Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vallende kranen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241755)

Dadeemelee 28 december 2017 10:15

Vallende kranen.
 
Ik zet het maar in deze rubriek.

Ik zie die dingen regelmatig staan. In de weekend en 's avonds hangen ze betonnen tegengewichten steevast boven huizen.
Zouden moeten verplicht worden die kraanarmen te laten zakken als de kranen niet gebruikt worden.
Verder: dit is een basisprobleempje van sterkteleer. En toch slagen ze erin het te verknoeien.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171228_03270808


Universalia 28 december 2017 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8609158)
Ik zet het maar in deze rubriek.

Ik zie die dingen regelmatig staan. In de weekend en 's avonds hangen ze betonnen tegengewichten steevast boven huizen.
Zouden moeten verplicht worden die kraanarmen te laten zakken als de kranen niet gebruikt worden.
Verder: dit is een basisprobleempje van sterkteleer. En toch slagen ze erin het te verknoeien.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171228_03270808


Misschien is het weer zo een tragisch ongeval in het rijtje van:

Er moet eerst wat gebeuren voor men er gaat over nadenken om er een deftige oplossing op te zoeken de 'wiebelende' kranen in het straatbeeld.

Tijdens stormen hou ik altijd mijn hart vast als ik ze zie staan die dingen;

Tavek 28 december 2017 17:04

Ik vermoed dat dit graduaten electromechanica zijn geweest die een begincursus statica hebben gehad.

Aerodynamica en wind gust loads, dat begrijpen die mannen niet.

Zo een kranenfirma mag niet te duur personeel hebben he. Iemand die stress analysis kan komt niet voor minder dan 4000 bruto.

Tavek 28 december 2017 17:07

Vakwerkconstructies zijn nochtans bagger simpel om door te rekenen....

Skobelev 28 december 2017 17:13

Ze had tegen haar man gezegd "geef eens een draai aan het kraantje want het druppelt weer"

Jantje 28 december 2017 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8609517)
Ik vermoed dat dit graduaten electromechanica zijn geweest die een begincursus statica hebben gehad.

Aerodynamica en wind gust loads, dat begrijpen die mannen niet.

Zo een kranenfirma mag niet te duur personeel hebben he. Iemand die stress analysis kan komt niet voor minder dan 4000 bruto.

Kranen worden door IR's ontworpen.
Door andere IR's uitvoerig getest.
Daarna nog eens door IR's getest voor ze een goedkeuring krijgen om gebruikt te mogen worden.
Na hun plaatsing worden ze dan nog eens getest en gekeurd door gespecialiseerde bedrijven.
Er worden honderduizenden kranen dagelijks gebruikt in ons land alleen.

% gewijs gebeuren er heel weinig ongevallen met kranen, waarbij de kraan de oorzaak van het ongeval is.
De meeste oorzaken zijn fout gebruik, foute plaatsing/opbouw, slechte ondergrond of het niet afbreken en/of buiten dienst stellen van een afgekeurde kraan., herstellingen die foutief zijn uitgevoerd, gebreken die worden verborgen door middel van oplapwerk, enz ...

Denk dat de oorzaken van de ongevallen eens als titel bij de nieuwsberichten moeten gebruikt worden, niet de sensatie titels zoals nu.
Met de laatste kraan die omgevallen is, waren er enkele maanden geleden al stabiliteitsproblemen.
het zou dus veel rechtvaardiger geweest zijn, als de media had geschreven.
Door onvoldoende maatregelen te nemen en de kraan te verwijderen zijn er doden en gewonde gevallen.
Geld belangrijker voor aannemer dan veiligheid, verzekering mag opdraaien voor de doden en gewonden van zijn omgevallen kraan

Jantje 28 december 2017 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8609446)
Misschien is het weer zo een tragisch ongeval in het rijtje van:

Er moet eerst wat gebeuren voor men er gaat over nadenken om er een deftige oplossing op te zoeken de 'wiebelende' kranen in het straatbeeld.

Tijdens stormen hou ik altijd mijn hart vast als ik ze zie staan die dingen;

De eenvoudigste oplossing is stoppen met bouwen.

Jantje 28 december 2017 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8609158)
Ik zet het maar in deze rubriek.

