Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Is Bart De Wever een intellectueel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241985)

Dadeemelee 14 januari 2018 09:58

Is Bart De Wever een intellectueel?

In de Vlaams-Nationalistische propagandakrant De Morgen:

https://www.demorgen.be/binnenland/d...eren-bb443ad1/

Citaat:

Op nummer 1
Bart De Wever (47)
Ik zou hem zeker en vast op nr.1 zetten als invloedrijkste politicus, maar de invloedrijkste intellectueel?

Het probleem is denk ik dat er te weinig invloedrijke mensen intellectueel zijn :twisted:

Pandareus 14 januari 2018 10:10

Ja, hij is een invloedrijke intellectueel.
In dat onnozele lijstje van DM staan trouwens namen die er zeker niet in passen. Die buiten gesjotte Unia juriste bijvoorbeeld : die is toch totaal niet invloedrijk ?

Dadeemelee 14 januari 2018 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8622509)
Ja, hij is een invloedrijke intellectueel.
In dat onnozele lijstje van DM staan trouwens namen die er zeker niet in passen. Die buiten gesjotte Unia juriste bijvoorbeeld : die is toch totaal niet invloedrijk ?

Dat hij invloedrijk is betwist ik geenszins, maar met het epitheton 'intellectueel' wordt wel erg vrij omgesprongen dezer dagen. Als men niet dom is is men geniaal en als men wat latijnse gezegden kan debiteren is men een intellectueel.

Overigens met de rest van het lijstje heb ik ook mijn vragen. Geert Noels is een invloedrijke econoom, maar is hij een intellectueel?

reservespeler 14 januari 2018 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8622500)

https://www.demorgen.be/binnenland/d...eren-bb443ad1/

Ik zou hem zeker en vast op nr.1 zetten als invloedrijkste politicus, maar de invloedrijkste intellectueel?

Het probleem is denk ik dat er te weinig invloedrijke mensen intellectueel zijn :twisted:

Als je een debat aankan met E. Vermeersch, dan ben je volgens mij toch iets meer dan een invloedrijk politicus.

dalibor 14 januari 2018 10:28

Het begrip 'intellectueel' is nogal moeilijk. Doorgaans worden verstandige mensen uit positieve wetenschappen er minder mee geassocieerd. Daar begint het al, want een briljant fysicus heeft nu eenmaal minder impact dan een wetenschapper uit de humane wetenschappen.

De Wever heeft voor zover ik daar zicht op heb een vrij brede kennis, en is vooral in geschiedenis en politieke wetenschappen bedreven. Hij is niet zo origineel en heeft bij anderen als Dalrymple zijn visie opgedaan. Maar invloedrijk is hij uiteraard wel in Vlaanderen.

Dadeemelee 14 januari 2018 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8622521)
Als je een debat aankan met E. Vermeersch, dan ben je volgens mij toch iets meer dan een invloedrijk politicus.

Dat hij kan debateren is een feit.

Debateren op zijn manier is trouwens niet moeilijk: hij heeft dat zelf uitgelegd in een omzendbrief aan de Antwerpse stadsdiensten: 'een bruggetje maken...' ;)

Dadeemelee 14 januari 2018 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8622527)
Het begrip 'intellectueel' is nogal moeilijk. Doorgaans worden verstandige mensen uit positieve wetenschappen er minder mee geassocieerd. Daar begint het al, want een briljant fysicus heeft nu eenmaal minder impact dan een wetenschapper uit de humane wetenschappen.

De Wever heeft voor zover ik daar zicht op heb een vrij brede kennis, en is vooral in geschiedenis en politieke wetenschappen bedreven. Hij is niet zo origineel en heeft bij anderen als Dalrymple zijn visie opgedaan. Maar invloedrijk is hij uiteraard wel in Vlaanderen.

Hij heeft inderdaad een vrij brede kennis, maar we zouden het eens aan zijn broer Bruno moeten vragen :lol:.

En het probleem met échte intellectuelen in de media is uiteraard dat die nooit zwart-wit spreken. Dat is de nachtmerrie van elke journalist. Die willen straffe zwart-wit uitspraken.

