Micele |
10 maart 2018 14:43 |
Eerste 6 laadpalen van 350 kW zijn een feit...
Nu nog wachten op de E-wagens en hun batterijen die dat kunnen laden.
Dat zullen dan 800-1000VDC batterijpacks zijn, genre toekomstige Audi en Porsche. Wie weet zien we die al daar laden in 2019.
Gelegen in het Deense Aabenraa net naast de snelweg A45, ligt niet ver van de Duitse grens.
Ionity wil 400 van deze laadstations zetten in Europa, tegen 2020 voorzien.
Op de 2e , 3e foto ziet men ook duidelijk de koelleidingen of toch hun aansluitpunten.
Citaat:
Uns wird schnell klar: Hier im verkehrsreichen Aabenraa, wo viele Autofahrer aus Dänemark sowie Schweden und Norwegen vorbeikommen, wird das HPC-Ladesystem von Porsche Engineering mit seiner flüssigkeitsgekühlten 800-Volt-Technologie installiert. Unverkennbar sind die einzelnen Anlagenteile, die Porsche für das Spannungslevel von 180 bis 950 Volt braucht. Eine Musteranlage mit zwei Ladepunkten kennen wir bereits aus Berlin. In Dänemark entsteht nun also der erste DC-Ladepark unter dem Label von IONITY. Es ist eine Demonstrationsanlage, die unter allen Umständen noch im Jahr 2017 aufgestellt werden soll – als Blaupause für jene insgesamt rund 400 Schnellladestationen, die IONITY bis 2020 in Europa installiert haben will.
Der Standort in Dänemark wurde wohl auch deshalb gewählt, weil er vergleichsweise einfach umzusetzen war. Er wird nach der Inbetriebnahme (der Termin dafür steht noch nicht fest) per Combined Charging System (CCS) sechs Ladepunkte mit 350 kW Ladeleistung bieten. Dort wird ab 2019 also auch der Porsche Mission E laden können.
|
Voor diegenen (de extreem opgefokte bestuurders) die ook 350 kW te weinig vinden, er zijn al CCS-pluggen die tot 500 kW kunnen verdragen, mits navenante koeling:
Citaat:
https://www.electrive.net/2017/09/25...bis-zu-500-kw/
25.09.2017
Phoenix Contact zeigt Ladestecker für bis zu 500 kW

Phoenix Contact präsentiert seine HPC-Technologie (High Power Charging) für ultraschnelles Laden von E-Fahrzeugen. Basis ist ein CCS-Ladestecker mit intelligenter Kühlung, der einen Ladestrom von bis zu 500 A bzw. eine Ladeleistung von bis zu 500 kW verkraftet.
Als Kühlflüssigkeit wird ein umwelt- und wartungsfreundliches Wasser-Glykol-Gemisch eingesetzt. Dieses kühlt sowohl die Ladeleitung als auch die DC-Leistungskontakte im Fahrzeug-Ladestecker. Im Falle einer Beschädigung lassen sich die Leistungskontakte einfach austauschen, ohne dabei die Kühlflüssigkeit ablassen zu müssen. Integrierte Temperatursensoren messen in Echtzeit die Wärmeentwicklung. Die Daten werden von einer Steuerung ausgewertet, wodurch die Kühlleistung bedarfsgerecht reguliert werden kann.
|
Ik kon dit ook op een oude draad zetten, maar ik neem best een nieuwe. ;-)
CCS laadplug wordt de Europese standaard, IONITY website en prentjes laat zich googlen:
https://ecomento.de/2018/03/06/ionit...denetz-design/
Nederlandstalige link:
Citaat:
http://www.fleet.be/shell-start-same...van-laadpalen/
Shell start samenwerking met IONITY-netwerk van laadpalen
DOOR PHILIP DE PAEPE dinsdag 28 November 2017
Shell heeft een overeenkomst gesloten met IONITY. Deze joint venture van BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche – is opgericht om langs de belangrijkste Europese snelwegen een netwerk van oplaadpunten met een laadvermogen van 350 kilowatt te bouwen.
Hiermee kunnen de nieuwste elektrische auto’s gemiddeld in vijf tot acht minuten worden opgeladen. Dit is tot wel drie keer sneller dan de huidige beschikbare laadpalen. In eerste instantie zullen de snelle oplaadpunten op tachtig Shell autostrade stations worden geïnstalleerd, verspreid over tien Europese landen.
Schonere energie-oplossingen
De overeenkomst past in de ambitie van Shell om wereldwijd meer en schonere energie-oplossingen te realiseren. Onlangs nam Shell al NewMotion over, één van de grootste aanbieders in Europa van elektrische oplaadpalen voor thuis, op het werk en onderweg.
Het netwerk van IONITY, dat circa 400 snellaadpunten zal omvatten, zal lange elektrische autoritten mogelijk maken door diverse Europese landen.
Shell en IONITY gaan samenwerken in België, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Polen, Slowakije, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk.
In de desbetreffende Shell tankstations zullen naar alle verwachting vier tot zes IONITY-laadpalen beschikbaar zijn.
Dit netwerk, met een laadvermogen van tot wel 350 kilowatt, zal het mogelijk maken om geschikte auto’s aanzienlijk sneller op te laden. Bovendien zal het zowel de huidige elektrische modellen als de volgende generatie met de meest geavanceerde technologie ondersteunen.
De oplaadpunten zullen gebruik maken van het gecombineerd laadsysteem (CCS), het systeem dat vereist is voor de meeste Europese en Amerikaanse elektrische auto’s.
|
Uiteraard zijn die laadpalen qua spanning afwaartscompatibel, heb je een batterijpack van 400 Volt (bvb Tesla) zal je daar aan pakweg 175 kW kunnen laden, maar de auto-hardware en software moet dat dan wel toelaten, vandaag laten Tesla-batterijpacks 120 kW netto toe, voorlopig het hoogste. Audi Porsche zullen wel 800 VDC packs hebben. (zeggen hun folders toch)
|