Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Li-ion batterijen toch niet zo veilig? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242124)

Dadeemelee 24 januari 2018 14:22

Li-ion batterijen toch niet zo veilig?
 
Is het een hoax of niet en kan een Li-ion batterij ontploffen?
In ieder geval spectaculair filmpje:

https://www.mirror.co.uk/news/weird-...mouth-11898158

https://www.youtube.com/watch?v=ID-621NnXXE

Tavek 24 januari 2018 14:26

1. Het was een oude batterij
2. Hij heeft er in gebeten, bijten in batterijen is niet de normale manier van er mee om te gaan
3. Normaliter kan je niet aan de batterijen van een Iphone.

Het enigste wat je uit dit artiekel kan concluderen is dat je best een batterij niet opeet.

Dadeemelee 24 januari 2018 14:33

Als ik het goed begrijp is het een gevolg van kortsluiting waarna de elektroliet explodeert?

Tavek 24 januari 2018 14:33

Als ge een stekske in een vat benzine smijt krijgt ge ook een drukopbouw van jewelste :p

Dadeemelee 24 januari 2018 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8631378)
Als ge een stekske in een vat benzine smijt krijgt ge ook een drukopbouw van jewelste :p

Ja maar het is raar omdat er in principe geen zuurstof in de batterij zit. Sommige stoffen (de elektroliet in dit geval) kunnen natuurlijk ook zonder zuurstof reageren maar dat is toch vrij zeldzaam.

Micele 24 januari 2018 14:37

Dit was geen Li ion batterij, bijna 2 doden, en dit zonder erin te bijten :roll::

Citaat:

https://www.hln.be/regio/ninove/lekk...ataal~a5394a8d

De 69-jarige Marie-José Duym uit Ninove en haar 71-jarige vriend Herman Heens uit Herentals ontsnapten dinsdagnacht aan de dood nadat een batterij op hun jacht ‘Bijou’ plots lekte en zo een erg giftig gas verspreidde. Ze raakten ’s nachts bewusteloos door het sterk ruikende gas en konden slechts ternauwernood een deur openen voor frisse lucht.

Hun vijftien meter lange jacht ‘Bijou’ ligt al enkele dagen aangemeerd in de jachthaven van Diksmuide. Toen ze er na een dagreis dinsdagmiddag om 17 uur aanmeerden, merkte Herman al dat er iets loos was met de batterij. “Ik merkte dat de spanning van een van de zes batterijen erg laag stond”, vertelt Herman. “Dus besloot ik die bij te laden maar toen we gingen slapen was dat nog niet het geval. Vreemd, maar ik sloeg er niet meteen veel acht op.”

Enorme stank
“Toch kon ik de slaap niet vatten. Rond 3 uur werd ik wakker en besloot ik om maar wat tv te kijken. Opeens voelde ik me erg duizelig worden en nam ik een enorme stank waar,de geur van rottende eieren. Ik klom de trapjes op naar boven maar verloor het bewustzijn en donderde naar beneden.”
Daardoor werd ook zijn vriendin Marie-José gewekt. “Toen ik Herman zag liggen, voelde ik me ook meteen onwel worden”, zegt ze. “Gelukkig slaagde ik er nog in om een deur te openen maar daarna verloor ook ik het bewustzijn.” Door de frisse lucht die binnenkwam, kwam Herman weer bij zijn positieven. Hij kon nu alle ramen openzetten en de hulpdiensten verwittigen.
Een ambulance kwam ter plaatse maar ook de ambulancier merkte dat er iets goed fout zat. Terwijl hij het koppel overbracht naar het ziekenhuis verwittigde hij de brandweer. “Die doorzocht de boot met hun maskers aan”, vertelt Herman. “Ik had al aangegeven dat ik vermoedde dat het probleem bij een van de batterijen zat. En dat klopte: één van de batterijen bleek te lekken.”
Door dat lek kwam er waterstofsulfide vrij, ook wel zwavelwaterstof genoemd. Een sterk giftig gas dat stinkt naar rotte eieren. Dat het gas levensgevaarlijk is, blijkt ook uit het bestek van Herman en Marie-José. In geen tijd werd het bestek roest door de oxidatie.

