![]() |
sjoemelsoftwaer in VW maar waarin nog?
Onlangs was ik bij Ford waar ik uitkeek voor een wat hoger voertuig voor mijn vrouw die problemen heeft bij het in en uitstappen in haar lage Fiesta. Men stelde mij een SUV voor. Bleek een motortje in te zitten van amper 1000cc
Misschien ben ik van de oude stempel maar de verkoper die mijn afkeurende blik merkte haalde aan dat dit probleemloos werkte en dat ze nu zelfs dit motortje legde in de Mondeo. Onze Fiesta, een automaat, zit een 1400cc in. Blijkbaar past men nu allerhande kunstgrepen toe om het vermogen van een 2000cc uit een 1000cc te persen, allemaal om toch maar een lage uitstoot te bekomen. Ik ben geen technisch geschoold iemand maar stel mij toch de vraag wat dit zal teweegbrengen voor die motortjes. Ik veronderstel dat die aan hogere toeren zullen lopen om aan die resultaten te komen en vraag mij daarbij wel af hoelnang ze zullen meegaan. Een postkoets die vroeger getrokken werd door zes paarden zal ook wel voortbewogen kunnen worden door twee paarden maar uiteindelijk als die twee die koets even snel moeten voortsleuren vallen die paarden wel dood onderweg. Zijn er hier misschien enkele technische mensen die zich geroepen voelen om hierover wat meer te vertellen? En is dit het wonder om geen sjoemelsoftwaer te moeten gebruiken? |
Het enige dat je u moet afvragen wat is het toerental aan 120km per uur
Dat is bvb 2500 voor een benzine en 1500 voor een diesel De duurzaamheid van een motor is dus omgekeerd evenredig met dat toerental |
Citaat:
|
Citaat:
Maar wat heeft dat nu te maken met sjoemelsoftware Paul? Leg eens uit. |
Nieuws gemist micele ?
https://www.nextbigfuture.com/2017/1...-blackout.html |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Zo heeft mijn zescilinder 2500 cc (atmosferisch) 4300 t/min nodig of 4,3 x 37 kmh/1000 rpm in 5e versnelling om 160 kmh te rijden. (bouwjaar 1989, 170 PK bij 5800 rpm, 222 Nm bij 4300 rpm) Mijn 1200 cc (di-turbo) met DSG-7 automaat heeft ca. 45 kmh bij 1000 rpm in zevende versnelling of bij 3500 rpm zit die aan 160 kmh. (bouwjaar 2012, 105 PK bij 5000 rpm, 175 Nm bij 1550 rpm) Hogere vullingsgraad door turbodruk geeft meer vermogen, helaas ook relatief (veel) meer verbruik bij dezelfde cilinderinhoud, maar dat wordt beperkt door de veel lagere cilinderinhoud. Beide benzines. |
Citaat:
|
Citaat:
Kijk toch eens naar de specs van zulke kleine turbomotoren en hun toerental. Je hebt de evolutie van benzinemotoren gemist neem ik aan? Dit is een 1600 cc BMW, 316 i, getrimd op zuinigheid., di-turbo benzine https://www.angurten.de/is/technisch...357-12199.html Hubraum 1598 cm³ Zylinder 4 Bauart Reihenmotor Schadstoffklasse Euro5 Leistung 100 kW (136 PS) bei 4350 1/min Drehmoment 220 nm bei 1350-4300 1/min ![]() ![]() Ernaast oude zescilinders 2500 cc, atmosferische motoren BMW (E30): kijk hoe hoog het koppel is (Nm) en pas bij welk toerental... diagram: https://e30-talk.com/topic/97996-erf...nmesser/page-9 post 171 of Citaat:
|
Citaat:
De 1600 cc benzine links, of de 1600 cc diesel rechts of eronder? ![]() |
Wij hebben een 1.2 benzine met 130 pk.
Toerental 3000 op 130 km/h Niet abnormaal voor een benzine. De extra pk wordt vooral uit de turbo getrokken. |
Citaat:
Ik gaf hierboven een vb van twee 1600 cc motoren, en de benzinewagen zal in de regel de lichtste zijn qua gewicht per Nm of per kW vermogen. Beide halen bij 3000 rpm 70 kW vermogen, dus het kan zelfs zijn dat de benzine de iets langere overbrengverhouding heeft, ook omdat het max koppel bij een lager toerental gehaald wordt, ca 200 rpm eerder. Maar als dat niet voldoende is - het is een wat oudere euro 5 benzinemotor - heb ik nog een vermogendiagram van een 1500 cc driecilinder in reserve.. :-) of 220 Nm al vanaf 1250 rpm, en bij 3000 rpm ook goed voor 70 kW. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(ik zou ook voor een gerobotiseerde automaat gaan - dubbele koppeling -, die zijn zuiniger) |
Citaat:
Maar waarom zouden ze kiezen voor de zwaardere 1.6 versie zonder turbo voor hun automaat ten overstaan van de 1.4 turbo met 120 pk |
Citaat:
|
Citaat:
Op de kleinere Fiats bieden ze toch gerobotiseerde automaten aan? Rare mannen die Italianen enkel op diesel bieden ze een gerobotiseerde 5 gang aan. Bwah. Op andere goedkope merken kan je overal die automaten krijgen maar dan met 7 versnellingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ga je naar andere merken heb je dat probleem niet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be