Zeus 14 januari 2018 11:18

Is De Wever intelligent? Ja.
Is De Wever een intellectueel? Nee. Dan moet je meer kunnen dan bestaande ideeën herkauwen.

Het zou nogal bizar zijn om iemand die 2 jaar op rij buist in de eerste kandidatuur rechten (aan de UFSIA godbetert) als intellectueel te bestempelen.

Vette Pois(s)on 14 januari 2018 11:37

Calvo ontbreekt?

Thuleander 14 januari 2018 11:42

Helaas is hij een intellectueel, in de academische betekenis van het woord.

En net daarom is hij waardeloos als politicus en verandert er welgeteld niks met de NVA aan de macht.

Goede politici zijn namelijk geen intellectuelen (wèl intelligent, maar dat is niet hetzelfde).

Libro 14 januari 2018 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8622500)

Dit is een poging tot moord: ik stikte bijna in mijn lachen :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::r ofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::r ofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::r ofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
:rofl::rofl:

quercus 14 januari 2018 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8622512)
Dat hij invloedrijk is betwist ik geenszins, maar met het epitheton 'intellectueel' wordt wel erg vrij omgesprongen dezer dagen. Als men niet dom is is men geniaal en als men wat latijnse gezegden kan debiteren is men een intellectueel.

Overigens met de rest van het lijstje heb ik ook mijn vragen. Geert Noels is een invloedrijke econoom, maar is hij een intellectueel?

Kun jij dan een sluitende definitie geven van "intellectueel"? Ik betwijfel het.

Libro 14 januari 2018 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8622559)
Is De Wever een intellectueel? Nee. Dan moet je meer kunnen dan bestaande ideeën herkauwen.

Het zou nogal bizar zijn om iemand die 2 jaar op rij buist in de eerste kandidatuur rechten (aan de UFSIA godbetert) als intellectueel te bestempelen.

Om te beginnen: zijn er nog nieuwe ideeën te bedenken? Of is alles al gezegd?

quercus 14 januari 2018 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 8622576)
Calvo ontbreekt?

:lol: :thumbsup:

Anna List 14 januari 2018 12:43

lijstjes maken van intellectuelen is een nogal dom tijdsverdrijf

The Paulus Experience 14 januari 2018 12:55

Hij gedraagt zich eerder als pseudo intellectueel, onafhankelijk van het feit dat hij weldegelijk intelligent is.

Het te pas en te onpas reciteren van Latijnse spreuken, het aandacht en macht naar zich toe zuigen zijn zaken die een echte intellectueel niet zomaar gaat doen. Die zijn eerder sterk in zichzelf gekeerd en hongerig naar meer kennis, in plaats van tijd te verdoen met sociale bezigheden.

De schoofzak 14 januari 2018 12:57

Er zijn maar weinig intellectuelen die het aandurven om nog maar een begin te maken met een poging om een intellectueel te definiëren.
Het opsommen van enkele kenmerken, dat zullen ze allemaal wel doen.

Vb. nadenken en beslissingen treffen/meningen analyseren/bla bla ... op basis van logisch denken.
Dat hoeft een politiek engagement niet in de weg te staan. Daar zit vaak emotie aan vast. Dat is niet intellectueel, maar zeker ook niet apriori anti-intellectueel.

reservespeler 14 januari 2018 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8622532)
Dat hij kan debateren is een feit.

Debateren op zijn manier is trouwens niet moeilijk: hij heeft dat zelf uitgelegd in een omzendbrief aan de Antwerpse stadsdiensten: 'een bruggetje maken...' ;)

Als dat niet zo moeilijk is, hoe komt het dat anderen daar dan niet in slagen?

reservespeler 14 januari 2018 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8622559)

Wat heeft dat er nu mee te maken?

reservespeler 14 januari 2018 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8622617)
Dit is een poging tot moord: ik stikte bijna in mijn lachen :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::r ofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
:rofl::rofl:

Was me niet opgevallen.
Inderdaad, om het te besterven!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be