Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Chinese e-automobiel plannen in Volvo Gent (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242953)

De schoofzak 26 maart 2018 13:04

Chinese e-automobiel plannen in Volvo Gent
 
Kijk ne keer: allemaal elektrische of elektrisch hybride modellen.
Het merendeel ervan in Gent.

Toffe Chinezen.
Voor mij hybride auto nummerke 7.

titel: Volvo Gent bouwt eerste ‘Chinese’ auto in Europa
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180325_03429353

Citaat:

Lynk & Co, dochter van het Chinese Geely, zal 150.000 auto’s bouwen, made in Europe. Het gros ervan zal bij Volvo Cars Gent van de band rollen.

Vanaf eind 2019 rollen in de Gentse fabriek van Volvo Cars niet langer alleen Volvo’s van de band, maar ook wagens van Lynk & Co. Dat nieuwe automerk van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, begint aan zijn poging om Europa te veroveren, zo maakt het bedrijf vandaag bekend op een evenement in Amsterdam. Volvo Cars in Gent zal daar ook officieel als productiesite worden bevestigd.

Daarmee zal Volvo Cars Gent de eerste ‘Chinese’ auto produceren die in West-Europa wordt gebouwd. Lynk & Co wil in Europa 150.000 auto’s per jaar fabriceren. Hoeveel er daarvan in Gent zullen gebouwd worden, is nog niet bekend, omdat het bedrijf nog volop bezig is met de voorbereiding van het productieproces.

‘In elk geval zal het merendeel in Gent worden geproduceerd’, denkt Alain Visser, senior vice president bij Lynk & Co. Het eerste model dat in Europa wordt gelanceerd, de compacte SUV ‘01’, gebruikt hetzelfde onderstel als de Volvo XC40, die ook in Gent gemaakt wordt.

Cijfers
Bij Volvo Cars zelf kunnen ze er ook nog geen cijfers op plakken. ‘Er moet nog veel gebeuren’, zegt René Aerts Jr., communicatiedirecteur van Volvo Cars Belux. ‘Onder meer zal moeten blijken of de markt rijp is voor het merk.’ Hij durft niet te zeggen hoeveel nieuwe jobs de komst van Lynk & Co in Gent met zich zal brengen. ?*Vorig jaar produceerde de fabriek 239.156 wagens. De Lynk & Co-wagens die er zullen worden gebouwd, zullen allemaal hybride-elektrische wagens zijn.

Volgend op de ‘01’ stelt Lynk & Co vandaag ook de ‘02’ voor, het tweede model van het merk. Er wordt bekeken of ook dat model in Gent kan worden gebouwd. Lynk & Co werd eind vorig jaar in China gelanceerd en mikt op wat het zelf urbanites noemt: hippe, stedelijke en jonge mensen die niet uit een lijst van honderd opties willen kiezen als ze een auto kopen. Het maakt van elk model maximaal 8 versies, tegen een vaste prijs. Het zet ook sterk in op connectiviteit, en op auto?*delen, waarbij gebruikers zich kunnen abonneren op een wagen. ‘We zien ons als de Netflix of Spotify van de auto-industrie’, zegt Visser.

De auto’s worden vooral online verkocht, maar er komen ook fysieke verkooppunten in Europa. De eerste winkel opent binnenkort in Amsterdam, gevolgd door Brussel, Barcelona, Berlijn en Londen. Ook zullen pop-upwinkels elke week in andere Europese steden halt houden.

Europese wortels
Ook al is Lynk & Co een (Europese) dochter van een Chinees bedrijf, en is zowel de productie als de verkoop in China gestart, toch wil het de auto niet als een Chinees product in de markt zetten. De wagens werden ontworpen ‘door een internationaal team’ in het hoofdkantoor van Lynk & Co, dat net zoals dat van Volvo in het Zweedse Göteborg ligt. De look & feel van de auto’s zou ook erg Europees aanvoelen. In zijn communicatie verwijst Lynk & Co naar Europa als ‘onze thuislanden’, Alain Visser heeft het over ‘een wereldwijd merk met een sterke Europese identiteit’.

Micele 26 maart 2018 13:14

Citaat:

Volgend op de ‘01’ stelt Lynk & Co vandaag ook de ‘02’ voor, het tweede model van het merk.
Foto van die Chinese SUV? (op basis van Volvo XC40)

https://en.wikipedia.org/wiki/Lynk_%26_Co_01
https://www.autozeitung.de/lynk-co-0...2.html?image=0

RIP Diesel (ook voor deze SUV)

De Lynk 03 zou een sedan zijn:
http://www.driversmagazine.com/lynk-...hanghai-debut/

Tavek 26 maart 2018 14:16

Asjemenou, straks zijn zo goed alle wagens die in Belgie geproduceerd worden electrisch of hybride.


