![]() |
uitstoot openbaar vervoer 10x groter dan van auto...
3 Bijlage(n)
Een benzine auto 3x lager dan een diesel, maar een benzine blijft vervuilen
Een bus 10x hoger dan een auto Mij lijkt de LEZ een populistische hetze tegen de pendelaar... Waarbij het vooral de bedoeling is dat de pendelaar betaalt, en dat de overheidsdiensten profiteren van hun 'beschermende engel hand' van de politiek die hen telkenmale doodkuffelt Je ziet bvb dat de emissie van een gemiddeld bezette bus hoger is dan een door groen verguisde SUV... Je ziet dat de emissie vaneen hybrid en EV die van de spoorweg evenaart... Er is dus geen enkele reden om de pijlen zo populistisch op de auto te richten integendeel... Politici die dit model aanhangen zijn duidelijk bezig met populistisch mensen dom te houden en propaganda om hun taksverhoging te verdedigen ALs je een LEZ zone invoert moet die LEZ voorALLE GEBRUIKERS inclusief openbaar vervoerd dezelfde zijn |
Enkel nog nieuwe elektrische bussen voor het openbaar vervoer. Had al lang moeten gebeuren. Kwestie van de levensverwachting van de bevolking te verbeteren.
Die grote lawaaierige stankmonsters zijn een aanslag op de levenskwaliteit. |
Dieselbussen zijn een aanslag op de volksgezondheid.
|
Citaat:
Dit bij de gekende bezettingsgraad. Zijn al een paar studies van geweest, ook Vlaamse. In China rijden wslk meer dan 200.000 electrische bussen. Er zijn Chinese steden waar in 2020 geen enkele fossiele bus meer gaat rijden. In Californië en in Zwitserland zijn er steden waar geen enkele dieselbus nog toegelaten wordt of mag rijden. |
Citaat:
Vanwaar komt die Chinese elektrische energie ? |
Citaat:
Het zijn er zelfs meer dan 200.000 al die verkochte E-bussen per jaar gaan wslk nog allemaal rijden, tel ze eens bijeen: ![]() https://cleantechnica.com/2017/02/03...w-115700-2016/ En daar moeten 10 maanden 2017 nog bijkomen, aan dat tempo van 2016 afgerond 300.000 in het totaal, schat ik. Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China evolutie kerncentrales: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_China De grootste vlaktes vol met zonnepanelen liggen al in China. Een electrische wagen of bus gaat 3-4 maal zuiniger om met energie als de zuinigste fossiele wagen/bus. Wat wil je eigenlijk Henri1? Die links zijn al een paar maal gegeven. |
En het grappige van elektrische bussen is dat je er zo'n kek hybride tram/bussysteem van kan maken. Op de drukke delen van de routes hang je bovenleiding, waardoor iedere bus op die delen van het traject kan opladen. Dan rijdt zo'n bus een rondje door de omliggende kleinere dorpen op een batterij en dan weer terug aan het net. Dat zou best weleens het optimum kunnen blijken van nieuwe infrastructuur kosten + batterij kosten.
|
Citaat:
Een flashcharging is goed tot 5 km, dus om de zoveel bushaltes een flashcharger, dure bovenleidingen helemaal niet nodig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En natuurlijk exporteren ze ook hun bussen en techniek naar Europa... Citaat:
|
't zijn deze keer de Chinezen die het goede voorbeeld geven.
Ze zitten altijd op de kap van China dat het één van de grootste vervuilers zijn, maar het is wel één van de landen dat de laatste jaren de grootste inspanningen hebben geleverd. Van de andere kant, stond het mes hun wel op de keel, zeker in hun grootsteden. |
Men heeft daar gemerkt dat de airpocalyse van een paar jaar terug "not done"was.
Men heeft gemerkt dat er geld valt te verdienen met duurzame energie. In china doen ze het gewoon. |
Citaat:
De Lijn denkt daar anders over, die bestelden 131 nieuwe bussen mét dieselmotors. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het grappige is dat er 50 jaar geleden een reden was waarom men de trolebussen heeft afgevoerd in veel steden. In Weimar reden ze tot 2 april 1993, in Timișoara tot 2008. Ook Gent heeft er tot 2009 gekend https://nl.wikipedia.org/wiki/Gentse_trolleybus Citaat:
Maar waar is de tijd dat de NMBS de busverbindingen buiten de steden afhandelde en de steden zelf voor de verbindingen binnen hun grote omgeving. Heb vaak nog heimwee naar die kleine lijnbussen in Mechelen, die bussen met MIVA op in Antwerpen. |
Wat betreft de bussen van de lijn, waarvan er op de niet spitsuren tussen dorpjes in het platteland een heleboel leeg of met hooguit 1,2 of 3 passagiers rondtoeren: dit is een economische en ecologische ramp, die men kan voorkomen door simpelweg een wet te stemmen die het verplicht mensen die aan de bushalte staan te wachten een lift te geven, tegen een door de staat bepaald km-tarief. Geldt trouwens voor alle verplaatsingen en ook voor de treinen: schaf passagierstreinen en lijnbussen op de niets spitsuren tussen steden/dorpen af en maak het autoverkeer publiek door een dergelijke wet in te voeren. Dit lost ook gelijk de files op.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het houd namelijk wel enkele gevaren in, zeker voor jonge vrouwen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be