Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Openbaar vervoer gaat terug naar steden en gemeenten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241655)

Doomy 21 december 2017 23:47

Openbaar vervoer gaat terug naar steden en gemeenten
 
Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255721

Jan van den Berghe 21 december 2017 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 8603898)
Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.

In welke gemeente bestaat er geen openbaar vervoer?

XenApp 21 december 2017 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 8603898)
Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255721

1. Alleen financieel haalbaar in regio's met een grote bevolkingsdichtheid
2. Geef het belastinggeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de belastingbetalers terug.

Doomy 22 december 2017 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XenApp (Bericht 8603913)
1. Alleen financieel haalbaar in regio's met een grote bevolkingsdichtheid

Als enkele landelijke gemeenten samen een streekvervoer op poten zetten, dan is dit ook haalbaar.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XenApp (Bericht 8603913)
2. Geef het belastinggeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de belastingbetalers terug.

Is ook een goed idee. Je kan de belastingbetaler eventueel een vervoerskrediet geven die hij/zij mag besteden aan wie hij/zij wil.

Jan van den Berghe 22 december 2017 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 8603924)
Als enkele landelijke gemeenten samen een streekvervoer op poten zetten, dan is dit ook haalbaar.

Geen enkele groep landelijke gemeenten kan de organisatie van dat streekvervoer financieel dragen.

Troubadour 22 december 2017 07:01

Met andere woorden: de subsidiëring van het platteland door de steden wordt teruggeschroefd. De dienstverlening en bereikbaarheid buiten de steden wordt nog slechter, en loopt meer risico slachtoffer te worden van lokale politieke akkefietjes. De kloof tussen het rijke platteland en de arme steden wordt politiek groter en iedereen die zich geen wagen kan permitteren wordt door hun economische realiteit uit den buiten weggejaagd.

Waart gij gene progressief, Doomy? Solidariteit met de werkmens enzo?

reservespeler 22 december 2017 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8603903)
In welke gemeente bestaat er geen openbaar vervoer?

De naam waardig?
Bij ons!

fox 22 december 2017 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8604088)
De naam waardig?
Bij ons!

Het leven in een landelijke gemeente is goedkoper, koop een auto. Of verhuis naar de stad.

Garry 22 december 2017 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8603903)
In welke gemeente bestaat er geen openbaar vervoer?

Bestaan is niet het juiste woord. Op papier bestaat het wel maar het rijd meestal van daar waar je het niet nodig hebt naar daar waar je niet moet zijn op tijdstippen dat ge het niet moet hebben. En als ge er toch ergens mee wil geraken moet ge een combinatie doen van een aantal tussenstops die niet op elkaar zijn afgestemd waardoor ge 3 uur onderweg bent om een afstand af te leggen van soms nog geen half uur met eigen vervoer. Daarbij sta je dan nog tussen de wachttijden in de kou, erg aangenaam is dai niet te noemen en als je de tegenslag hebt dat het goed vol zit mag je rechtstaand hangen bengelen ergens aan een lus, veiligheidsnormen (gordels) zijn overbodig, die tellen alleen voor automobilisten.

Met andere woorden het openbaar vervoer wordt voornamelijk gebruikt door schoolgangertjes die niet al te ver van school wonen en oudere dames die op weg zijn naar of met hun vriendin om ergens een koffie en een gebakje te gaan nuttigen.

Garry 22 december 2017 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8604102)
Het leven in een landelijke gemeente is goedkoper, koop een auto. Of verhuis naar de stad.

Daar kun je dan in betonnen konijnenkoten gaan wonen.

Jan van den Berghe 22 december 2017 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8604088)
De naam waardig?
Bij ons!

De enorme spreiding van de bevolking binnen een plattelandsgemeente is van die aard dat je normale omstandigheden er geen rendabele en sterk uitgebouwd OV kunt organiseren. Dit zal altijd zwaar verlieslatend zijn, tenzij iedereen de auto thuis laat en ze daar met z'n allen steeds beroep doen op het OV.

Jan van den Berghe 22 december 2017 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8604119)
Bestaan is niet het juiste woord. Op papier bestaat het wel maar het rijd meestal van daar waar je het niet nodig hebt naar daar waar je niet moet zijn op tijdstippen dat ge het niet moet hebben. En als ge er toch ergens mee wil geraken moet ge een combinatie doen van een aantal tussenstops die niet op elkaar zijn afgestemd waardoor ge 3 uur onderweg bent om een afstand af te leggen van soms nog geen half uur met eigen vervoer. Daarbij sta je dan nog tussen de wachttijden in de kou, erg aangenaam is dai niet te noemen en als je de tegenslag hebt dat het goed vol zit mag je rechtstaand hangen bengelen ergens aan een lus, veiligheidsnormen (gordels) zijn overbodig, die tellen alleen voor automobilisten.

Met andere woorden het openbaar vervoer wordt voornamelijk gebruikt door schoolgangertjes die niet al te ver van school wonen en oudere dames die op weg zijn naar of met hun vriendin om ergens een koffie en een gebakje te gaan nuttigen.

