Micele |
23 oktober 2017 13:16 |
Piep-piep-piep-wet voor stille motorvoertuigen vanaf 2019
Moderne puur fossiele wagens zouden van die wet niet betroffen zijn, nochtans hoort men het motorgeluid van een goed geïsoleerde (benzine)wagen ook helemaal niet meer, ook geen uitlaatgeluid, comfort is namelijk prioritair. En het rolgeluid bijna ook niet meer als er bepaalde asfalt ligt. Enkel band(en) en aard wegbedekking en wegtoestand bepaalt het rolgeluid.
Bovendien kapselt men de motor van een wagen ook dikwijls onderaan bijna dicht, dit ook om aerodynamische redenen.
Nu het k&k deel het is geen grap... nochtans kent iedereen de claxon of bel om onbeschermde weggebruikers te waarschuwen indien ze tekenen vertonen de weg blindelings over te stappen...
Te belachelijk voor woorden blijkbaar is er een piep-piep-piep-wetgeving in de maak tegen juli 2019... "enkel bij lage snelheden" verplicht.
Blijkbaar niet verplicht bij geluidloze fossiele wagens, gaan ze weer kasseien leggen voor meer rolgeluid te maken in de steden? :lol:
Stel een druk bereden bebouwde kom voor in 2030... met vooral electrische voertuigen van E-bus tot E-bromfiets, een piep-piep-piep-inferno uit alle richtingen... LOL en af en toe nog wat claxoneren uit alle richtingen. Straaljagergeluid wordt mss als optie aangeboden, of open uitlaat V8-geluid uit de sixties ofzo.
Aan de reacties te zien wordt die gewoon de grond in geboord...
Citaat:
https://www.egear.be/geluid-elektris...to-vanaf-2019/
ELEKTRISCHE WAGENS KRIJGEN VERPLICHT ARTIFICIEEL GELUID VANAF 2019
EGEAR / 11 maart 2016 / 10 Reacties / 100% Elektrische Auto, Nieuws
Vanaf 1 juli 2019 zullen alle nieuwe hybride en elektrische auto’s een artificieel geluid krijgen. Het moet er voor zorgen dat andere weggebruikers de stille elektrische wagens horen aankomen.
In 2014 keurde het Europees Parlement een richtlijn goed die autofabrikanten verplicht om hun elektrische en hybride wagens een kunstmatig geluid te geven. Auto’s die aangedreven worden door een elektromotor zijn bij lage snelheden immers muisstil en dit houdt volgens het Parlement gevaren in voor andere weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.
Lief en duidelijk geluid
De lidstaten krijgen 5 jaar om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving. Dit komt er concreet op neer dat alle nieuwe geëlektrificeerde voertuigen van 1 juli 2019 een kunstmatig geluid zullen moeten maken. Sommige huidige auto’s maken overigens al geluidjes bij lage snelheden, zoals bijvoorbeeld de Renault ZOE.
VIDEO: Het nieuwe geluid van Formule E
Het is overigens niet duidelijk welk geluid de auto’s zullen krijgen. Volgens professor Maarten Steinbuch moet dat een “lief en duidelijk geluid” worden, zo zei hij in deze NOS reportage. Bij de Universiteit van Stanford pleiten ze dan weer voor een geluid dat de verbrandingsmotor nabootst.
Manoeuvre van de olie-lobby?
Tegenstanders van deze nieuwe Europese wet vinden dat elektrische auto’s al voldoende geluid maken door de rolweerstand van de banden. Velen onder hen zien in deze nieuwe richtlijn een poging van de olie-lobby om elektrische auto’s minder aantrekkelijk te maken.
Wat vind jij? Moeten elektrische wagens artificiële geluidjes krijgen, of is het zonder ook wel goed? Laat het weten in de reacties hieronder!
10 reacties
Dirk / 3-11-2016 / ·
Dit is echt een belachelijke wet. Hoe kunnen we ooit naar een maatschappij waarbij er geen overlast meer is van voertuigen? Moderne auto’s met een verbrandingsmotor maken ook al nauwelijks geluid op lage snelheid en dan nog is het voornamelijk de banden die je hoort.
