Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Lijn ontslaat chauffeur die op vrije dag als vrijwilliger met ambulance van brandw (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242679)

reservespeler 4 maart 2018 17:47

De Lijn ontslaat chauffeur die op vrije dag als vrijwilliger met ambulance van brandw
 
Ik plaats dit bij mobiliteit en verkeersveiligheid omdat het volgens De Lijn veel te maken heeft met de veiligheid van haar passagiers.

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een buschauffeur uit Melle op staande voet ontslagen, meldt VTM Nieuws. De man, die al zeventien jaar in dienst was, kreeg zijn C4 omdat hij op zijn vrije dag met de ambulance van de brandweer reed. “Hij respecteerde zijn rij- en rusttijden niet”, klinkt het bij De Lijn.

Ik vind dit op z'n minst overdreven.
Als de man de hele dag met een vrachtwagen zou rijden (rusttijden respecterend) dan was er niets aan de hand.

Nu hij dit doet als vrijwillige brandweerman (met een ziekenwagen), wordt hij ontslagen.

Voor Schoof de link

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180304_0...brandweer-reed

Dadeemelee 4 maart 2018 18:01

De vraag is allemaal hoe dat wettelijk zit. Als dat vrijwilligersvervoer meetelt voor de rij en rusttijden dan heeft de Lijn wel een punt. Of ze hem daarom direkt moeten ontslagen is een andere zaak. Misschien hem eerst op de vingers tikken?

Zucht 4 maart 2018 18:11

En dan vraagt de lij zich af waarom ze honderden chauffeur vacatures niet ingevuld krijgen.

https://www.hln.be/geld/vacature-com...lijn~accb2ff9/

reservespeler 4 maart 2018 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8660856)
De vraag is allemaal hoe dat wettelijk zit. Als dat vrijwilligersvervoer meetelt voor de rij en rusttijden dan heeft de Lijn wel een punt. Of ze hem daarom direkt moeten ontslagen is een andere zaak. Misschien hem eerst op de vingers tikken?

Ze hadden hem al eens op de vingers getikt of een negatief antwoord gegeven i.v.m. ambulancierswerk.

Maar daar gaat het mij niet om.
Hij mag de hele dag rijden als het maar niet met personen is.

reservespeler 4 maart 2018 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8660861)
En dan vraagt de lij zich af waarom ze honderden chauffeur vacatures niet ingevuld krijgen.

https://www.hln.be/geld/vacature-com...lijn~accb2ff9/

Inderdaad!

Anna List 4 maart 2018 18:38

Denk dat De Lijn op haar dak gaat krijgen in de rechtbank.

kelt 4 maart 2018 18:48

Benieuwd.

Die "rusttijden" zijn er niet toevallig gekomen,het is om chauffeurs de kans te geven te "ontstressen"....

In deze rustperiode dan de stresserende bezigheid van ambulancier (van wacht vermoedelijk....spannend wanneer ze dan roepen...nog een stressfactor erbij)uitoefenen lijkt me geen goed idee...

En inderdaad,hij is al gewaarschuwd geweest...

We moeten stoppen met emo-trutterij van "jamaar tis als vrijwillger" en "het is om de mensen te helpen" en zo.Zijn betaalde functie was het helpen van mensen die het openbaar vervoer gebruiken op de dagen dat hij niet van rust is en het door hem ongetwijfeld ondertekende reglement lijkt me duidelijk...ALLE andere overwegingen zijn van weinig belang...

De normen verlagen omdat de recrutering en retentie bij de lijn niet goed zou zijn,is ZEKER geen goede optie.

Tavek 4 maart 2018 18:54

Ik denk het niet. Met rij en rusttijden wordt niet gelachen, omdat dit direct een impact heeft op de veiligheid van de passagiers.

Dadeemelee 4 maart 2018 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8660872)
Ze hadden hem al eens op de vingers getikt of een negatief antwoord gegeven i.v.m. ambulancierswerk.

Maar daar gaat het mij niet om.
Hij mag de hele dag rijden als het maar niet met personen is.

Als ze hem al eens op de vingers getikt hebben en hij doet het nog moeten ze wel iets doen, anders zijn ze medeschuldig.

reservespeler 4 maart 2018 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8660911)
Ik denk het niet. Met rij en rusttijden wordt niet gelachen, omdat dit direct een impact heeft op de veiligheid van de passagiers.

Hij mag alleen geen passagiers vervoeren in zijn rusttijd.

Hij mag wel met die grote rode vrachtwagens rijden.

De schoofzak 4 maart 2018 20:13

Als er één categorie van beroepschauffeurs is die zou moeten doordrongen zijn van het respect voor rij-en rusttijden, dan zijn het deze die met mensen rondrijden.

Terecht ontslag dus.

Maar ja, de man zal vastbenoemd geweest zijn en in die hoedanigheid van het gedacht dat niemand hem iets kon maken. Beschermd door de vakboungd (de liberale, lees ik in het Nieuwsblad) en door de burgemeester als chief van de brandweer.

En als de inspecteurs van de Lijn enige politiebevoegdheid hebben (weet ik niet) dan zouden ze hem ook een pv moeten gelapt hebben, zodat hij voor de rechtbank kan komen.