Ook vrij normaal: welke mobiliteitsstromen in een plattelandsgemeente zijn van die aard dat er een samehangend OV voor uitgebouwd kan worden. En ja, dat zijn de schoolgangers. Allemaal van punt A naar punt B. Werkenden zwermen evenwel naar over uit.

Garry 22 december 2017 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8603950)
Geen enkele groep landelijke gemeenten kan de organisatie van dat streekvervoer financieel dragen.

Misschien kunnen ze dan beter investeren in het verbeteren van het wegennet zo dat meer verkeer aan kan en minder files ontstaan.

Ooit zullen ze toch gaan begrijpen, zoals ik al zo dikwijls heb aangehaald, dat openbaar vervoer noooooooit naar behoren zal kunnen werken en gebruikt worden, zelfs niet in de steden.

Jan van den Berghe 22 december 2017 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8604138)
Misschien kunnen ze dan beter investeren in het verbeteren van het wegennet zo dat meer verkeer aan kan en minder files ontstaan.

Is er iets mis van het wegennet in plattelandsgemeenten? Zijn er daar voortdurend files?

Jan van den Berghe 22 december 2017 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8604138)
Ooit zullen ze toch gaan begrijpen, zoals ik al zo dikwijls heb aangehaald, dat openbaar vervoer noooooooit naar behoren zal kunnen werken en gebruikt worden, zelfs niet in de steden.

Jawel, zeker in steden. De mobiliteitsstromen zijn daar immers zo dicht dat je er wel een rendabel en performant OV voor kunt uitbouwen. Meerdere steden in het buitenland tonen dat trouwens aan.

Garry 22 december 2017 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8604135)
Ook vrij normaal: welke mobiliteitsstromen in een plattelandsgemeente zijn van die aard dat er een samehangend OV voor uitgebouwd kan worden. En ja, dat zijn de schoolgangers. Allemaal van punt A naar punt B. Werkenden zwermen evenwel naar over uit.

Als ze iets bevorderlijk willen doen aan de verkeersstroom zal het niet zijn door het centraliseren van alles en nog wat, maar door het decentraliseren.

bv: De overheid centraliseert al hun diensten zoveel mogelijk in Brussel terwijl die bemand worden door mensen die overal in het land wonen. waarom is dat nodig dat die allemaal in Brussel gevestigd zitten. Het is niet meer zo dat er een bode tussen al die diensten rondfladdert met briefjes en dossiers, alles zit en gebeurt via computers vandaag. Verdeelt die diensten eens over het land rekening houdend met de regio's waar weinig werkgelegenheid is.

Als er zich verkeersproblemen voor doen is het steeds en altijd rond de grote steden. Natuurlijk want daar zit alles op een hoop, fabrieken, terminals en noem maar op.

Garry 22 december 2017 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8604147)
Jawel, zeker in steden. De mobiliteitsstromen zijn daar immers zo dicht dat je er wel een rendabel en performant OV voor kunt uitbouwen. Meerdere steden in het buitenland tonen dat trouwens aan.

Nee ook niet in de steden aangezien er veel te veel weggebruikers zijn die gewoon wegens hun activiteit geen gebruik KUNNEN maken van het openbaar vervoer

TheFourHorsemen 22 december 2017 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8604130)
De enorme spreiding van de bevolking binnen een plattelandsgemeente is van die aard dat je normale omstandigheden er geen rendabele en sterk uitgebouwd OV kunt organiseren. Dit zal altijd zwaar verlieslatend zijn, tenzij iedereen de auto thuis laat en ze daar met z'n allen steeds beroep doen op het OV.

Inderdaad. Op dat vlak kunnen we veel van Nederland leren.

Idealiter zou een kleine gemeente slechts enkele haltes nodig moeten hebben. Door o.a. lintbebouwing is dit niet haalbaar en moeten bussen veel te vaak stoppen.

Dadeemelee 22 december 2017 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 8603898)
Nu zowel het Belgische NMBS als de Vlaamse De Lijn het openbaar vervoer afbouwen vullen steden en gemeenten zelf het gat in met eigen openbaar vervoer. Misschien moeten landelijke streken zonder deftig openbaar vervoer zoals de Westhoek of de Kempen dit ook eens overwegen? Geef het belastingsgeld dat de inwoners betalen voor een niet-bestaand openbaar vervoer aan de gemeenten terug.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255721

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8603950)
Geen enkele groep landelijke gemeenten kan de organisatie van dat streekvervoer financieel dragen.

Inderdaad, vroeger was er het systeem van de belbussen. Dat is afgeschaft omdat het aan de gemeenten teveel kost.

Sukkelaar 22 december 2017 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8604145)
Is er iets mis van het wegennet in plattelandsgemeenten? Zijn er daar voortdurend files?

Spijtig dat ik je moet tegenspreken Jan maar tracht maar eens van Temse naar Antwerpen LO te geraken. Voortdurend files.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be