![]() |
Synthetische brandstoffen rampzalig ...
BEV rijden met >6 maal minder stroom dan voertuigen op synfuel, en met de helft van brandstofcelwagens.
Dit indien de productie (synfuel en waterstof) gebeurt met hernieuwbare stroom, ttz CO2-neutraal. Dus vergeet die wonderdiesel maar... :-D |
Wat een vernieuwende studie.
Het is ingewikkelder om waterstof te maken uit electriciteit dan om electriciteit te maken uit electriciteit. Wow! |
Hoe veel van die studies moeten er zijn om te begrijpen dat de energetische efficientie van al die tussenstappen waardeloos is....
|
Citaat:
Natuurlijk is dat niet efficiënt. En waterstof opslaan gezien per joule per gewicht/volume is al helemaal een ramp. Vandaar dat ik al langer het idee voorsta er koolstof aan te koppelen zodanig we een gemakkelijk op te slagen brandstof krijgen die met de huidige infrastructuur te behandelen is. Dat het nog meer energie zou kosten om die koolstof uit CO2 af te scheiden is een detail. Langs de andere kant, moeder natuur doet het continue voor ons. Ergo, vergeet het maken van waterstof, en volg de algen-synfuel route. Pak een steenkoolcentrale en voer de CO2 en waterdamp door algentanks. Moet al een enorm grote installatie zijn, maar aangezien we toch al aan't smossen zijn met km² per megawatt uur in hernieuwbare energie is dat maar een kleinigheidje. |
Citaat:
Wat me er aan doet denken, in mijn vorige post nam ik een steenkoolcentrale als koolstofbron voor algen-synfuel. We kunnen dat evengoed met pellets... Dezelfde centrale, minder efficiente brandstof. |
GE smijt 12 000 mensen buiten in hun powerplant afdeling. De kolen- en gascentrales doen het niet goed. Wegens de concurrentie van wind en zon.
Zo hoort het. In de VS werken nu 160k man in totaal in de "kolen energie industrie" (mijnwerkers + mensen in kolencentrales + logistiek + enz....) De zonnepanelen industrie telt al 350k werknemers. Tel daar wind nog eens bij op en je hebt meer als 500k man die werkt in de hernieuwbare energie. |
Citaat:
|
Mierenzuur is ook een koolwaterstof verbinding die bij kamertemperatuur vloeibaar is.
Ergo, met dezelfde basis stock kan het dus ook gemaakt worden op basis van hernieuwbare energie en CO2 van de verbranding van pellets. |
Het blijft toch een moeilijke he.
Electriciteit - Batterij - Electrische motor, totale rendement pakweg 75-80 %. Electriciteit - Fuel - Verbrandingsmtoor, rendement 20 % ? Enz.... |
Hernieuwbare energie is ook niet gratis he.
|
Citaat:
|
Citaat:
Water een berg oppompen enz.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op dit moment de gemakkelijkst implementeerbare vorm van electriciteitsvoorziening in Blegië. Stabieler en volledig regelbaar naar de behoeften van de klanten, onafhankelijk van het weer en dag/nacht cyclus. Weinig tot geen maatschappelijke tegenstand. Dit in tegenstelling tot alle gezever rond het plaatsen van windmolens of kerncentrales. Nadeel, afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers die de prijs zetten. |
Citaat:
12 000 man op straat binnenkort, vanwege de concurrentie van de wind- en zonnenergie. |
Citaat:
Het zal een combinatie van de kerncentrales openhouden, beperkte gascentrales gebruiken (degene die er zijn openhouden) en veel, veel meer hernieuwebare energie inclusiefs buffers. Australie kan aan de lopende band turbines en batterijparken zetten. Waarom wij niet ? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Allez ja, dat is simpelweg met een wet te veranderen he. En op zee, ruimte genoeg. Wind is zodanig goedkoop geworden dat ze de kolen en gasindustrie kapot aan het maken is. |
Citaat:
Neen het zal een combinatie van invoer uit het buitenland en buffering (met meer wind en zonne-energie) moeten worden. Tijd dus om plannen :D te maken voor buffering en afspraken met onze buurlanden (eventueel met investeringen in het buitenland). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be