Men kan beter op lange termijn denken en onze infrastructuur aanpassen: veilige voetpaden, betere oversteekplaatsen etc.
Gesta / 12-12-2016 / ·
Graag een straaljagergeluid voor mij!
Kris W. / 3-11-2016 / ·
O ja, geef ze het geluid zoals K.I.T.T uit the knight rider. Supercool!!!
Surya / 3-13-2016 / ·
De richtlijn is dom om meerdere redenen: EVs zijn niet vaker bij ongevallen betrokken. Na enkele jaren kan dit wel zeer duidelijk gesteld worden.
Bovendien: waarom enkel geëlectrifiseerde wagens? Als een Rolls Royce onder de 30km/h ook muisstil is omdat ze de motor zo afstellen dat je hem niet kan horen bij stapvoeds verkeer, waarom moet die dan geen geluid maken zijn mijn EV wel? Dat slaat op niets.
De regel moet voor alle wagens gelden, of helemaal niet.
steven / 3-24-2016 / ·
Als men in de eerste plaats al eens begint andere weggebruikers op te voeden dat er zo iets bestaat als stille weggebruikers zoals elektrische voertuigen.
Veelvoetgangers,fietsers begeven zich in het verkeer met oortjes in met het geluid op maximum. Natuurlijk horen zij dan geen andere weggebruikers!
Ruiters te paard hoort men ook niet, gaat men hen dan verplichten om een sirene aan hun paard te hangen wanneerzij zich op de weg begeven?
Wim / 3-28-2016 / ·
Veiligheid is heel belangrijk en het klopt dat elektrische wagens dikwijls niet gehoord worden. Maar om daarvoor heel de tijd lawaai te moeten maken is overdreven. Een tram is even stil, rijdt continu in bebouwd kom tussen de zwakke weggebruikers en moet ook niet continu lawaai maken. In plaats daarvan zou de chauffeur moet beschikken over een waarschuwing voor zwakke weggebruikers die niet zo overdreven is als de normale toeter. Iets in de aard van een fietsbel of trambel. Zeker niet dat verschrikkelijke geluid van een verbrandingsmotor. Wie komt nu op dat afschuwelijke idee?
Henk Bulckaert / 8-5-2016 / ·
Ik rijd met een MTB en bij het op de straat komen vanuit een veldweg is het zeker veiliger om een geluid te horen als een auto aankomt. Vergelijk het met de elektrische heftrucks die zoemen als ze achteruit rijden en een zwaailicht hebben. Veiligheid voor alles !
Wim / 8-7-2016 / ·
Het is volgens mij veiliger om te kijken als je de weg oprijdt!
Anders kan een slechthorige zich niet meer op de openbare weg begeven, en het zijn er nog al wat.
Een benzine wagen maakt ook alleen maar rolgeluiden tegenwoordig, dit lage rolgeluid maakt tegenwoordig ook bij de ecoscore van de wagen deel uit. (Topten.be).
Ik rijd met een ligfiets waarvan men beweert dat ze minder zichtbaar zijn in het verkeer, nochthans heeft iedereen mij opgemerkt en gezien als ik de mensen op een later tijdstip tegen kom. Lage sportwagens rijden ook niet met een vlagje erop omdat ze laag zijn.
Yuri / 8-8-2016 / ·
En wat dan met fietsers en voetgangers die met muziek in de oren de baan op gaan? Gaat men muziek tijdens het fietsen of wandelen dan ook verbieden aangezien deze dan sowieso geen verkeer horen aankomen. Mij is sinds heel klein geleerd dat ik naar rechts en naar links moet kijken 2 maal, dan pas oversteken.
Van Gestel Guy / 3-9-2017 / ·
Denken jullie eens aan blinden en ernstig slechtzienden !!!!!
|
mocht deze draad bij k&k?
|