Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Historisch: diesel voor het eerst duurder dan benzine (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242905)

Micele 22 maart 2018 19:28

Historisch: diesel voor het eerst duurder dan benzine
 
Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03...r-dan-benzine/

Diesel voor het eerst duurder dan benzine

De maximumprijs voor diesel ligt morgen voor de eerste keer boven die van benzine.

Diesel wordt morgen duurder. De maximumprijs stijgt tot 1,424 euro per liter, het hoogste peil sinds oktober 2014. Diesel kost voortaan 0,2 cent meer dan benzine 95 E10, de meest gangbare vorm van benzine. Die kost maximaal 1,422 euro per liter.

Het is de eerste keer dat de dieselprijs over de prijs van benzine springt. Dat is het gevolg van het beleid van de federale regering. Die wil de prijs van diesel en benzine gelijkschakelen. Via het zogeheten cliquetsysteem wordt elke prijsdaling van diesel gebruikt om de accijnzen erop te verhogen. Tegelijk worden de accijnzen op benzine een beetje verlaagd.
Diesel zal dus nog duurder worden tov benzine.
De VAB simuleerde dit scenario al in december 2015:
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151222_02033036
VAB: 'Rijden met diesel wordt veel duurder'
22/12/2015
...
Daarnaast stijgt de prijs van diesel aan de pomp, terwijl die van benzine daalt. 'Volgens onze simulatie zou diesel 4 eurocent per liter duurder worden dan benzine. Dat komt door de hogere productieprijs van diesel (+2,3 eurocent), het accijnssurplus (+0,9 eurocent) en de btw (21). Door de accijnsverhoging zal in 2018 de gemiddelde dieselrijder voor elke schijf van 10.000 kilometer jaarlijks een meerprijs van 98 euro betalen. Het is dan ook de pompprijs die het dieselrijden uiteindelijk zal ontmoedigen.'

Tavek 22 maart 2018 20:01

Pompprijs, Hogere taxen, hogere aankoopprijs.

Slechts voor een zeer beperkt aantal mensen zal diesel nog interessant zijn (de mensen met paardenkarren + veelrijders).

Micele 22 maart 2018 20:15

Binnen dit en 2 jaar kopen nog ~5% een nieuwe dieselwagen..., particulieren toch...

Garry 22 maart 2018 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8672977)
Pompprijs, Hogere taxen, hogere aankoopprijs.

Slechts voor een zeer beperkt aantal mensen zal diesel nog interessant zijn (de mensen met paardenkarren + veelrijders).

+ al de die die niet anders kunnen, lichte vrachtwagens en andere, er zal nog wet reactie volgen, straks heel 't land plat zo een paar dagen na elkaar en heel de regering piept weer anders.

Tavek 22 maart 2018 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8672995)
+ al de die die niet anders kunnen, lichte vrachtwagens en andere, er zal nog wet reactie volgen, straks heel 't land plat zo een paar dagen na elkaar en heel de regering piept weer anders.

Denk het niet. Diesel staat nog steeds relatief laag.

Het heeft al veel hoger gestaan. De transporteurs klagen niet.

Micele 22 maart 2018 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8673000)
Denk het niet. Diesel staat nog steeds relatief laag.

Het heeft al veel hoger gestaan. De transporteurs klagen niet.

De dieselprijs stond einde 2011-2012-2013 regelmatig boven 1,50, top 1,58 :
http://www.petrolfed.be/nl/maximumpr...maximumprijzen

Citaat:

https://www.demorgen.be/economie/die...ogte-b9923345/
Dieselprijs bereikt morgen nieuwe recordhoogte
16-11-11

De prijs voor diesel stijgt morgen opnieuw naar een recordhoogte. De maximumprijs voor een liter aan de pomp gaat met 1,3 eurocent omhoog tot 1,524 euro. Dat meldt de federale overheidsdienst Economie. Vorige week steeg de dieselprijs voor het eerst boven de 1,5 euro per liter. De stijging is het gevolg van het duurder worden van olieproducten op de internationale markten.
Het effect van duurdere diesel is gewoon dat bepaalde bestuurders dan ook zuiniger gaan rijden:



kijk naar de stijgende trend vanaf 1.1.2011:

Garry 22 maart 2018 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8673000)
Denk het niet. Diesel staat nog steeds relatief laag.

Het heeft al veel hoger gestaan. De transporteurs klagen niet.

Als 80 % met diesel rijd is het niet raadzaam deze tegen de haren in te strijken. Heel de transportsector maar niet alleen dat, ook alle bussen, alle taxi's alle bouwbedrijven alle koeriers, en wanneer die actie gaan ondernemen worden die bovendien nog eens gesteund door alle particulieren dieselrijders. Ik denk dat ze met vuur aan 't spelen zijn.

Micele 22 maart 2018 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673035)
Als 80 % met diesel rijd is het niet raadzaam deze tegen de haren in te strijken. Heel de transportsector maar niet alleen dat, ook alle bussen, alle taxi's alle bouwbedrijven alle koeriers, en wanneer die actie gaan ondernemen worden die bovendien nog eens gesteund door alle particulieren dieselrijders. Ik denk dat ze met vuur aan 't spelen zijn.

Dat ze dan *geleidelijk overstappen naar benzine, dat is de bedoeling.

* sinds 2016:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...voertuigenpark

Bedrijfswagens idem:
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170830_03043704

Bedrijfswagen vaker op benzine
31/08/2017

Er zijn dit jaar al de helft meer leasingwagens op benzine ingeschreven dan vorig jaar. ‘Maar we moeten onze klanten vaak nog echt pushen.’