Ik zie die dingen regelmatig staan. In de weekend en 's avonds hangen ze betonnen tegengewichten steevast boven huizen.
Zouden moeten verplicht worden die kraanarmen te laten zakken als de kranen niet gebruikt worden.
Verder: dit is een basisprobleempje van sterkteleer. En toch slagen ze erin het te verknoeien.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171228_03270808


Enig idee hoeveel manuren er in de opbouw van een torenkraan kruipen?
De grotere torenkranen hebben geen kraanarm die je eenvoudig kan neerlaten.
Die hebben een vaste kraanarm, waarvoor men een mobiele kraan moet gebruiken om die te monteren en demonteren.
Torenkranen staan ook vrij als ze niet gebruikt worden, zodat hun hijsarm als een windwijzer kan meedraaien in met de wind en geen wind opvangt.

Dat torenkranen omvallen ligt dus niet aan de hijsarm, maar aan de stabiliteit van de voet van de kraan.

De schoofzak 28 december 2017 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8609572)
...
Er worden honderduizenden kranen dagelijks gebruikt in ons land alleen.
...

Dat is één kraan op hoeveel inwoners ?
Speelgoedkranen mee gerekend ?

Jantje 28 december 2017 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8609614)
Dat is één kraan op hoeveel inwoners ?
Speelgoedkranen mee gerekend ?

Het is inderdaad een hoog aantal, net als het hoge aantal heftrucks dat gebruikt word.
Mensen staan er gewoon niet bij stil hoeveel machines er gebruikt worden om onze levensstandaard te kunnen verwezelijken.
Maar je kan stellen dat er per 150 inwoners een kabelhijsstoestel is in ons land.
Veel mensen denken dat enkel de monsters die ze op bouwwerven zien, kranen zijn, maar ook bouwliften en verhuisliften, zijn kraanconstructes.
En dan tellen we de kabelhijstoestellen binnen de gebouwen nog niet mee.
Want dan lopen de cijfers al snel in de miljoenen.

kelt 28 december 2017 19:53

Ik begrijp dat er met die specifieke kraan en/of zijn opstelling twijfels waren gerezen een tijdje geleden.

Een onafhankelijk bureau is ter plaatse afgestapt en heeft de situatie veilig bevonden en heeft certificaten afgeleverd....(let wel,men WISt dat er winderig weer aankwam,en de vorige keer was er twijfel gerezen bij....winderig weer...)



Nu is er een dode en zijn over de twintig appartementen vernield.....
Maar dat "certificaat" zal maar tot 15 minuten na afgifte geldig zijn geweest voorzeker....

:|

Diego Raga 28 december 2017 19:57

En vergeten we even de talloze havenkranen, de Straddle carriers, de reach stackers, de bootkranen, de rolbruggen en de –tig andere hef- en hijstoestellen niet.
Ook hier gebeuren verhoudingsgewijs weinig zware ongevallen mee.

Dit ongeval ruikt idd naar een stabiliteitsprobleem.

Dadeemelee 28 december 2017 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8609713)
Ik begrijp dat er met die specifieke kraan en/of zijn opstelling twijfels waren gerezen een tijdje geleden.

Een onafhankelijk bureau is ter plaatse afgestapt en heeft de situatie veilig bevonden en heeft certificaten afgeleverd....(let wel,men WISt dat er winderig weer aankwam,en de vorige keer was er twijfel gerezen bij....winderig weer...)

Nu is er een dode en zijn over de twintig appartementen vernield.....
Maar dat "certificaat" zal maar tot 15 minuten na afgifte geldig zijn geweest voorzeker....

:|

We hebben ook al rating bureaus gehad die banken en junk bonds AAA+ ratings gegeven hebben.
Achteraf wisten ze van niks.

Tavek 28 december 2017 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8609572)
Kranen worden door IR's ontworpen.
Door andere IR's uitvoerig getest.
Daarna nog eens door IR's getest voor ze een goedkeuring krijgen om gebruikt te mogen worden.
Na hun plaatsing worden ze dan nog eens getest en gekeurd door gespecialiseerde bedrijven.
Er worden honderduizenden kranen dagelijks gebruikt in ons land alleen.

% gewijs gebeuren er heel weinig ongevallen met kranen, waarbij de kraan de oorzaak van het ongeval is.
De meeste oorzaken zijn fout gebruik, foute plaatsing/opbouw, slechte ondergrond of het niet afbreken en/of buiten dienst stellen van een afgekeurde kraan., herstellingen die foutief zijn uitgevoerd, gebreken die worden verborgen door middel van oplapwerk, enz ...

