![]() |
Moeten we een dashcam verplicht maken?
De discussie over 47 km/u gaat maar door.
Met een dashcam zou het veel simpeler zijn om vast te stellen wat er gebeurd is. Verplicht maken? Edit: openbare enquete! |
(ook) een dashcam die de bestuurder in het oog houdt?
https://electrek.co/2017/08/01/tesla...tesla-network/ Voor de andere dingen kan ook een blackbox gebruikt worden, die worden al toegepast... |
Citaat:
Citaat:
Met een dashcam zie je wat er werkelijk gebeurt. Kost ook niet veel. Bij massaproductie 100 euro of zo. |
Citaat:
(en wie weet een oorzaak daardoor bvb maar 47 kmh rijdt op een lege snelweg. Dan heb je ook de werkelijke oorzaak en niet alleen het gevolg) Citaat:
De blackbox die ik bedoel of beter een EDR is net geoptimaliseerd om alles over een ongeval te weten te komen, toch in de regel ruim voldoende voor de schuldvraag (30 seconden vóór de impact/ongeval blijven opgeslagen), hulpdiensten en overheidsdiensten die prioritair rijden hebben meestal die EDR... : https://en.wikipedia.org/wiki/Event_data_recorder Citaat:
Citaat:
1 dashcam zal ook niet voldoende zijn. (voor alles te zien heeft een Tesla bvb 6 camera's, vanaf 2016: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...lot#Hardware_2 ) |
Citaat:
Trouwens je gaat niet alleen de dashcams van de 'betrokken' wagens hebben, maar ook die van de andere chauffeurs in de buurt. Het is uiteraard niet in het voordeel van de misdadigers op de weg dat is duidelijk. |
Citaat:
Ik had nog wat info uit Wiki bijgevoegd over de Event Data Recorder of "blackbox". De blackbox die ik bedoel of beter een EDR is net geoptimaliseerd om alles over een ongeval te weten te komen, toch in de regel ruim voldoende voor de schuldvraag (30 seconden vóór de impact/ongeval blijven opgeslagen), hulpdiensten en overheidsdiensten die prioritair rijden hebben meestal die EDR... |
Citaat:
Nachtzicht is heel goed. Heb je er nog geen Micelle? Ik heb er een en ik vind dat heel geruststellend. |
Citaat:
|
Vandaag nog een onderwerp aan tafel.
Verplichten is net iets te ver. Verder lijkt het een afdoend middel tegen de modale chauffeur die er maar op los lijkt te liegen om verantwoordelijkheden te ontlopen. Die tendens wordt in de hand gewerkt door de straffeloosheid die valse getuigenissen genieten en het feit dat de wetgever heeft bepaald dat een persoon zichzelf niet mag beschuldigen. Blijkbaar leidt dit opnieuw tot een vrijgeleide om de waarheid geweld aan te doen. |
Citaat:
Voor mij is het een middel om te bewijzen dat ik niet in fout ben. Als je geen getuigen hebt ben je de pineut. Heb het meegemaakt: aangereden door iemand die van baan wisselde. Gelukkig was er een getuige want die gast begon al van: haha geen getuige zekerst. Pech voor hem er was er wel een. Nu heb ik er eentje aan boord :) |
Citaat:
Zou bij bestuurders van dat slag altijd opvraagbaar kunnen zijn tijdens een door de rechter bepaalde proefperiode. Waar enkel de naleving van de verkeersregels en de rijdattitude mag beoordeeld worden, niet de aard en de bestemming en de verplaatsing. Zo'n ding mag onmiddellijk in mijn auto gemonteerd worden. Gegevens enkel opvraagbaar bij ongevallen en betwistingen van 'incidenten'. Een goede en duidelijk wetgeving is natuurlijk nodig. |
Citaat:
En zoals een canada: een discout op uw verzekering met een dashcam https://www.ratelab.ca/dash-cam-discount/ |
Citaat:
Hij stak uiteraard alles op mij. Ik was in zijn gat gereden. Ik had geen dashcam. Gelukkig maakten de flikken er hem op attent dat hij er wel eentje had. T was rap gedaan met zijne zever. |
Permanente gps registratie met software voor plaatselijke max .snelheid begrenzing.
Met die informatie is een dashcam overbodig bij ongeval en elke beweging in kaart te brengen. Tijd , snelheid , locatie en hoogte is bepalend. Zelfs een auto die tegen 100 km/u 30 auto's raakt kan in 3D simulatie nagebootst worden .Ook wie eerst op wie botst bij ongeval of wie door rood reed. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(weliswaar uit Duitsland, maar heel veel anders zal het in Be niet zijn, bij afstand heb ik wel de indruk dat de Belgen veel meer plakken en dus meer afstandsovertredingen maken) ![]() ~gemiddeld over alle leeftijden, de 5 voornaamste ongevaloorzaken in volgorde: 1- voorrang (lichtgroen) 2- afstand (donkerblauw) 3- onaangepaste snelheid (donkerrood) 4- fout bij het afdraaien (blauw) 5- foutief gedrag tov voetgangers (licht-oranje) |
nee, lijkt me iets te veel Big Brother.
|
Citaat:
Je kan nog niet gaan sch*ten zonder dat de overheid het weet. |
als je iets kunt doen als overheid , dan is dat als perfecte liberaal geredeneerd, je installeert de dashcam in alle dienstvoertuigen. Als er daardoor een significante daling komt van het aantal verkeersongevallen, extrapoleer je deze ervaring naar de privé...
Ok ? |
De dashcam zal vanzelf zijn algemene intrede maken. De eerste horde daarvoor is de prijs, maar die lijkt nu al vrij laag. Tweede zaak is dat mensen overtuigd geraken van het nut ervan, ook dat is al het geval. Misschien behoort het binnenkort zelfs tot de standaard uitrusting van een wagen. Ik denk dus dat een verplichting niet nodig is.
|
Citaat:
De reden waarom de constructeurs geen dashcam installeren kan enkel maar zijn omdat ze daarmee bewijslast tegen de bestuurder produceren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be