Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hamburgerjobs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240980)

koe de poing 29 oktober 2017 16:08

Hamburgerjobs

Zelfs de McDo jobs staan onder druk, er is nu al een robot die hamburgers omdraait en op het broodje legt. Hij heet ... Flippy

Maar serieus: als zelfs dat soort jobs eruit gaat, gaat de werkloosheid de pan uitswingen, want in de USA gaat het om miljoenen jobs. Scary, want het zijn jobs voor laaggeschoolden, die al weinig keuze hebben.

Flippy is Trump's beste kans op herverkiezing. Ik stel dan ook voor dat we vanaf nu enkel nog frieten of kebab eten op een avondje uit

Eurosceptic 29 oktober 2017 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 8559846)
Zelfs de McDo jobs staan onder druk, er is nu al een robot die hamburgers omdraait en op het broodje legt. Hij heet ... Flippy

Maar serieus: als zelfs dat soort jobs eruit gaat, gaat de werkloosheid de pan uitswingen, want in de USA gaat het om miljoenen jobs. Scary, want het zijn jobs voor laaggeschoolden, die al weinig keuze hebben.

Flippy is Trump's beste kans op herverkiezing. Ik stel dan ook voor dat we vanaf nu enkel nog frieten of kebab eten op een avondje uit

Ik denk dat we ook in Belgie over 10 a 20 jaar nog amper ongeschoolden/arbeiders nodig zullen hebben. Toch niet voor bandwerk

Ben heel benieuwd wat dan de alternatieven worden voor mensen zonder opleiding.

reservespeler 29 oktober 2017 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic (Bericht 8559851)
Ik denk dat we ook in Belgie over 10 a 20 jaar nog amper ongeschoolden/arbeiders nodig zullen hebben. Toch niet voor bandwerk

Ben heel benieuwd wat dan de alternatieven worden voor mensen zonder opleiding.

Dus kunnen we nu best stoppen met laag opgeleiden te importeren.

Libro 29 oktober 2017 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8559873)
Dus kunnen we nu best stoppen met laag opgeleiden te importeren.

En dat de laag opgeleiden beseffen dat ze niet doodgaan van wat studiewerk.

reservespeler 29 oktober 2017 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8559894)

Het is jammer genoeg niet iedereen gegeven om te studeren.

Jammer genoeg? Misschien gelukkig maar.
Allemaal advocaat of dokter, ik denk dat we dan allemaal een hongerdood sterven.

Zucht 29 oktober 2017 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8559925)

Allemaal advocaat of dokter, ik denk dat we dan allemaal een hongerdood sterven.

Er is een tekort aan bakkers, beenhouwers, loodgieters, chauffagisten, stukadoors....
Er moet toch ergens een stiel zijn die men kan beheersen.

reservespeler 29 oktober 2017 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8559930)
Er is een tekort aan bakkers, beenhouwers, loodgieters, chauffagisten, stukadoors....
Er moet toch ergens een stiel zijn die men kan beheersen.

Moet men daarvoor hoog opgeleid zijn?
Ook deze jobs worden geautomatiseerd zoveel als mogelijk.

Zucht 29 oktober 2017 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8559932)
Moet men daarvoor hoog opgeleid zijn?
Ook deze jobs worden geautomatiseerd zoveel als mogelijk.

Nee, men moet een goede stielman zijn.
Ik zie nog niet direct een robot bij mij thuis aankomen om mijn chauffage te repareren.

Eduard Khil 29 oktober 2017 18:33

Citaat:

2

De schoofzak 29 oktober 2017 18:34

Het woord 'hamburgerjob' in de titel van de draad is volledig verkeerd gekozen, omdat het een heel andere betekenis heeft.
Het staat als tegengesteld van wat ik zou omschrijven als een "vakboungdsjob".

Omtrent het fenomeen dat de draadopstarter wil bespreken zelf dan:
de evolutie die hij aanhaalt, is aangevangen sedert het inschakelen van dieren in de landbouw; is fameus ontwikkeld sedert de industriële revolutie; en zal inderdaad nog ferme schokken teweeg brengen in onze sociale samenleving.

Veel, maar niet alles, zal verdwijnen.
Je kan een stofzuigerrobot in je living laten rondcrossen, maar iemand zal nog moeten poetsen: je heksie perfeksie, de kuisvrouw of jijzelf.

Eduard Khil 29 oktober 2017 18:37

schaf gewoon de oneindig lang doorlopende uitkeringen af. De mens zal wel snel doorhebben dat wat meer moeite, doorzettingsvermogen en creativiteit nodig is om weer een job te vinden.

Libro 29 oktober 2017 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8559925)

De attitude is dikwijls een probleem. Is het dan zo'n moeite om uw middelbaar af te maken? Of om uw kinderen hun middelbaar te laten afmaken? En niet iedereen moet universitaire studies doen, niet waar. Een goede vakopleiding kan al volstaan.