Reis voortzetten
“We hebben onnoemelijk veel geluk gehad”, beseft het koppel. ...

Tavek 24 januari 2018 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8631384)
Ja maar het is raar omdat er in principe geen zuurstof in de batterij zit. Sommige stoffen (de elektroliet in dit geval) kunnen natuurlijk ook zonder zuurstof reageren maar dat is toch vrij zeldzaam.

De atmosfeer zit propvol zuurstof (20 %).

Dadeemelee 24 januari 2018 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8631387)
De atmosfeer zit propvol zuurstof (20 %).

Dan moet de elektroliet wel vluchtig zijn.

Micele 24 januari 2018 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8631394)
Dan moet de elektroliet wel vluchtig zijn.

Of een lek bijten...

Li ions - met electroliet - moeten beschermd worden tegen inslag:

https://www.forbes.com/sites/markrog.../#668c03c61f82

Aurora_Borealis 24 januari 2018 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8631364)
Is het een hoax of niet en kan een Li-ion batterij ontploffen?
In ieder geval spectaculair filmpje:

https://www.mirror.co.uk/news/weird-...mouth-11898158

https://www.youtube.com/watch?v=ID-621NnXXE

Mogelijks echt... op youtube staan meer dergelijke filmpjes van exploderende batterij in o.a. elektronische sigaretten.

De FAA (Amerikaanse luchtvaartinstantie) heeft al meer dan 160 gerapporteerde gevallen van li-ion batterijen die vuur vatten of exploderen tijdens de vlucht (per ongeluk op jouw iPhone zitten volstaat).... en dat is zonder de crashes van de UPS 747 (vlucht 6) en de Asiana Cargo 747 (vlucht 991) die het gevolg waren van spontane ontbranding van Li-ion batterijen in de vracht.

Tavek 24 januari 2018 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8631398)
Mogelijks echt... op youtube staan meer dergelijke filmpjes van exploderende batterij in o.a. elektronische sigaretten.

De FAA (Amerikaanse luchtvaartinstantie) heeft al meer dan 160 gerapporteerde gevallen van li-ion batterijen die vuur vatten of exploderen tijdens de vlucht (per ongeluk op jouw iPhone zitten volstaat).... en dat is zonder de crashes van de UPS 747 (vlucht 6) en de Asiana Cargo 747 (vlucht 991) die het gevolg waren van spontane ontbranding van Li-ion batterijen in de vracht.

Is ook normaal. Hoeveel miljarden devices met Li Ion batterijen zijn er in omloop ?

Het is nu niet dat dit routinematig bij iedereen gebeurt he. Hoe vaak is uw gsm ontploft ?

Micele 24 januari 2018 14:57

Thermal management bij Li ions is dikwijls onbestaande:

https://www.sciencedirect.com/scienc...96890417307288

Dadeemelee 24 januari 2018 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8631401)
Is ook normaal. Hoeveel miljarden devices met Li Ion batterijen zijn er in omloop ?

Het is nu niet dat dit routinematig bij iedereen gebeurt he. Hoe vaak is uw gsm ontploft ?

Gelukkig nog niet. Maar ik vraag mij toch af of er veiligere en minder veilige bestaan. Dat je door perforeren of platdrukken (het kan gebeuren hé) een onploffing kan krijgen is toch niet zo gezond.

Micele 24 januari 2018 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8631398)
.... en dat is zonder de crashes van de UPS 747 (vlucht 6) en de Asiana Cargo 747 (vlucht 991) die het gevolg waren van spontane ontbranding van Li-ion batterijen in de vracht.

Je moogt dat wel eens nuanceren. Normale Li-ions waren dat niet, maar wel van de gevarenklasse 9:
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/UPS_Airlines-vlucht_6

In de gemengde lading waren veel batterijen aanwezig waaronder lithium-batterijen. Een aantal van de laatste behoorden tot gevarenklasse 9, maar waren niet ingeschreven als gevaarlijke lading. Onderzoekers gaan ervan uit dat de brand is veroorzaakt door energetic failure characterised by thermal runaway. Met andere woorden, een batterij is tot zelfontbranding gekomen wat vervolgens een kettingreactie veroorzaakte.[1]
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/ADR-ge...s#Aanduidingen

9 als laatste cijfer: gevaar voor spontane hevige reactie

Aurora_Borealis 24 januari 2018 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8631401)
Is ook normaal. Hoeveel miljarden devices met Li Ion batterijen zijn er in omloop ?

