Micele |
20 december 2017 15:24 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
(Bericht 8602509)
om dus dezelfde verkeersveiligheid te behalen dienen er dus een massa borden bij te komen als netto resultaat.
|
Idd, zo ongeveer... voor die dwaze blauwe borden er waren waren die massa's rode verbodsborden er al, ttz vóór mei 2007, met wat geluk* is dat oud artikel nog te vinden, dat is quasi tien jaar geleden pas ingevoerd. Nu is het weer terug naar af. De bandenboer zijn kassa rinkelt, want de rode verbodsborden komen terug en er zullen er meer zijn dan tien jaar geleden.
Lijkt wel bezigheidstherapie om de 10 jaar. Wie weet voeren ze de blauwe borden weer in in 2028. Dus niet weggooien. :-D
* Ik citeer best dat oud KB met die blauwe F107/F109 c/p vooraleer het verdwijnt:
Citaat:
https://www.wegcode.be/actueel/1257-inhaalverbod
Nieuw inhaalverbod voor voertuigen en slepen met een MTM +3.5 ton
OP 04 MEI 2007.
Op 4 mei 2007 verscheen het koninklijk besluit van 26 april 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg in het Belgisch Staatsblad.
Door dit koninklijk besluit wordt een inhaalverbod ingevoerd dat van toepassing is voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en dit buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat.
Deze wijziging van de wegcode treedt in werking op 1 januari 2008.
Nieuw inhaalverbod van toepassing vanaf 1 januari 2008
1. Voor wie is het inhaalverbod van toepassing ?
Het inhaalverbod is van toepassing voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton.
Teneinde de maximaal toegelaten massa van een sleep te kennen, moet de MTM van het trekkend voertuig bij de MTM van het getrokken voertuig geteld worden.
Merk op dat het inhaalverbod alleen van toepassing is voor het vervoer van zaken en niet op het vervoer van personen (autobussen en autocars).
2. Waar is het inhaalverbod van toepassing
Het inhaalverbod is van toepassing op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat.
3. Ten opzichte van welke andere weggebruikers is het inhaalverbod van toepassing ?
Het inhaalverbod (links inhalen) is van toepassing t.o.v. van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen.
4. Wanneer is het inhaalverbod niet van toepassing ?
4.1. Rijstrook voor traag verkeer en landbouwvoertuigen
Het inhaalverbod is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
4.2. Verkeersbord F107
Vanaf het bord F107 tot aan het bord F109 is het voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton toegelaten om een gespan, een tweewielig motorvoertuig of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.

F107
Het einde van de toelating voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton om een gespan, een tweewielig motorvoertuig of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen wordt aangegeven door het verkeersbord F109.

F109
Tengevolge van de invoering van deze nieuwe verkeerstekens werd ook het MB van 11 oktober 1976 (plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens) gewijzigd door het MB van 26 april 2007 (BS 7 mei 2007, 2e editie).
|
Ik heb me toen al afgevraagd of die blauwe borden wel mochten volgens het Conventie van Wenen qua verkeerstekens... Want geen kat in de wereld begreep die onlogica = een blauw aanwijzingsbord (F109) met rode diagonaalstreep gebruiken om een inhaalverbod te signaliseren.
https://www.wegenwiki.nl/Weense_conventie_1968
Vlaanderen heeft trouwens nog een onlogica, als de C43-90 kmh opgeheven wordt mag men maar algemene 70 kmh rijden op een 1+1-weg enz... In Wallonië is het andersom, leuk voor de buitenlanders die een trip maken door België aan de rand van de taalgrens... (ook om zogezegd borden te sparen) maar wie weet draaien ze dat ook ooit weer om... :lol:
|