Denk dat de oorzaken van de ongevallen eens als titel bij de nieuwsberichten moeten gebruikt worden, niet de sensatie titels zoals nu.
Met de laatste kraan die omgevallen is, waren er enkele maanden geleden al stabiliteitsproblemen.
het zou dus veel rechtvaardiger geweest zijn, als de media had geschreven.
Door onvoldoende maatregelen te nemen en de kraan te verwijderen zijn er doden en gewonde gevallen.
Geld belangrijker voor aannemer dan veiligheid, verzekering mag opdraaien voor de doden en gewonden van zijn omgevallen kraan

Nochtans kan iedere eerstejaars burg. ir. een kraan veilig ontwerpen.

vakwerkconstructies is basis.

Dus, wat vertel je me, dat die mannen geen echte ingenieurs waren ?

Xenophon 28 december 2017 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8609719)
Nochtans kan iedere eerstejaars burg. ir. een kraan veilig ontwerpen.

vakwerkconstructies is basis.

Dus, wat vertel je me, dat die mannen geen echte ingenieurs waren ?

Bedienden hé.

En nu zit men met de gebakken peren.

Wapper 28 december 2017 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8609719)
Nochtans kan iedere eerstejaars burg. ir. een kraan veilig ontwerpen.

Een industrieel ir kan dat ook, maar als de kraan x jaar later omvalt zal hij niet weten waarom.
Een burgerlijk ir wel. Die zal haarfijn kunnen uitleggen waar in zijn oorspronkelijke berekeningen een foutje geslopen was. :lol:

Dadeemelee 28 december 2017 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8609593)
Enig idee hoeveel manuren er in de opbouw van een torenkraan kruipen?
De grotere torenkranen hebben geen kraanarm die je eenvoudig kan neerlaten.
Die hebben een vaste kraanarm, waarvoor men een mobiele kraan moet gebruiken om die te monteren en demonteren.
Torenkranen staan ook vrij als ze niet gebruikt worden, zodat hun hijsarm als een windwijzer kan meedraaien in met de wind en geen wind opvangt.

Dat torenkranen omvallen ligt dus niet aan de hijsarm, maar aan de stabiliteit van de voet van de kraan.

Dat kan wel kloppen, maar vraag is of de kraan aan de voet gebroken is of dat de verankering het begeven heeft. Allebei simpele dingen.

In ieder geval is het een kwestie van verantwoordelijkheid. En in dit geval ziet het er voor de aannemer en de controlefirma niet goed uit.

En dat die dingen niet zomaar afgebroken kunnen worden is het probleem van de aannemer. Moet ik zomaar slikken als er iemand 20 ton beton boven mijn dak hangt?

De schoofzak 28 december 2017 21:38

Zou je eigen brandverzekering iets voorschieten, mocht je huis of appartement zo bedonderd worden ?
Of gaat de verzekeringskwestie slechts opgeklaard geraken als je erfgenamen al op hun sterfbed liggen ?

De schoofzak 28 december 2017 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8609704)
Het is inderdaad een hoog aantal, net als het hoge aantal heftrucks dat gebruikt word.
Mensen staan er gewoon niet bij stil hoeveel machines er gebruikt worden om onze levensstandaard te kunnen verwezelijken.
Maar je kan stellen dat er per 150 inwoners een kabelhijsstoestel is in ons land.
Veel mensen denken dat enkel de monsters die ze op bouwwerven zien, kranen zijn, maar ook bouwliften en verhuisliften, zijn kraanconstructes.
En dan tellen we de kabelhijstoestellen binnen de gebouwen nog niet mee.
Want dan lopen de cijfers al snel in de miljoenen.

We hebben het hier wel over kranen die op een huis of appartement kunnen vallen hé zeg.
Geen keukenweegschalen of zo.

Dadeemelee 28 december 2017 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8609787)
Zou je eigen brandverzekering iets voorschieten, mocht je huis of appartement zo bedonderd worden ?
Of gaat de verzekeringskwestie slechts opgeklaard geraken als je erfgenamen al op hun sterfbed liggen ?

Ik vrees dat dat een hoop miserie gaat worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be