Zoveel respect dat goede buschauffeurs verdienen vanwege de passagiers en de politiek, zoveel respect moeten die gasten ook vertonen voor de veiligheid en het verkeersreglement.

De schoofzak 4 maart 2018 20:13

Edit: en ambulanciers nog meer.

Zucht 4 maart 2018 21:33

Jaja, de wet is de wet.

Deze buschauffeur lijkt me gewoon heel gemotiveerd, misschien zorgt zijn abulancierjob juist voor de "destress". Voor wie nooit vrijwilligerswerk gedaan heeft is het misschien moeilijk in te beelden dat je daar een zekere voldoening en herbronning uithaalt.

Maar goed, stel je de vraag : wil je 20 minuten langer wachten omdat je bus eruit valt wegens gebrek aan chauffeurs, of zou je toch liever op tijd vertrekken met een chauffeur die tijdens 't weekend met de amlbulance gereden heeft.

Of wil je liever wat langer wachten op een ambulance omdat ze geen buschauffeurs meer mogen laten rijden.

Ontslag is hier totaal overdreven als sanctie, IMO.

Ironisch genoeg is hij "gepakt" door een buspassagier te gaan verzorgen. Hij had misschien moeten zeggen, "sorry guys, dat doe ik niet, te gevaarlijk voor mijn job. Laat die passagier maar wat langer afzien tot je een andere chauffeur vindt".

Wapper 4 maart 2018 22:18

Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?

Dadeemelee 4 maart 2018 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8661031)
Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?

Bedoel je dat zijn vrouw een tientonner is? Dat is nogal hard :-P

kojak 4 maart 2018 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8660844)
Ik plaats dit bij mobiliteit en verkeersveiligheid omdat het volgens De Lijn veel te maken heeft met de veiligheid van haar passagiers.

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een buschauffeur uit Melle op staande voet ontslagen, meldt VTM Nieuws. De man, die al zeventien jaar in dienst was, kreeg zijn C4 omdat hij op zijn vrije dag met de ambulance van de brandweer reed. “Hij respecteerde zijn rij- en rusttijden niet”, klinkt het bij De Lijn.

Ik vind dit op z'n minst overdreven.
Als de man de hele dag met een vrachtwagen zou rijden (rusttijden respecterend) dan was er niets aan de hand.

Nu hij dit doet als vrijwillige brandweerman (met een ziekenwagen), wordt hij ontslagen.

Voor Schoof de link

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180304_0...brandweer-reed

'... op staande voet....'

en verder lees je:

'...Roose was ervan op de hoogte dat hij de regels overtrad. Vorig jaar had hij nog een negatief antwoord gekregen op zijn vraag of hij zijn job bij De Lijn mocht combineren met zijn vrijwilligerswerk. ...'

Maw, hij wist wat hem boven het hoofd hing.
Of hoe de media weer alles uit de context rukt....

Niet dat ik het gebeuren nu goedpraat, dat niet, maar dat brengt het nu wel in een heel ander daglicht.

Tavek 4 maart 2018 23:41

Ik moet volgens mijn arbeidsreglement ook toestemming vragen wil ik bepaalde activiteiten uitvoeren naast mijn job. Uiteraard niet alles, maar dingen die in relatie staan tot mijn dagjob en/of een impact kunnen hebben op mijn werkgever zijn imago horen hier bij. Staat in mijn arbeidsovereenkomst overigens ook.

En er zijn daar al mensen voor ontslagen: bijberoep identiek hetzelfde doen als in de hoofdjob (consultancy) bij een klant die hij eerder had binnengehaald via het hoofdberoep.

De schoofzak 4 maart 2018 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8661031)
Als ik het goed begrijp mag die man op zijn vrije dag dus ook niet met zijn vrouw naar de markt rijden, of is dat geen passagiersvervoer?

Dat is geen bezoldigd vervoer.

Ja maar wat is het nu? Moeten een buschauffeur en een ambulancier nu al het verkeersreglement, dat specifiek op hen van toepassing is, al niet meer kennen?

maddox 5 maart 2018 06:53

Op die vrije dag mag die chauffeur zichzelf wel lamzuipen, om 's anderdagssmorgens met een enorme kater (maar geen positieve alcoholtest) aan zijn werkdag te beginnen. Maar een nuttige invulling van zijn privé tijd, dat mag niet.

Rare jongens, de opperhoofden van De Lijn.

Anna List 5 maart 2018 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8661129)
Op die vrije dag mag die chauffeur zichzelf wel lamzuipen, om 's anderdagssmorgens met een enorme kater (maar geen positieve alcoholtest) aan zijn werkdag te beginnen. Maar een nuttige invulling van zijn privé tijd, dat mag niet.

Rare jongens, de opperhoofden van De Lijn.

ne chauffeur die graag werkt ... zo ene kunt ge niet houden hé, dat wekt te veel vrevel bij de rest van t personeel.
kunt er trouwens van op aan dat dat zo ene is die uitrijdt op stakingsdagen ook, dat De Lijn al geen drie dagen nationaal plat ligt wijst trouwens in de richting dat den deze waarschijnlijk zelfs niet gesyndiceerd was.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be