers mogen doen.

Citaat:

Prins Laurent zal boeten voor zijn laatste misstap, een bezoek aan een receptie voor het Chinese leger. Hij verliest zijn dotatie deels of zelfs volledig. Koning Filip heeft zich bij premier Michel niét verzet tegen de straf. De vorst is de schandaalsfeer rond zijn broer hartsgrondig beu.
http://www.hln.be/hln/nl/1308/Prins-...ie-kwijt.dhtml
En het is niet de eerste keer dat de koning dat doet.
Denken we maar aan BHV waar hij tot twee keer toe tussen kwam in de werking van het parlement.

Bad Attila 1 september 2017 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8519035)
Na het lezen van het artikel kunnen we niets anders doen dan ja zeggen, een onverkozen staatshoofd beslist wat verkozen volksvertegenwoordigers mogen doen.

En het is niet de eerste keer dat de koning dat doet.
Denken we maar aan BHV waar hij tot twee keer toe tussen kwam in de werking van het parlement.

Louter ter info. De sanctie waarvan sprake wordt genomen door de regering, niet door het Parlement.

Misschien wens je je post aan te passen?

Pandareus 1 september 2017 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8519079)
Louter ter info. De sanctie waarvan sprake wordt genomen door de regering, niet door het Parlement.

Denk je dan dat Daiwa zijn eigen stommiteit begrijpt ?

Vrijheideerst 1 september 2017 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8519092)

Waarom toch altijd dat uitschijtende toontje, Kneus?

Xenophon 1 september 2017 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8519094)

Omdat je zijn teergeliefde Belgische establishment niet in vraag mag stellen.

Vrijheideerst 1 september 2017 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8519096)

:magniet:

Ik noem het pseudo-intellectueel getrol.

De constante stroom aan reacties in het N-VA Brugge topic spreken boekdelen. In anti SP.A draden blijft het bij één of twee nietszeggende zeverreacties.

Pandareus 1 september 2017 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8519094)

Dommigheid bestrijden is gewoon ongelooflijke fun.

Pandareus 1 september 2017 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8519100)
:magniet:

Ik noem het pseudo-intellectueel getrol.

De constante stroom aan reacties in het N-VA Brugge topic spreken boekdelen. In anti SP.A draden blijft het bij één of twee nietszeggende zeverreacties.

Ja, van je broodheren moet men blijven hee ?
Loyalty defined by paycheck...

daiwa 1 september 2017 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8519079)

Toch niet want het is nog altijd het parlement die elke beslissing van de regering moet goedkeuren dacht ik.

daiwa 1 september 2017 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8519096)

Zij vinden het blijkbaar normaal dat de premier naar de koning moet bellen en vragen of hij zijn broer mag straffen.

daiwa 1 september 2017 16:46

Citaat:

In de topic waar Tobback zegt dat hij verder wil blijven graaien en meer samen werken met de Waalse rode maffia zag je hen zelfs helemaal niet.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=240198

Vrijheideerst 1 september 2017 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8519116)
Ja, van je broodheren moet men blijven hee ?
Loyalty defined by paycheck...

:rofl:

Nogmaals, als ge nog maar de helft de grote jan zou komen uithangen in topics die over de SP.A/PS gaan, ik zou u nog een beetje serieus kunnen nemen.

reservespeler 1 september 2017 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8519118)
Zij vinden het blijkbaar normaal dat de premier naar de koning moet bellen en vragen of hij zijn broer mag straffen.

Er staat nergens dat er aan Filip gevraagd werd of Laurent gestraft mag worden.
Waarschijnlijk is het niet meer dan een hoffelijkheid van de premier zodat Filip dit niet via de pers moet vernemen.

Wat zoeken jullie toch overal achter, jongens toch ...

daiwa 1 september 2017 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8519092)

Het is niet aan mij om uw stommiteiten te begrijpen.

Ik hoor premier Michel juist zeggen en ik citeer: '' Ik zal prins Laurent eerst verhoren, dan het bespreken in de ministerraad en een voorstel formuleren en het dan voorleggen aan het parlement.

Pandareus 1 september 2017 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8519155)
Waarschijnlijk is het niet meer dan een hoffelijkheid van de premier zodat Filip dit niet via de pers moet vernemen.

Toch nog iemand die zijn verstand gebruikt... Leg het misschien eens aan vrijheideerst of Daiwa uit... :roll:

Pandareus 1 september 2017 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8519161)
Het is niet aan mij om uw stommiteiten te begrijpen.

Ik hoor premier Michel juist zeggen en ik citeer: '' Ik zal prins Laurent eerst verhoren, dan het bespreken in de ministerraad en een voorstel formuleren en het dan voorleggen aan het parlement.

Je begrijpt het dus écht niet hee ? :roll:
De koning heeft daar nul komma nul zeggingsrecht in, Michel is regeringsleider en licht de vorst gewoon in over wat hij van plan is zonder daarbij enige "toestemming" of "instemming" bij te vragen. Daar gaat het over. Het is een formalisme.

daiwa 1 september 2017 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8519155)

Dit is een privé zaak tussen de regering/parlement en Laurent en de koning heeft hier niets mee te maken. Ik begrijp dus helemaal niet waarom Michel dan moest bellen naar de koning.

daiwa 1 september 2017 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8519163)
Je begrijpt het dus écht niet hee ? :roll:
De koning heeft daar nul komma nul zeggingsrecht in, Michel is regeringsleider en licht de vorst gewoon in over wat hij van plan is zonder daarbij enige "toestemming" of "instemming" bij te vragen. Daar gaat het over. Het is een formalisme.

Zoek jij maar eerst even op waar het parlement voor bevoegd is voor je iemand dommigheid verwijt.
Of is de premier ook dom als hij de zaak gaat voorleggen aan het parlement dat volgens jou er niets mee te maken heeft?

Pandareus 1 september 2017 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8519165)
Dit is een privé zaak tussen de regering/parlement en Laurent en de koning heeft hier niets mee te maken. Ik begrijp dus helemaal niet waarom Michel dan moest bellen naar de koning.

Ben je zat ? "privé zaak tussen regering/parlement en Laurent" is nonsensicaal.
De regering kondigde regels aan, en de intentie om te sanctioneren in geval van overtreding van die regels. En dat gaat zij nu doen. Het feit van de koning daarover in te lichten is puur protocol en maakt geen deel uit van enig beslissingsproces.

daiwa 1 september 2017 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8519175)
Ben je zat ? .

Ik zou eerder denken dat jij zat was of was het dommigheid toen je zei dat het parlement er niets mee te maken had?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be