Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bxl autofiscaliteit en lease tariefshopping (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241455)

brother paul 6 december 2017 22:45

Bxl autofiscaliteit en lease tariefshopping
 
De drie gewesten laten toe dat men aan optimaal tariefshopping kan doen...

Het gewest met de laagste fiscaliteit krijgt alle inschrijvingen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171206_03228727

Micele 16 december 2017 20:46

Enkel bedrijfswagens op diesel zwaarder belast vanaf 2018.

De grootste fossiele vervuiler zal steeds meer moeten betalen, het is nog maar een begin.
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171216_03246909

Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast

Vandaag om 07:33 | Bron: BELGA

De jaarlijkse aanpassing van de CO2-uitstoot voor de berekening van het belastbare voordeel heeft geen gevolgen voor benzine- en lpg-wagens. Dat bericht De Tijd zaterdag.

Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen krijgt en die wagen ook voor het woon-werkverkeer en privéverplaatsingen mag gebruiken, wordt op dat voordeel belast. De belasting wordt niet berekend op het werkelijke voordeel, maar op een forfait: het voordeel van alle aard. Een van de elementen in de berekeningsformule is de CO2-uitstoot.

Omdat auto’s steeds milieuvriendelijker worden, wordt elk jaar een referentie-uitstoot vastgelegd. Die daalt vanaf 1 januari 2018 voor dieselwagens, maar niet voor benzine- en lpg-wagens. Daarmee zien alleen bestuurders van een dieselwagen het belastbare voordeel stijgen, waardoor ze iets meer belastingen betalen, schrijft de krant.
De dieselwagen-inschrijvingen vallen verder de vuile put in, ff ggl op D, die hebben mooie grafiekjes :-)
https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr...barometer.html

jan-nov 2017 vergeleken met jan-nov 2016.
nieuwe inschrijvingen, diesel verder bergaf ondanks 3% meer inschrijvingen:


Volgens norm, CO2-uitstoot:

gemiddeld +0,4 % CO2, de onderste grafiek maakt dat duidelijk...

Van welk land ingevoerd, inschrijvingen stijgen met 3% tov 2016:

Tiens enkel manipulated in Germany daalt tegen de tendens in, toch van de landen die erbij staan.

Welke voertuigklassen: (helaas plusminus nog altijd de zwaarste bakken die meer ingeschreven worden, zoals SUV..., men ziet het ook in de CO2-grafiek, +0,4%: hybride en electrische wagens kunnen dat nooit compenseren...)



(even jouw draad geleend Paul ;-))

Hypochonder 17 december 2017 07:37

Wanneer één van de grootste autoconstructeurs ter wereld het geklungel in Bruxelles publiekelijk in vraag stelt dan weet je wel hoe laat het is.

brother paul 17 december 2017 11:02

ja micele

het is triestig dat het federale niveau een suprabelasting moet bedenken om dit gat in de wet te corrigeren

Micele 17 december 2017 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8599642)
ja micele

het is triestig dat het federale niveau een suprabelasting moet bedenken om dit gat in de wet te corrigeren

"Het federale niveau" heeft nog altijd schrik van zijn stemmers die met diesels rijden, ze zijn nog met teveel. Maar beetje bij beetje, het mag niet teveel opvallen. *Toen de dieselprijs naar *1€ daalde bijna 3 jaar geleden januari 2015*... die kans hebben ze toen al gemist, de prutsers.

Daarenboven is het vooral hun eigen fout dat BE een dieselland geworden is.
In de meeste landen in Europa is dat probleem niet zo erg.

Ik ben geen echte fan van BBL maar geef ze maar eens ongelijk?
* http://archief.ademloos.be/nieuws/re...en-be?page=350

Vandaag zakt de dieselprijs aan de pomp onder een euro. Voor Bond Beter Leefmilieu (BBL) is dit daarom hét moment - nu de consument het nauwelijks zou voelen - om de accijnzen op diesel gelijk te schakelen met die op benzine. "Een prijs onder een euro is té goedkoop en riskeert het brandstofverbruik te doen toenemen met meer files en meer vervuiling als resultaat.

Een gelijkschakeling van de accijnzen op diesel en benzine is niet meer dan logisch: dieselwagens vervuilen meer dan andere wagens", zegt Mathias Bienstman, beleidsmedewerker mobiliteit. "Door diesel niet langer fiscaal te bevoordelen, zal de consument op termijn kiezen voor minder vervuilende voertuigen".

BBL wil de opbrengsten van de accijnsverhoging gebruiken voor een loonlastenverlaging, zodat de voordelen terugvloeien naar de gezinnen. "Een loonlastenverlaging zorgt ook voor meer koopkracht en meer jobs maar zonder de perverse effecten van de te lage brandstofprijs”, aldus Bienstman.

De federale regering wil de dieselaccijnzen wat verhogen maar het is te weinig en te laat. "Het gaat slechts over enkele centen vanaf 2016, terwijl het verschil in accijnzen op diesel en benzine bijna 20 cent bedraagt. Het is nu dat de regering de overdreven prijsdaling moet afvlakken.”

Bond Beter Leefmilieu 13-01-2015*


https://www.hln.be/geld/consument/di...iter~a465ec86/

Dit was dus nog voor dieselgate... in sept 2015 ontdekt...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be