Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   In de urine van stadskinderen zitten meer roetdeeltjes. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242803)

Vlad 15 maart 2018 06:55

In de urine van stadskinderen zitten meer roetdeeltjes.
 
Citaat:

De helft meer roet in de urine van de Brusselse kinderen
De onderzoekers van de UHasselt hebben een plasstaal van tien kinderen uit de vroegere school van Arno in Brussel vergeleken met de urine van tien kinderen uit zijn nieuwe school, in Opwijk. De resultaten zijn frappant - in de urine van de Brusselse kinderen werd de helft méér roet aangetroffen dan in de plas van de kinderen die in Opwijk naar school gingen. Bron.
Als ik zie hoe in Antwerpen dag en nacht file staat rond basisschool De Pijl in het atheneumgebouw (elders vermoedelijk ook maar daar heb ik geen weet van) ... dat is regelrechte schande, schuldig verzuim van de burgemeester en zijn college. De hersenen van de kinderen verstikken daar in de smog en ik durf er mijn hoofd op verwedden dat ziekten te wijten aan vervuilde lucht die kinderen voor de rest van hun leven gaan achtervolgen. De auto moet dringend uit de stad geweerd worden.
De organisatie rond de knip trekt op geen zak trouwens.

reservespeler 15 maart 2018 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8667415)
Als ik zie hoe in Antwerpen dag en nacht file staat rond basisschool De Pijl in het atheneumgebouw (elders vermoedelijk ook maar daar heb ik geen weet van) ... dat is regelrechte schande, schuldig verzuim van de burgemeester en zijn college. De hersenen van de kinderen verstikken daar in de smog en ik durf er mijn hoofd op verwedden dat ziekten te wijten aan vervuilde lucht die kinderen voor de rest van hun leven gaan achtervolgen. De auto moet dringend uit de stad geweerd worden.
De organisatie rond de knip trekt op geen zak trouwens.

Kinderen worden elders ook blootgesteld aan roetdeeltjes.

12,5% van een jaar brengen ze in de school door. Voor de rest zijn ze onderweg, thuis of elders.

Laat me die studie dan ook met een ferme korrel zout nemen.

daiwa 15 maart 2018 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8667415)
Als ik zie hoe in Antwerpen dag en nacht file staat rond basisschool De Pijl in het atheneumgebouw (elders vermoedelijk ook maar daar heb ik geen weet van) ... dat is regelrechte schande, schuldig verzuim van de burgemeester en zijn college. De hersenen van de kinderen verstikken daar in de smog en ik durf er mijn hoofd op verwedden dat ziekten te wijten aan vervuilde lucht die kinderen voor de rest van hun leven gaan achtervolgen. De auto moet dringend uit de stad geweerd worden.
De organisatie rond de knip trekt op geen zak trouwens.

Natuurlijk want de rook die kinderen inademen van wachtende school en lijnbussen kan geen kwaad. :lol:
Ook de rook van politie combi's die het verkeer aan de scholen regelen schijnt goed voor de longen te zijn.

Skobelev 15 maart 2018 13:03

Van aan hun potlood te likken?

Micele 15 maart 2018 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8667722)
Kinderen worden elders ook blootgesteld aan roetdeeltjes.

12,5% van een jaar brengen ze in de school door. Voor de rest zijn ze onderweg, thuis of elders.

Laat me die studie dan ook met een ferme korrel zout nemen.

En die kinderen op Brusselse scholen zullen wel omgeving Brussel of in Brussel wonen. Verandert niets.

Fact is:



En Opwijk ligt richting Dendermonde maar 25 km van Brussel, ook nog een redelijk vuile streek qua dieselverkeer. Hartje Vlaamse Ruit.

morte-vivante 15 maart 2018 13:35

juist. +52% lijkt spectaculair, maar is minder spectakel als het uitgedrukt wordt in absolute cijfers

Micele 15 maart 2018 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 8667793)
juist. +52% lijkt spectaculair, maar is minder spectakel als het uitgedrukt wordt in absolute cijfers

Het blijft +52%.

8,7 % is al veel minder...

Citaat:

Het resultaat van de Panotest ligt in de lijn van het eerdere onderzoek van de UHasselt. Toen werd de urine getest van 300 kinderen die naar school gaan in Tienen, Hasselt en Zonhoven. Ook in dat onderzoek was er een duidelijke link tussen roet in de urine en verkeer. De onderzoekers gingen ervan uit dat roet neervalt in een gebied op honderdzestig meter afstand van het verkeer. Ze hebben dan de urine vergeleken van de kinderen die op meer en op minder dan honderdzestig meter van een autosnelweg of N-weg wonen. In de urine van de eerste groep zaten 8,7 procent meer roetdeeltjes.
Het is een opgestapelde dosis, en Brussel is nu eenmaal een smogstad...

Meer dan 100 microgram/m³ is daar niet ongewoon...

maddox 15 maart 2018 13:45

Nu is de hamvraag, welke meetmethode en welke totalen zijn er nu?

Uiteindelijk kan je met zeer nauwkeurige meetmethodes zelfs bepalen uit welke brandstof die roetdeeltjes komen. Misschien dat eens bekijken? Is het van de diesels, of van de open haarden in de villa's?

morte-vivante 15 maart 2018 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8667795)
Het blijft +52%.

8,7 % is al veel minder...

17 ppm vs 25 klinkt al veel minder spectaculair eh. Der is een reden waarom relatieve cijfers zonder het meegeven van de absolute cijfers en de foutenmarge gewoon wetenschappelijk waardeloos zijn

Anna List 15 maart 2018 13:51

en dat is nog maar de urine, ge wilt niet weten wat er in hun stoelgang zit.