Tavek 29 oktober 2017 18:47

Citaat:

Dit.

Veel laaggeschoolden zijn niet dom.

Het is een kwestie van wilskracht en mentaliteit van de ouders. Als die u al richting werken duwen op jonge leeftijd....komt het niet goed.

En onder geschoold beschouw ik dus ook goede techniekers, elentrikers, loodgieters, enz...

Hypochonder 29 oktober 2017 18:48

Als alle jobs geautomatiseerd zijn en enkel nog de grote bedrijven het geld binnenrijven als water dan mogen we vroeg of laat een opstand tegen die bedrijven/rijken verwachten. We zitten nu al in de situatie dat er meer en meer mensen zijn terwijl er op lange termijn minder en minder arbeidskrachten nodig zullen zijn.

Libro 29 oktober 2017 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8559991)
Dit.

Veel laaggeschoolden zijn niet dom.

Het is een kwestie van wilskracht en mentaliteit van de ouders. Als die u al richting werken duwen op jonge leeftijd....komt het niet goed.

En onder geschoold beschouw ik dus ook goede techniekers, elentrikers, loodgieters, enz...

Zie mijn post hierboven.

Libro 29 oktober 2017 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8559993)
Als alle jobs geautomatiseerd zijn en enkel nog de grote bedrijven het geld binnenrijven als water dan mogen we vroeg of laat een opstand tegen die bedrijven/rijken verwachten. We zitten nu al in de situatie dat er meer en meer mensen zijn terwijl er op lange termijn minder en minder arbeidskrachten nodig zullen zijn.

Kwestie van als werknemer binnen te dringen in de eigendom van de robots en de AI: dan pluk je mee de vruchten. En ondertussen zorg je in het volkstuintje voor uw eten.

koe de poing 29 oktober 2017 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8559970)
schaf gewoon de oneindig lang doorlopende uitkeringen af. De mens zal wel snel doorhebben dat wat meer moeite, doorzettingsvermogen en creativiteit nodig is om weer een job te vinden.

ik bots dagelijks op het probleem dat mensen onder een bepaald niveau (kantoorwerk) eigenlijk weinig bijdragen: ik kan ze routinetaken laten uitvoeren, maar er zit nul komma nul probleemoplossend vermogen in.

En zelfstandig een brief schrijven lukt ook niet.

't is soms echt een kwestie van niet beter kunnen.

The Paulus Experience 29 oktober 2017 23:27

De balans tussen jobs met weinig studie vereisten en die met hogere vereisten wordt verstoord door de toenemende automatisering die vooral voortgedreven wordt door de laatste groep.
Doch dat evenwicht zal zich herstellen in die zin dat beide groepen in de klappen zullen delen gezien consumptie niveau sterk zal terugvallen bij hoge werkloosheid. Dit Is klaar als een klontje.
Het enige wat nog zal resten Is een nieuwe revolutie, maar in de tegenovergestelde richting.

Libro 29 oktober 2017 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 8560047)
ik bots dagelijks op het probleem dat mensen onder een bepaald niveau (kantoorwerk) eigenlijk weinig bijdragen: ik kan ze routinetaken laten uitvoeren, maar er zit nul komma nul probleemoplossend vermogen in.

En zelfstandig een brief schrijven lukt ook niet.

't is soms echt een kwestie van niet beter kunnen.

Ik heb ooit een secretaresse geweten, die om een brief te verbeteren een nieuw bestand maakte in plaats van de verbeteringen in het oorspronkelijke bestand aan te brengen. De fouten waren verbeterd maar er stonden nieuwe fouten in de brief.

Bovenbuur 30 oktober 2017 08:38

De robot kan overigens geen bestellingen opnemen (daar hebben ze al van die palen voor tenslotte), geen friet bakken en ook niet van zijn plaats komen. Hij kost hetzelfde als zo'n grote robotische arm die al tientallen jaren in autofabrieken staan want het is zo'n grote robotische arm zoals die al tientallen jaren in autofabrieken staan. In die periode is het aantal banen in bijvoorbeeld administratief en boekhoudkundig werk (typisten, calculatoren) gedecimeerd dankzij computers, zijn er auto's gebouwd die geen menselijke chauffeurs meer nodig hebben en tegenwoordig timmeren zelfs AI's aan de weg in ingewikkelde hoogopgeleide beroepen. En toch is het doemscenario nog steeds hetzelfde als in de jaren vijftig: dat de fysieke banen voor compleet onopgeleide mensen en alleen die banen verdwijnen, omdat het natuurlijk veel goedkoper is om zware industriële robots aan het werk te zetten in een burgertent dan flexibel inzetbare minimumloners.

Grappige curiositeit, maar ook iets dat al decennia mogelijk is, en wat toch nog niet is aangeslagen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be