Micele |
15 maart 2018 11:31 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia
(Bericht 8667631)
|
Citaat:
https://www.bright.nl/nieuws/eerste-...tuig-nederland
vrijdag 13 oktober 2017 06:09
Vandaag vliegt er voor het eerst een elektrisch vliegtuig over Nederland. Vliegschool Hilversum leidt er piloten mee op, met minder lawaai, uitstoot en kosten.
De Pipistrel Alpha Electro vertoont vandaag zijn kunsten bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Defensie is nieuwsgierig naar dit nieuwe staaltje techniek en wil op het hi-tech evenement Science for Humanity ook bezoekers laten meekijken. Maar het vliegtuig is er niet alleen voor de show. Het toestel wordt straks in Hilversum ingezet voor trainingsvluchten van piloten in opleiding. De maximaal 1,5 uur vliegtijd van het toestel kan voor die vluchten goed gebruikt worden.
Er vliegen al meer elektrische toestellen rond in de wereld, vertelt Jaap-Jan Ferweda. Zijn bedrijf iFly distribueert de toestellen van het Sloveens bedrijf Pipistrel in de Benelux en droeg financieel bij aan deze aankoop. "Dit toestel is onderdeel van de eerste serie-productie van een elektrisch vliegtuig. Er bestaan nu tien tot vijftien exemplaren van." Andere toestellen werden verkocht aan de Verenigde Staten en Zwitserland, waar er ook vooral mee wordt getraind door nieuwe piloten.
Voordelen
Behalve uitstoot en lawaai, kan elektrisch vliegen ook kosten schelen. Het vliegtuig zelf kostte zo'n 160.000 euro. Dat is ongeveer net zo veel als een 'normaal' vliegtuig van die proporties, geschikt voor twee personen. Maar de brandstof is een stuk goedkoper. Voor een uur vliegen heeft een door kerosine aangedreven vliegtuig ongeveer 25 euro exclusief btw aan brandstof nodig. Het elektrische toestel verbruikt daarvoor slechts stroom voor twee euro. Maar Ferweda rekent zich nog niet rijk. "De batterij zal misschien nog wel vervangen moeten worden."
In eerste instantie laadt de vliegschool de batterijen - twee exemplaren van zo'n 60 kilo per stuk - nog met ingekochte groene stroom. Maar er zijn plannen om de elektriciteit zelf op te wekken met zonnepanelen. Hoeveel panelen er nodig zijn en hoelang dat duurt, hangt af van de sterkte van de zon. De batterijen hebben een capaciteit van 21 kw/h.
Wanneer komt de accu-doorbraak?
Ferweda verwacht dat de vliegtuigen van Pipister binnen vijf jaar tijd 2,5 uur kunnen vliegen. "Elk jaar verbetert de capaciteit van batterijen drie tot vijf procent. Eens in de vijftig jaar komt er een doorbraak van 50 procent verbetering. Daar zitten we nu dichtbij."
Het vervoer van het elektrische vliegtuig naar Nederland gaat overigens gewoon over de weg. Dat is voor zo'n afstand voorlopig toch het makkelijkst.
|
Nog een beetje geduld, en wslk zullen ze in Noorwegen het allereerste commercieel vliegen (op groene stroom):
Citaat:
https://www.businessinsider.nl/elekt...uchtvaartbaas/
Het eerste elektrische passagiersvliegtuig moet in 2025 commerciële vluchten uit kunnen voeren. Dat verwacht de baas van de Noorse luchthavens, Avinor.
Dag Falk-Petersen noemt een periode van slechts 8 jaar ‘zeer realistisch’, zo citeert de krant Romerikes Blad hem. De overstap naar duurzamere aandrijving voor vliegtuigen is essentieel en de Avinor-directeur hoopt dat Noorwegen een leidende rol kan spelen in de oplossingen.
“Elektrificatie is the next big thing in de luchtvaart. Airbus en Boeing kijken allebei naar Noorwegen met het idee om hun oplossingen hier te testen en wij zouden graag een katalysator zijn om dat tot stand te brengen.”
Avinor beheert 46 luchthavens en vliegveldjes in het uitgestrekte land. Van Oslo-Gardmoen, qua passagiersaantallen de tweede luchthaven van Scandinavië, tot kleine dorpsterminals zoals Honningsvåg op een paar kilometer van de Noordkaap. Alle verkeersleiding is in de handen van het bedrijf, dat 100 procent eigendom is van het ministerie van Transport.
Goedkopere tickets
Falk-Petersen vervolgt: “De technologie is al beschikbaar en het is verre van utopisch om in 2025 te geloven.” Brandstof is de grootste kostenpost voor een luchtvaartmaatschappij en vliegen op stroom kan de helft schelen, schat de luchtvaartbaas, met als gevolg voor de passagiers een lagere ticketprijs. Vliegtuigen zouden ook niets meer uitstoten en veel minder lawaai maken.
Noorwegen loopt al voorop met elektrificatie. Hoewel het land de grootste olieproducent van Europa is, exporteert het dat vooral naar het buitenland. Waterkracht voorziet in de productie van elektriciteit en de elektrische auto is er populairder dan waar dan ook – zij het vooralsnog met dank aan subsidies.
...
De Avinor-baas steunt het plan van EU om tegen 2050 de uitstoot per passagierskilometer in de lucht terug te brengen met 75 procent. Airbus ontwikkelt daartoe de E-Fan, het eerste wereldwijd gecertificeerde elektrische vliegtuig. Later dit jaar moet de 2.o-versie een eerste vlucht moet gaan maken.
|
We weet vliegen de sjeiks in Dubai nu al electrisch met hun volocopter:
https://www.youtube.com/watch?v=4b4tztjRJkA
om hun files te vermijden.
Van dak tot dak moet dat lukken, daar stoort het lawaai ook niet zo.
Het kan deze zomer 2018 zijn dat ze bemand gaan vliegen:
Citaat:
https://www.dutchcowboys.nl/technolo...ze-week-getest
Tijdens de eerste vlucht op maandag zaten er nog geen passagiers in de drone, die met zijn grote ronde frame aan de bovenkant waar de kleine propellers op zitten zo te verwarren zou zijn met een kleine helicopter. Wanneer er getest gaat worden met mensen in de drone is op dit moment niet bekend, maar er is wel al nagedacht over wat er gebeurt als het misgaat: je krijgt als passagier wel standaard een parachute.
Afhankelijk van hoe goed de testen gaan zou de drone binnen afzienbare tijd ook echt gebruikt kunnen worden, maar wanneer dat precies is wil de Dubaise Roads and Transport Authority op dit moment niet kwijt. Het spits is er in elk geval af, dus lang kan het niet meer duren!
|
Er is zelfs al een concurrent - de Ehang - , wie gaat de eerste officiele vlucht krijgen? (hangt van de safety-ambtenaren af)
http://www.ehang.com/news/325.html
|