![]() |
Koplampen van nieuwe auto’s zijn gevaar voor andere bestuurders
![]() De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere bestuurders, blijkt uit Brits onderzoek. Na verblinding door de koplampen duurt het tot wel tien seconden voordat de getroffen bestuurder opnieuw volwaardig kan zien. Een werkgroep van de Verenigde Naties gaat een onderzoek instellen naar de nieuwe koplamptechnologie. -bron- Wel, eerlijk gezegd heb ik er soms ook last van. En bij regenweer is het alleen maar erger. Vooral op provinciewegen waar er dus geen middenberm is. |
Citaat:
Koplampen lijken steeds meer te verblinden. Wagens staan steeds hoger op hun wielen en ze schijnen zeer fel gewoon in uw ogen. Zet eens een lage wagen tegenover zo'n zwalpschuit van een SUV... Probeer nog maar eens iets te onderscheiden. Wel ongelooflijk dat men daar eerst een 'studie' aan moet wijden. Gewoon vaststellen is toch voldoende, iedereen kan dat. |
Citaat:
Toen al was het de regel om nooit direct in de koplampen van een tegemoetkomend voertuig te kijken om verblinding te vermijden. Die regel lijkt me vandaag onafgebroken van kracht. Bij de introductie van de Xenon koplampen, ergens begin de jaren 90, was verblinding een belangrijk thema. De koplampunits moeten wettelijk verplicht voorzien zijn van een automatische hoogteregeling en van een koplampwissersysteem. Dat maakte er een duur systeem van, waardoor dit lamptype, alhoewel superieur, nooit de hele markt heeft ingepalmd. Halogeen is de basisverlichting gebleven. Nu doen LED koplampen hun intrede. Dat gaat vooral ten nadele van de Xenon lampen die hun marktaandeel zien dalen. Zo bijvoorbeeld biedt Mercedes in zijn C-model geen Xenon meer aan. De basisverlichting blijft halogeen, als optie is er de LED verlichting. De belangrijkste reden is dat de LED koplampunits goedkoper zijn want er is geen automatische hoogteregeling of koplampwissersysteem meer nodig. Ik denk dat beide lichtsystemen, Xenon of LED, in de praktijk bij het zicht van een tegemoetkomend voertuig moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. LED gaat ook voor de hoge kleurtemperatuur van Xenon. Dus ik weet niet goed wat in het artikel bedoeld wordt met "de verlichting van nieuwe auto's". Persoonlijk heb ik geen problemen met verblinding, niet meer dan vroeger althans. Het enige wat ik storend vind is wanneer een tegemoetkomend voertuig vergeet het groot licht te dimmen, wat tegenwoordig zelfs overdag al kan gebeuren. |
Het fenomeen is niet nieuw, maar Xenon wordt wel meer en meer de standaard. En hoe meer er rondrijden, hoe meer er slecht afgesteld staan en dat is wel degelijk hinderlijk en veel hinderlijker dan een slecht afgestelde halogeenlamp.
|
Citaat:
Die staan standaard verkeerd afgesteld ? |
Citaat:
|
Citaat:
Halogeen blijft de standaard. Xenon verliest terrein tov LED. |
In de nieuwe wagens zit meestal toch een systeem (naam kwijt) dat dit kan tegengaan dat je andere bestuurders zou kunnen verblinden.
Citaat:
Uiteraard rijden er zoals men al wist te schrijven hier tal van wagens waar de lampen totaal niet goed van afgesteld staan wat 'verblinden' van andere bestuurders met zich mee kan brengen. :roll: |
Ook oliespoor op de weg is een gevaar voor de weggebruikers...
Citaat:
Ondertussen vind oliestaatje Bahrein het grootste olieveld in hun geschiedenis, wie weet laten ze het zitten: (not) https://www.reuters.com/article/us-b...-idUSKCN1H817O |
Citaat:
En zie nu.....de olievoorraad lijkt ineens onuitputtelijk:roll: Er werd ons ook voorspeld dat we tegen het jaar 2000 ons wel allemaal zouden verplaatsen met een soort vliegend stoeltje. Ook dat is niks geworden...we staan in feite massaal stil gewoon op de weg:cry: |
Citaat:
|
Citaat:
En daar tel ik alle oorlogen bij -of tenminste extra schadekosten- om de olieprijs niet te laten exploderen. :-P Hoeveel "Golfoorlogen" - in oliestaten - hebben we ondertussen gehad? En zijn er nog bezig... Citaat:
Citaat:
De OPEC-landen zouden geschatte >80% van de oliereserve hebben... Een samenvattend artikel: Citaat:
|
Citaat:
Op een kleine dorpsweg waar je 50 km/uur mag! Dank u Ronny Ceusters transport voor de klootzak uit te hangen. Niet de eerste keer dat ik die roadcowboys tegen kom en ze worden steeds agressiever. Daarop de vraag : bestaat er eigenlijk een wetgeving op het aantal lampen dat die roadcowboys op hun trekker vijzen? Want ik merk dat meer en meer dat ze hun ganse trekker vol met allerlei soorten lampen hangen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be