Het is nu niet dat dit routinematig bij iedereen gebeurt he. Hoe vaak is uw gsm ontploft ?

En toch heeft sommige luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig 'containment units' of 'kits' aan boord om brandende of oververhittende Li-ion toestellen in op te sluiten... het Note-7 debacle soms vergeten ?

Moet ik het normaal vinden dat een toenemende oorzaak van woningbrand de elektrische fietsen zijn (of althans hun batterij)... ?

Aurora_Borealis 24 januari 2018 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8631421)
Je moogt dat wel eens nuanceren. Normale Li-ions waren dat niet, maar wel van de gevarenklasse 9:

Niets te nuanceren: Losse Li-ion batterijen (dus niet in een apparaat verwerkt) vallen altijd onder de ADR gevarenklasse 9, ongeacht het type.

Tavek 24 januari 2018 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8631430)
En toch heeft sommige luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig 'containment units' of 'kits' aan boord om brandende of oververhittende Li-ion toestellen in op te sluiten... het Note-7 debacle soms vergeten ?

Moet ik het normaal vinden dat een toenemende oorzaak van woningbrand de elektrische fietsen zijn (of althans hun batterij)... ?

Heb je daar een bron voor ? En hoe verhoudt die kans zich tov motorfietsen en wagens die in een garage geparkeerd staan ?

Aurora_Borealis 24 januari 2018 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8631439)
Heb je daar een bron voor ? En hoe verhoudt die kans zich tov motorfietsen en wagens die in een garage geparkeerd staan ?

Gewoon even Google nieuws, "woningbrand elektrische fiets" en tientallen nieuwsartikelen verschijnen van telkens aparte branden...

Hier nog een getuigenis van een brandweerman in NL: in z'n kazerne zijn er twee interventies per week voor branden veroorzaakt door batterijen... link

Ongetwijfeld is de belangrijkste factor goedkope producten en batterijen van bedenkelijke kwaliteit. Genoeg goedkope spullen te vinden in de winkel met Li-ion batterijen waar geen overspanningsbeveiliging insteekt, dat is echt vragen om problemen.

Jantje 24 januari 2018 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8631430)
En toch heeft sommige luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig 'containment units' of 'kits' aan boord om brandende of oververhittende Li-ion toestellen in op te sluiten... het Note-7 debacle soms vergeten ?

Moet ik het normaal vinden dat een toenemende oorzaak van woningbrand de elektrische fietsen zijn (of althans hun batterij)... ?

Door de massa productie zijn fouten in de productie niet uit te sluiten.
Door het massale gebruik is foutief gebruik niet uit te sluiten.
Ook beschadigingen bij gebruik zijn niet uit te sluiten.
Foutief opladen is niet uit te sluiten.

Dus, ja het is normaal dat er meer branden ontstaan en ongelukken gebeuren met E-voertuigen.
50 jaar geleden waren woningbranden door droogkasten onbestaande, vandaag zijn ze heel normaal.

kojak 24 januari 2018 15:45

In elke Li-ion batterij zit er ook een stukje elektronica.
Dat zorgt niet alleen voor een gelijkmatige lading van de cellen onderling tijdens het laden, maar beschermt het geheel ook tegen kortsluitingen.
Als dat laatste het begeeft, kan je idd in de problemen geraken.

Neem eens (maar dan moet je wel héél goed weten met wat je bezig bent) één geladen Li-ion cel, ontdaan van alle elektronica die der rond zit.
Sluit die kort met een draad van 2.5 mm².
Wel, die draad kan je niet meer vasthouden met je blote hand.
Zo groot is de stroom.
Zit die cel bovendien ingeklemd, dan is de kans groot dat ze explodeert.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be