Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Zwaarste vrachtwagens ook electrisch (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240456)

Micele 17 september 2017 22:54

Zwaarste vrachtwagens ook electrisch
 
700 kWh batterij in een 110 ton kiepwagen.

Dieselmotor en tanks eruit, E-motoren en batterijpack erin.

Citaat:

https://electrek.co/2017/09/17/elect...-battery-pack/

This dumper truck is the world’s largest electric vehicle with a massive 700 kWh battery pack
Fred Lambert - Sep. 17th 2017

Despite the amount of energy required to move this 110-ton beast, it turns out that it can be done with an electric powertrain.

Lithium Storage GmbH and Kuhn Schweiz AG disassembled the Komatsu 605-7 and replaced the diesel engine with a synchronous electric motor capable of 590kW (800hp) of continuous power and up to 9,500 Nm torque.

They originally planned to fit a massive 600 kWh lithium-ion battery pack to power the electric motor, but they actually managed to fit 700 kWh of energy capacity on the chassis of the vehicle by using 1,440 prismatic NMC cells for a total battery pack weight of 4.5 tons.

The only other EVs coming close to its energy capacity are some electric buses, like BYD’s 60-ft all-electric bus with a 547 kWh battery pack.

What is interesting about electrifying dumper trucks is that they are often used to carry ore up and down mines. While diesel trucks burn fuel even on their way down a mine, there’s a great opportunity for electric vehicles to actually gain energy on their way down thanks to regenerative braking.

The prototype that they are now completing will be used in a quarry operated by Ciments Vigier SA on the slopes of the Chasseral in Switzerland.

The Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology (EMPA) expects that the truck will be able to recuperate 40 kWh of its way down the quarry – something the truck does 20 times a day for a total of 800 kWh of energy capacity through regenerative braking.

Since they are only converting one vehicle as a prototype, it’s costing Ciments Vigier SA over $1 million to retrofit the truck, but if the trial is successful, they plan to convert up to eight vehicles at the site and Kuhn Schweiz AG, which distributes Komatsu trucks in Europe, could start offering the conversion package to its customers.

The vehicle, now dubbed the e-Dumper, is expected to be ready to start operations this autumn.

With projects like these and others, like the two massive ferries being converted with battery packs in Sweden, it’s clear that electrification of transport is starting to seriously move into larger modes of transportation and heavy-duty machinery.

De schoofzak 18 september 2017 08:02

Wel specifiek voor bergske op en bergske af, maar alle innovaties tellen mee.

maddox 19 september 2017 12:20

Wel ironisch eigenlijk. Een aantal van de zwaarste dumptrucks zijn al een decennia lang diesel-elektrisch.

Aurora_Borealis 19 september 2017 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8530027)
Wel ironisch eigenlijk. Een aantal van de zwaarste dumptrucks zijn al een decennia lang diesel-elektrisch.

Ja maar, deze truck maakt stroom en levert stroom aan het net op het einde van de dag.

maddox 19 september 2017 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8530040)
Ja maar, deze truck maakt stroom en levert stroom aan het net op het einde van de dag.

Daar zit iets in. Na een dag bergaf rijden zijn de accu's goed vol en kunnen ze als buffer aan het net hangen.

PeterCC 23 september 2017 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8529166)
700 kWh batterij in een 110 ton kiepwagen.

Dieselmotor en tanks eruit, E-motoren en batterijpack erin.

En wat kost dat ding?

Tavek 23 september 2017 22:29

Ik heb weet van voorladers (ze zien er uit als gewone bulldozers) die specifiek gebruikt worden in de metallurgie. Ze zijn hittebestendiger, sterker, enz...en kosten 3 miljoen euro het stuk. Ze gaan echter maar 3-5 jaar mee.

Als die trucks hun job beter kunnen uitvoeren dankzij de voordelen van een elektromotor, zullen ze gebruikt worden en is een retrofit kost van 1 miljoen niks.

Als die voordelen er niet zijn, gebeurt dat niet. Die 800 kWh per dag dat ze herwinnen is een electriciteitskost van 50-60 euro....

Peanuts.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be