Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   10% meer bedienden krijgt bedrijfswagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242541)

Universalia 21 februari 2018 08:55

10% meer bedienden krijgt bedrijfswagen
 
10% meer bedienden krijgt bedrijfswagen

Citaat:

Vandaag rijdt 1 op 5 van de bedienden in België met een auto van het werk rond. Dat is een stijging van ruim 10% ten opzichte van een jaar eerder. Toch stijgt het aantal werknemers die met de fiets naar het werk rijden tot 24,21%, terwijl 13,8% van de werknemers in ons land zelfs exclusief bij de fiets zweert. Combi-oplossingen, waarbij we nu eens kiezen voor de fiets en dan weer voor de auto, of voor de fiets en het openbaar vervoer, doen het ook goed.
Rij maar aan koetsier!

Profiteur 22 februari 2018 08:32

Gisteren een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor een mogelijke job gedaan en bijna het eerste wat de CEO zei is dat er natuurlijk een bedrijfswagen in het pakket zit. Budget tussen de 35000 en 50000 euro, genre Mercedes C-klasse of Audi A5. Als instapper tijdens de eerste 4 jaar. En hij zei nadrukkelijk zonder enige reclame van het bedrijf op en met tankkaart zonder beperkingen privékilometers.

En dit voor een job op amper 8 kilometer van mijn deur en niet op verplaatsing te moeten. Dus enkel woon-werkverkeer mee te doen. Dus iets of wat functie is bedrijfswagen standaard. Zit in het loonpakket en ook al wil je die niet dan is die erbij. Toen ik zei dat ik wel met de fiets zou komen dan was het antwoord : zet hem dan op je oprit of laat je vrouw er mee rijden. Wel opmerken dat de CEO ook eigenlijk maar in loondienst is. En afhangt van de Hoofdzetel in Duitsland.

Micele 22 februari 2018 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8653508)
Gisteren een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor een mogelijke job gedaan en bijna het eerste wat de CEO zei is dat er natuurlijk een bedrijfswagen in het pakket zit. Budget tussen de 35000 en 50000 euro, genre Mercedes C-klasse of Audi A5. Als instapper tijdens de eerste 4 jaar. En hij zei nadrukkelijk zonder enige reclame van het bedrijf op en met tankkaart zonder beperkingen privékilometers.

Mijn buurman heeft een Mercedes C 350e plug-in hybride, die rijdt soms puur electrisch naar zijn werk op goed 20 km. (op papier tot 30 km mogelijk, batterij is amper 6,4 kWh)
Kun je al oefenen bij het thuis inpluggen. ;-)
https://www.vroom.be/nl/test/mercede...este-compromis

Audi heeft natuurlijk ook mooie hybrides in dat middenklasse segment, maar dan wat kleiner, de A3 e-tron. Daarvoor rijdt kan die electrisch wat verder met een 8,8 kWh batterij.

Beide modellen zijn al een heel tijdje op de markt, wie weet zijn de batterijen ondertussen iets groter.

Anna List 22 februari 2018 10:45

samen in de file, ja gezellig!

Micele 22 februari 2018 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8653607)
samen in de file, ja gezellig!

Idd toch als je via die snelwegflessehalzen moet, op het platteland heb je daar voorlopig niet veel last van. Maar ook daar kan je soms de (E)fiets nemen.

Tavek 22 februari 2018 10:54

Ik ga liever met de fiets naar het werk. Zo een mooie dure wagen hebben is leuk, maar ik mis echt sochtends het wakker worden op de fiets, de frisse lucht, de lichaamsbeweging. Gelukkig gaat mijn werkgever verhuizen (dichter bij mijn thuis) waardoor ik binnenkort met de snelle efiets naar het werk kan gaan. Fijn via het bos. 22 cent/km.

De wagen mogen ze dan houden, want als ik mijn fietsvergoeding moet inleveren en een VAA moet betalen, ga ik netto fors achteruit.

Micele 22 februari 2018 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8653615)
Ik ga liever met de fiets naar het werk. Zo een mooie dure wagen hebben is leuk, maar ik mis echt sochtends het wakker worden op de fiets, de frisse lucht, de lichaamsbeweging. Gelukkig gaat mijn werkgever verhuizen (dichter bij mijn thuis) waardoor ik binnenkort met de snelle efiets naar het werk kan gaan. Fijn via het bos. 22 cent/km.

