![]() |
Dieselpersonenwagens van 3% naar 20% wagenpark heeft 45 jaar geduurd
In Duitsland, van 1960 tot 2005:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wirtsc...raftstoffarten Zo en nu komt hier iemand zwanzen dat het niet snel genoeg gaat met electrische voertuigen. ;-) |
Citaat:
In die optiek bekeken ging het dus razendsnel met de diesel. Citaat:
|
Citaat:
Of denk jij dat die toen met een verlengkabel reden? :rofl: :roll: Ik wist wel dat er ene kwam swanzen. :-D De eerste in serie geproduceerde dieselwagen is trouwens van 1936: Citaat:
Dan heeft de moderne electrische wagen mét moderne li-ion-batterijen nog wat tijd. :-) |
Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad, eer men kleinere dieselmotoren kon ontwikkelen.
En nu heeft het wel wat voeten in de aarde, om batterijen met grote capaciteit te ontwikkelen. De stekkerhybride lijkt mij een zeer valabele overgangstechiek. De overheid zou die veel meer moeten subsidiëren, ttz in de vorm van minder belasten. |
Citaat:
En indien een hybride niet meer deels-electrisch rijdt zuipt hij zelfs nog meer dan een gewone benzineversie. Daarom heeft de NL overheid alvast besloten die stekkerhybrides te behandelen gelijk een gewone benzine. En eigenlijk hebben ze gelijk. Met een mini batterij en een dikke ICE-motor ben je nu ook niet echt milieuvriendelijk bezig. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die al 50 km electrisch kunnen rijden, in bepaalde landen is een stekkerhybride pas een volwaardige hybride als de batterijgrootte geen subsidie-alibi is. Uiteraard kan die hybride rijder -indien hij zeer regelmatig electrisch rijdt- nog profiteren van het minder verbruik, en in bepaalde landen nog altijd van een lagere BIV en minder wegentaks op basis van de sjoemelnorm CO2. Want een hybride is geen zero emission wagen hé. |
Citaat:
|
niet echt
Citaat:
De Mercedes 260D is in 1936 ook begonnen met 2000 dieselwagens op een drietal jaren te verkopen. Tesla Roadster vanaf 2008 idem of 2500 wagens tot einde productie, dus dat past. Vanaf 2012 kwam de Tesla S die had die batterijproductie meer nodig. De echte E-wagen met moderne batterij is 10 jaar aan het verkopen. De GM EV1 (1996) had ook nog geen lithium-batterijen, en die mochten ze niet verder produceren want de vervuilingslobby was ertegen. De echte dieselwagen staat dus 82 jaar in de verkoop, de electrische met li-ion 10 jaar. De rest is zwansen. :-D maw de topictitel staat gelijk een huis: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Is een E-wagen dan volledig zero emission? De wagen wel ja maar waar komt de elektriciteit vandaan? Iemand die zijn E-wagen alleen thuis met zijn eigen zonnepanelen oplaadt en dit ook aantoont kan zeggen dat hij zero emission rond rijdt. Alle anderen verschuiven het probleem alleen maar. Zelf vind ik het nogal hypocriet om te zeggen dat zijn of haar E-wagen zero emission rond rijdt. |
Citaat:
Het is pas vanaf 1 jan 2017 defintief afgeschaft en dus ruim op tijd aangekondigd door de NL-overheid, de mensen die nadien nog een hybride wagen aankochten wisten dat dus ruim op voorhand. Bovendien is de aanpassing zeer geleidelijk gegaan, alle info met jaren 2012-2017 hierzie: https://www.belastingdienst.nl/wps/w...delijke_autos/ Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook in BE gaat men de "fake-hybrides" aanpakken, maar dus heel wat later dan Nederland: https://www.egear.be/einde-fiscaal-voordeel-hybrides/ |
Citaat:
In 2004 was er ook de Eliica...(geeft wel een nieuwe definitie aan wat lelijk is, ondanks dat het 'ding' 370 km/u aankon). |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb er toch een dubbel gevoel over. Dat het vooral minder lawaai zal geven is positief. Zero emission vind ik dan weer egoïstisch om te durven zeggen. Maar de oplossing voor een eerlijke en rechtvaardige bijdrage zou voor elk type wagen een vaste kilometerheffing zijn. Maar dat is dan weer een heel andere discussie. |
Citaat:
In bepaalde landen is er wel al zero emission electriciteit. En de electriciteit wordt in het algemeen steeds maar groener, de electrische wagen is er onlosmakelijk mee verbonden: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.2467056 Citaat:
Nergens anders wordt gemeten, ook niet het het fijnstof van remmen (waar de E-wagen ook veel minder is) en de banden. Een E-wagen heeft geen uitlaat, en dus kan er daar ook niets gemeten worden. De rest is zwansen in de marge. Nog maar eens, bij een ICE-wagen vraagt men ook niet hoe de benzine en diesel geproduceerd wordt, en al die olierampen en vervuiling door gestrande olietankers. Tankstations worden bevoorraad door dieselvrachtwagens, de milieuschade van oude tankstations gaat ook in de miljarden enz... Raffinaderijen an sich verbruiken heel wat (vuile) stroom en vervuilen ook, staan zelfs in de top 100: Citaat:
|
Volledig mee akkoord.
In de bandencentrale heb ik wel eens gehoord dat ze de Tesla rijders graag zien komen. De banden zouden razendsnel verslijten? Van horen zeggen! En het zouden geen goedkope banden zijn omdat de maat enkel maar voor bepaalde en dan vooral de Tesla E-wagens gemaakt moet worden? Ook maar van horen zeggen! Maar ik ben voor een E-wagen. Eens er een ruim aanbod is en dit aan betaalbare prijzen.En bij het vergelijken van gelijkwaardige wagens liefst iets minder dan een huidige benzine wagen. Enkel de batterijen zijn duur in een E-wagen. Geen motor, versnellingsbak, uitlaat ... dus normaal veel goedkoper in productie? (ik zet speciaal een vraagteken omdat dit een vooroordeel van mezelf is) |
Citaat:
Uw van horen zeggen is dus een veralgemening. En dat van die maat is ook dikke onzin, dat is overigens simpel te controleren online: https://www.reifendirekt.de/cgi-bin/...ebote+anzeigen merken in overvloed voor die typische Tesla maten 19'' 245 45 R19 102 V 245 45 R19 102 Y Ik tel 17 bandenmerken op de eerste blz alleen al, in het totaal 80 banden van die maat. en maatje 21" 245 35 R21 96 W: https://www.reifendirekt.de/cgi-bin/...&homologation= idem heel ruim 10 degelijke bandenmerken en 22 banden. Van horen zeggen kun je dus zelf nachecken. Citaat:
Een E-wagen mag gerust 20-30% duurder in aankoop zijn dan een vergelijkbare ICE, na 5 jaar en 100.000 km heb je dat geld quasi terugverdiend. Zelfs kostenberekeningen van 2017 -zoals van ADAC- tonen dat al aan, toch bij 2-3 merken waar een vergelijk enigzins mogelijk is: Scrol naar de laatste blz waar de VW Golf E vergeleken wordt met zijn andere versies: https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-Autos...ich_260562.pdf zelfs al bij 10.000 km per jaar (op 5 jaar =50.000 km) is die goedkoper, en naarmate de kms wordt het verschil nog wat groter. |
elektrische mobiliteit heeft nu al 10% van de getransporteerde kilometers.
|
Citaat:
|
En de terugweg van 46% naar 3% dieselaandeel is ingezet, ook in Duitsland:
![]() https://de.statista.com/infografik/1...n-deutschland/ |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be