Jay-P. 15 maart 2018 13:59

Veel gemekker over roet.
Voor ene keer dat ze geen wijn in pis veranderen!

Anna List 15 maart 2018 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8667823)
Veel gemekker over roet.
Voor ene keer dat ze geen wijn in pis veranderen!


Micele 15 maart 2018 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 8667804)
17 ppm vs 25 klinkt al veel minder spectaculair eh. Der is een reden waarom relatieve cijfers zonder het meegeven van de absolute cijfers en de foutenmarge gewoon wetenschappelijk waardeloos zijn

Het blijft 8 ppm verschil. Heeft iemand het hier over spectakel? Wetenschappelijk? Waarom toch altijd dat gekronkel?

Heeft de VUB dat dan niet gemeten?

Anna List 15 maart 2018 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8667847)
Het blijft 8 ppm verschil. Heeft iemand het hier over spectakel? Wetenschappelijk? Waarom toch altijd dat gekronkel?

in Antwerpen staan er een paar scholen vlak aan de Antwerpse ring ... daar zou ik de tests wel eens van willen zien.

Micele 15 maart 2018 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8667850)
in Antwerpen staan er een paar scholen vlak aan de Antwerpse ring ... daar zou ik de tests wel eens van willen zien.

Idd, in D wil men zelfs de scholen uit de steden halen, of de drukke hoofdwegen verder van de scholen omleiden, of de diesels en benzines ook verbannen...

In Stuttgart heeft men metingen gedaan op de schoolspeelplaatsen, en niet op 3 meter hoogte maar op 1 m. Kan men alles ggl.

Wat denk je wat in D los is?

In D heeft men zelfs vastgesteld dat bewust op verkeerde plaatsen gemeten wordt daarmee de alarmdrempels wat minder per jaar overschreden worden:
Citaat:

https://www.swr.de/abgasalarm/daten-...02b/index.html
Wird bewusst an „falschen“ Orten gemessen?

Natürlich ist die Stickstoffdioxid-Belastung auf der „grünen Wiese“ oder in einer kleinen Nebenstraße viel geringer als an einer Hauptstraße. Trotzdem sind die Messstationen zum Beispiel in Baden-Württemberg nicht immer dort, wo der Verkehr am größten ist. Das führt zum Teil zu irreführenden Ergebnissen.

Beispiel Wiesloch. Die kleine Stadt in Nordbaden leidet unter einer sehr hohen Verkehrsbelastung. Trotzdem ist die Stickstoffdioxid-Belastung scheinbar gering - zumindest laut den offiziellen Messwerten der zuständigen Landesanstalt für Umwelt Baden Württemberg (LUBW). Rund 20 µg / m³ Luft als Jahresdurchschnitt. Das ist ein guter Wert und würde bedeuten, dass Wiesloch deutlich unter dem EU-Grenzwert von 40 µg / m³ Luft liegt.

Verkehr in der Baiertaler Straße in Wiesloch In der Baiertaler Straße ist die Verkehrsbelastung sehr hoch. Das erklärt die schlechte Luft.

Stickstoffdioxid-Belastung höher als gedacht

Messungen, die im Rahmen des SWR-Projektes „Abgasalarm“ durchgeführt, wurden haben aber zu ganz anderen Ergebnissen geführt. Hier erreichte die Hauptstraße in Wiesloch den höchsten Wert in ganz Baden-Württemberg: Über 60 µg / m³ Luft. Das ist weit über dem gültigen Grenzwert. Wie erklärt sich der erhebliche Unterschied zwischen der behördlichen und der vom SWR durchgeführten Messung? Wenn man sich die beiden Messorte ansieht, ist die Erklärung leicht. Die behördliche Messstation liegt nicht an einer der großen Straßen, sondern an einer Sackgasse "im Grünen" ohne Autoverkehr.
De NOx- alarmdrempel is 40. OK. Men meet echter daar waar amper verkeer is, dus men meet 20. Gaat men daar meten waar het verkeer rijdt en ook de mensen wonen is het dan 60. Stadje Wiesloch, Baiertaler strasse...

Bach 15 maart 2018 14:31

Ik veronderstel dat Antwerpen tenminste geen dieselbussen meer koopt voor het openbaar vervoer. Of hebben ze het electrische licht nog niet ontdekt daar?

Micele 15 maart 2018 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8667856)
Ik veronderstel dat Antwerpen tenminste geen dieselbussen meer koopt voor het openbaar vervoer. Of hebben ze het electrische licht nog niet ontdekt daar?

Daar hebben ze nog petroleumlampen. ;-)

Bach 15 maart 2018 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8667858)
Daar hebben ze nog petroleumlampen. ;-)

Met een beetje gelukt wordt de Antwerpenaar uit de 19 de eeuw geloodst dus. Het aantal doden door dit soort van verontreiniging nonchalantie zullen we beter niet berekenen zeker. Misschien is die ene drugdode op een jaar of zo belangrijker. Kwestie van populistische prioriteiten schat ik.

daiwa 15 maart 2018 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8667856)
Ik veronderstel dat Antwerpen tenminste geen dieselbussen meer koopt voor het openbaar vervoer.

Toch wel hoor.
En om hun ban de diesel beleid kracht bij te zetten kopen ze nu nieuwe combi's voor de politie MET DIESELMOTOREN. :rofl:

Vlad 15 maart 2018 16:46

Zulke slechte lucht bij kinderen leidt tot fysieke en psychische problemen, leerproblemen, ... . Onvoorstelbaar hoe daar wordt om gelachen en hoe het de Antwerpse politici gene fuck kan schelen.
En dan maar beweren dat men jonge tweeverdienende gezinnen in de stad wil houden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be