De wagen mogen ze dan houden, want als ik mijn fietsvergoeding moet inleveren en een VAA moet betalen, ga ik netto fors achteruit.

Door de bos kunnen fietsen is natuurlijk een extra argument.

Via de hoofdbaan langs een sliert dieselvoertuigen is dat al veel minder... (kuch)

De schoofzak 22 februari 2018 11:07

Niemand die de echte oorzaak van het succes van de salariswagen durft te benoemen?

Anna List 22 februari 2018 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8653631)
Niemand die de echte oorzaak van het succes van de salariswagen durft te benoemen?

de PS?

PeterCC 23 februari 2018 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 8653508)
Gisteren een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor een mogelijke job gedaan en bijna het eerste wat de CEO zei is dat er natuurlijk een bedrijfswagen in het pakket zit. Budget tussen de 35000 en 50000 euro, genre Mercedes C-klasse of Audi A5. Als instapper tijdens de eerste 4 jaar. En hij zei nadrukkelijk zonder enige reclame van het bedrijf op en met tankkaart zonder beperkingen privékilometers.

En dit voor een job op amper 8 kilometer van mijn deur en niet op verplaatsing te moeten. Dus enkel woon-werkverkeer mee te doen. Dus iets of wat functie is bedrijfswagen standaard. Zit in het loonpakket en ook al wil je die niet dan is die erbij. Toen ik zei dat ik wel met de fiets zou komen dan was het antwoord : zet hem dan op je oprit of laat je vrouw er mee rijden. Wel opmerken dat de CEO ook eigenlijk maar in loondienst is. En afhangt van de Hoofdzetel in Duitsland.

Zo werkt het niet in het bedrijf waar ik werk.

Vanaf een bepaald functieniveau wordt de mogelijkheid aangeboden om een bedrijfswagen inclusief tankkaart te nemen met als consequentie een vermindering van je bruto-salaris en je netto-salaris.

Afhankelijk van hoeveel je gebruik maakt van de wagen is dat aanbod interessant of minder interessant.

Ik woon ruim 50km van het werk en dan is het het aanbod zonder discussie interessant.

Maar voor menige collega's, die dichtbij het werk wonen, is het aanbod niet zo interessant. En die gingen er niet op in.

Zo was het bij de invoering van het systeem in 2000.
We zijn nu 2018 en wat leert de praktijk.

De collega's die oorspronkelijk geen bedrijfswagen namen veranderden na enkele jaren van gedacht. De ene na de andere. Meestal op het moment dat hun privé-wagen aan vervanging toe was. Want dan blijkt het aanbod van het bedrijf toch wel interessant, ook al doe je weinig kilometers: je moet niet met eigen middelen een wagen aankopen.

Ondertussen werd het systeem aangepast, in feite administratief vereenvoudigd: de keuze is er niet meer. Vanaf een bepaald functieniveau komt de bedrijfswagen er bij.
Uiteindelijk bleek er toch niemand meer voor de andere optie te kiezen.

Erw 24 februari 2018 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8653631)
Niemand die de echte oorzaak van het succes van de salariswagen durft te benoemen?

Nee, want die brengt "overheid" in beeld en die hebben niet zo graag dat blijkt dat boemboem anders is dan blabla... voor geselecteerden.

Henri1 25 februari 2018 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8653631)
Niemand die de echte oorzaak van het succes van de salariswagen durft te benoemen?

Een loonsverhoging waar je iedere maand een deel belasting op betaald.

Blue Sky 25 februari 2018 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8653631)
Niemand die de echte oorzaak van het succes van de salariswagen durft te benoemen?

De buitensporige subsidiëring ervan?

De schoofzak 25 februari 2018 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8653631)
Niemand die de echte oorzaak van het succes van de salariswagen durft te benoemen?

Met een klein woordje uitleg erbij, liefst.

Universalia 25 februari 2018 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8655575)
Met een klein woordje uitleg erbij, liefst.

Misschien?

Salariswagens en tankkaart

8O

Dadeemelee 25 februari 2018 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8653631)
Niemand die de echte oorzaak van het succes van de salariswagen durft te benoemen?

Wij Belgen vinden koterijen good practice. Zowel in het echt als in de belastingen ;)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be