Een interessante fiscale regelgeving zal dan ook voornamelijk de e-trons en de electrische volvos te goed komen...made in Belgium.

Micele 26 maart 2018 14:40

Dan zou Lynk (Geely concern) het allereerste Chinees merk zijn dat zich doorzet (bij 2e aanloop) op de Europese markt... zelfs made in Belgium. Wie had dat gedacht?

4 andere Chinezen staan er ook kortbij:
Citaat:

https://www.n-tv.de/auto/China-Autos...e20072673.html

Montag, 09. Oktober 2017

Fünf Hersteller auf dem Sprung

China-Autos auf dem Weg nach Europa

Die erste Offensive, sich auf dem europäischen Automarkt zu etablieren, scheiterte vor rund einem Jahrzehnt grandios. Nun nehmen einige Hersteller einen neuen Anlauf. Diesmal sind nicht nur die Voraussetzungen besser, sondern auch die Fahrzeuge.

- Borgward (Foton Gp)
- Geely (Lynk, enz, ...)
- Wey (Great Wall Gp)
- Chery (Chery Automobile Co., Ltd.)
- Byton (Future Mobility Corporation)

Tavek 26 maart 2018 14:50

Als de Duitsers treuzelen gaan de Chinezen markt aandeel inpikken.

Micele 26 maart 2018 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8675723)
Als de Duitsers treuzelen gaan de Chinezen markt aandeel inpikken.

Chinezen zien nu het geschikte moment, zij staan namelijk veel verder in de productie van batterijpacks...

En de Europese crashtesten zullen nu ook geen probleem meer zijn, lessons learned van ~10 jaar geleden.
De Qoros 3 (Chery Gp) haalde in 2013 zelfs 5 sterren:
http://www.autobild.de/artikel/qoros...t-4390230.html

kelt 26 maart 2018 17:20

Waarom doet dat ding mij aan zo een grote Porsche petrolbak denken? :?

Micele 26 maart 2018 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8675822)
Waarom doet dat ding mij aan zo een grote Porsche petrolbak denken? :?

Trekt idd een beetje op de Cayenne of beter op de kleinere Macan.



Maar de Lynk heeft wel geen diesel. :-D

kelt 26 maart 2018 19:06

We zien hoe Geely zich totnogtoe niet bezighouden met de "gewone" wagens voor de Europese markt.

Ze bewegen zich regelrecht in de marksegmenten van de UberMoffen :twisted:

De schoofzak 26 maart 2018 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8675884)
We zien hoe Geely zich totnogtoe niet bezighouden met de "gewone" wagens voor de Europese markt.

Ze bewegen zich regelrecht in de marksegmenten van de UberMoffen :twisted:

Ze 'bezitten' zelfs al heel wat van mercedes. Via het overkoepelend bedrijf.

Micele 26 maart 2018 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8675988)
Ze 'bezitten' zelfs al heel wat van mercedes. Via het overkoepelend bedrijf.

Bijna 10% door 1 Chinees, nu de grootste enkelaandeelhouder bij Daimler:
https://www.nzz.ch/wirtschaft/der-gr...kid=_2018-2-26 2e is staatsfonds Koeweit met 6,8%

7,3 miljard € heeft hem dat gekost:
https://www.bloomberg.com/news/artic...ake-in-daimler

https://nl.wikipedia.org/wiki/Li_Shufu

Wordt zelfs als positief gezien door Dudenhöffer, directeur van Car (Universiteit Essen-Duisburg). Het zal Daimler innovatiever maken, waardoor ze beter gaan kunnen concurreren tegen Silicon Valley-bedrijven.

Citaat:

Positiv schätzt der Direktor des Car-Instituts an der Universität Duisburg-Essen, Ferdinand Dudenhöffer, den Einstieg von Liu Shufu ein. Er bezeichnete den Chinese als blendenden Strategen, der einen der wichtigsten Weltkonzerne für Mobilität aufbaue. Li Shufu sei offen für die Welt der neuen Mobilität, und das sei deutlich mehr als das Auto. Unternehmen, die wie BMW versuchen, in eigener Regie Lösungen zu entwickeln, könnten sich gegenüber Technologiekonzernen wie Google, Apple oder Amazon schwertun, die alle mit Macht in dieses Geschäftsfeld drängen, sagte Dudenhöffer. Daimler habe mit Geely einen Partner, der eine Technologiemacht den Konzernen aus dem Silicon Valley gegenüberstelle. Vor diesem Hintergrund sei der Einstieg gut für Daimler, betonte Dudenhöffer. Der deutsche Autobauer werde dadurch stärker und noch innovativer.