Particulieren hebben diesel al even de rug toegekeerd. Door een verandering in het fiscale regime is een dieselwagen kopen een pak minder interessant geworden. Daardoor worden tegenwoordig al meer benzinewagens dan diesels verkocht.

Maar voor bedrijfswagens geldt die regeling niet, dus blijft de ontdieseling van het bedrijfswagenpark een grote uitdaging. Uit cijfers van Febiac blijkt echter dat ook de leasingklant meer en meer voor benzine kiest. In de eerste helft van vorig jaar gingen er 11.517 leasingwagens op benzine over de toonbank, dit jaar waren dat er tussen januari en juni al 17.524, een stijging met meer dan de helft.

Garry 22 maart 2018 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8673000)
Denk het niet. Diesel staat nog steeds relatief laag.

Het heeft al veel hoger gestaan. De transporteurs klagen niet.

nog niet

Garry 22 maart 2018 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8673039)
Dat ze dan *geleidelijk overstappen naar benzine, dat is de bedoeling.

* sinds 2016:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...voertuigenpark

Bedrijfswagens idem:

hier en daar enkele misschien maar eer de grote massa dat gaat doen,.....

dat geloof je toch zelf niet?

Ge moogt niet vergeten, liegen is de specialiteit van alle gazetten, tijdschriften en politici;-)

En uw grafiekjes vind ik altijd heel leuk maar ik zie nog altijd evenveel diesel vrachtwagens rijden, evenveel camionetten, evenveel taxi's en zeer veel particulieren.

Ik denk dat ze vooral met al uw grafiekjes ons flinke blazen in onze nek slaan.

Den deze gelooft zo maar niet alles wat dat ze ons voorschotelen hoor, ik heb ze al teveel weten liegen .

Garry 22 maart 2018 21:51

Ge moogt niet vergeten, liegen is de specialiteit van alle gazetten, tijdschriften en politici;-)

Ons doen geloven wat dat ze ons willen doen geloven.

Micele 22 maart 2018 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673050)
En uw grafiekjes vind ik altijd heel leuk maar ik zie nog altijd evenveel diesel vrachtwagens rijden, evenveel camionetten, evenveel taxi's en zeer veel particulieren.

Camionetten op benzine? Wat denk je waarmee ze in landen rijden waar ze dieselcamionetten niet zo proper vinden?
Hier een leuke:
https://www.caranddriver.com/reviews...st-test-review
groot genoeg? snel genoeg?

Citaat:

Ik denk dat ze vooral met al uw grafiekjes ons flinke blazen in onze nek slaan.
Daar krijg je nekpijn van. Huilie.

Citaat:

Den deze gelooft zo maar niet alles wat dat ze ons voorschotelen hoor, ik heb ze al teveel weten liegen .
Diesel stond jaren boven 1,50? En nu gaan ze al huilie doen bij €1,40? Rij dan 5 % zuiniger hé. :lol:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673057)
Ge moogt niet vergeten, liegen is de specialiteit van alle gazetten, tijdschriften en politici;-)

Ons doen geloven wat dat ze ons willen doen geloven.

Mij eender wat jullie geloven. :-D

Tavek 22 maart 2018 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673049)
nog niet

Cijfers liegen niet.

Garry 22 maart 2018 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8673059)
Camionetten op benzine? Wat denk je waarmee ze in landen rijden waar ze dieselcamionetten niet zo proper vinden?
Hier een leuke:
https://www.caranddriver.com/reviews...st-test-review
groot genoeg? snel genoeg?

:-D

Gaat ge er nu al landen bij sleuren waar benzine al altijd quasi niets gekost heeft in vergelijking tot hier bij ons.

Al die grote zware bakken met krachtige benzine motoren in Amerika reden vroeger al op Benzine hoor https://www.google.be/search?q=ameri...w=1108&bih=552

Garry 22 maart 2018 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8673061)
Cijfers liegen niet.

Nee, maar degene die die cijfers publiceren doen niet liever dan liegen

Micele 22 maart 2018 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673066)
Nee, maar degene die die cijfers publiceren doen niet liever dan liegen

Het is een samenzwering van de overheid en Febiac, zeker weten. :lol:

Tavek 22 maart 2018 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673066)
Nee, maar degene die die cijfers publiceren doen niet liever dan liegen

De overheidsdienst economie die de officiele maximumprijzen publiceert liegen dus ?

Garry 22 maart 2018 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8673061)
Cijfers liegen niet.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170830_03043704

Micele 22 maart 2018 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673064)
Gaat ge er nu al landen bij sleuren waar benzine al altijd quasi niets gekost heeft in vergelijking tot hier bij ons.

Waarom zou ik die landen erbij sleuren? Ik geef gewoon een vb wat men vandaag voor Camionettes maakt op benzine, camionettes die 160 kmh halen met een lading van 2 ton.

En ja in de USA kost de benzine 9 eurocent goedkoper dan de diesel, en binnenkort is dat in Europa of Belgie ook, EU richtlijnen zorgen daar wel voor.

Citaat:

Al die grote zware bakken met krachtige benzine motoren in Amerika reden vroeger al op Benzine hoor https://www.google.be/search?q=ameri...w=1108&bih=552
Ik had het even niet over personenwagens.

Maar over een camionette zoals de klassieke Ford Transit die bijna 2 ton mag laden. Link niet aangeklikt?

Micele 22 maart 2018 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8673079)

Febiac liegt? Of heb je een leesprobleem? Waar liegt Febiac? Citeer eens de leugen, of kun je dat niet?

Waarom zouden al die bekende leasebedrijven gelijktijdig liegen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be