Tavek 27 maart 2018 14:24

Citaat:

Ha Bu-young, the head of the Hyundai Motor union, South Korea’s biggest and most powerful union, told Reuters in an interview this week:

“Electric cars are disasters. They are evil. We are very nervous,”

He predicts that as much as 70% of the workforce could lose their jobs as a result of the transition to electric.
De batterijen hebben een duidelijke neerwaartse trend in prijs. Indien EV's in massa geproduceerd gaan worden (zoals bvb een VW Golf) gaan ze kwa prijs volgens mij ONDER klassieke wagens duiken...zeker in Europa. Vanwege de heel simpele reden: arbeid kost veel geld hier. Als er minder volk met een auto bezig moet zijn, wordt hij goedkoper.

Ik volg hierin volledig de filosofie van economies of scale. De beperkte volumes zijn wat nu de prijs voor EV's hoog houdt.

PS: Onderdelen specifiek voor EV's worden vaak veel ,veel duurder verkocht door toeleveranciers. Ik was onlangs bij zo eentje, en die zei me letterlijk : dat ene tandwiel voor die EV (duits merk), daar worden maar 20k stuks per jaar van besteld. We moeten die lijn daar wel op afschrijven. Dat onderdeel is dus 2 tot 3 maal zo duur als die van een ICE wagen waarvan er 2 miljoen per jaar gemaakt worden....

Dadeemelee 27 maart 2018 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8675698)
Asjemenou, straks zijn zo goed alle wagens die in Belgie geproduceerd worden electrisch of hybride.


Een interessante fiscale regelgeving zal dan ook voornamelijk de e-trons en de electrische volvos te goed komen...made in Belgium.

Het gaan hybrides zijn, dat zijn in de eerste plaats klassieke ontploffingsmotoren.

De prijs is wel interessant voor een hybide. Vraag is of Volvo hierdoor (hun eigen technologie als budgetmerk verkopen) op lange termijn een goede zaak doet.

Anna List 27 maart 2018 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8676699)
Het gaan hybrides zijn, dat zijn in de eerste plaats klassieke ontploffingsmotoren.

De prijs is wel interessant voor een hybide. Vraag is of Volvo hierdoor (hun eigen technologie als budgetmerk verkopen) op lange termijn een goede zaak doet.

zelfde deed VW al met Skoda hé

dat is één groep ... dus speelt gewoon op welk merk de groep de grootste marge pakt hé ...

Dadeemelee 27 maart 2018 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8676712)
zelfde deed VW al met Skoda hé

dat is één groep ... dus speelt gewoon op welk merk de groep de grootste marge pakt hé ...

Ja, maar Skoda zit in de VAG groep, dus dat blijft binnen de familie. Die Chinezen zou ik zo maar niet vertrouwen.

En ik heb zo de indruk dat Volvo zich meer op de Mercedes/BMW klandizie richt.

Anna List 27 maart 2018 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8676716)
Ja, maar Skoda zit in de VAG groep, dus dat blijft binnen de familie. Die Chinezen zou ik zo maar niet vertrouwen.

En ik heb zo de indruk dat Volvo zich meer op de Mercedes/BMW klandizie richt.

Volvo dat zijn diezelfde Chinezen toch gewoon? zo had ik dat toch begrepen...

Skoda richt zich met die Superb L&K ook op Mercedes/BMW(5) klandizie ...

Dadeemelee 27 maart 2018 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8676719)
Volvo dat zijn diezelfde Chinezen toch gewoon? zo had ik dat toch begrepen...
...

Ah oei, had ik niet door :oops:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8676719)

Skoda richt zich met die Superb L&K ook op Mercedes/BMW(5) klandizie ...

Awel dat was wat ik bedoelde. Skoda is nu ook aan het hogere segment aan het snoepen.

Anna List 27 maart 2018 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8676725)
Ah oei, had ik niet door :oops:



Awel dat was wat ik bedoelde. Skoda is nu ook aan het hogere segment aan het snoepen.

met de superb he met de octavia zal t iets daaronder zijn...

Dadeemelee 27 maart 2018 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8676731)
met de superb he met de octavia zal t iets daaronder zijn...

Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.

Anna List 27 maart 2018 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8676740)
Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.

vw verkoper zei me dat ze met die superb heel hun passat gamma kanibaliseren en met de high end superb zelfs Audi voor een deel.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be