Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   zware en langdurende problemen bij Argenta (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243079)

araneus 4 april 2018 11:54

zware en langdurende problemen bij Argenta
 
Enkele bedenkingen rond de problemen bij Argenta.

In het paasweekend hebben zij hun core-banking vervangen door een nieuw systeem en daar is zeer duidelijk wat mis gegaan. Uit de symptomen die we kennen kunnen we een aantal conclusies trekken:

- Datamigratie

De datamigratie is duidelijk niet gelukt. Er stonden immers verkeerde titularissen op enkele honderden rekeningen. Dit toont duidelijk aan dat men onvoldoende kwaliteitschecks heeft uitgevoerd. Misschien zijn de verkeerde titularissen maar het tipje van de ijsberg. Er is geen garantie op de kwaliteit van deze datamigratie!

- Onvoldoende capaciteit

De nieuwe systemen kunnen de druk niet aan. Hierdoor schakelt men nu overdag de web-banking en de app uit om de nodige capaciteit vrij te maken voor de kantoren. Bij een dergelijke grote migratie zijn load-testen absoluut noodzakelijk, weer is duidelijk dat dit niet gebeurd is!

- Architectuur

De architectuur is op zo'n manier opgezet dat er niet snel extra capaciteit ingeschakeld kan worden. Met gevirtualiseerde systemen is dat in de meeste gevallen geen probleem. Argenta slaagt er niet in om snel extra capaciteit in te zetten.


De symptomen hierboven kan je op en noodpagina van Argenta terugvinden in de FAQ. Ik heb er enkel een kritische noot bij gemaakt. Ik stel me nu toch ernstige vragen over de kwaliteit van de systemen die ze in het weekend hebben geïnstalleerd.

Dadeemelee 4 april 2018 11:59

En je kan je daarbij ook de vraag stellen naar de beveiliging van die bank-apps. Bankieren met je smartphone: no way!

araneus 4 april 2018 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8682524)
En je kan je daarbij ook de vraag stellen naar de beveiliging van die bank-apps. Bankieren met je smartphone: no way!

De probemen van Argenta momenteel hebben niets met de bank-apps te maken. De problemen zitten in de backend. Het echte hart van de bank, daarom dat ze het in de media ook wel een open-hart operatie noemden. Ze zijn daar volledig in gefaald. De systemen liggen nu al 5 dagen plat!

Ik hoop dat de FSMA eens goed gaat kijken het amateuristisch gepruts bij Argenta.

Profiteur 4 april 2018 12:14

Banken :roll: Gewoon 1 rekening bij AXA (weet iemand beter dan mag hij dit mededelen) en verder zal ik wel met mijn centen doen wat ik wil. Sinds DEXIA mij serieus een kloot heeft afgetrokken (arco) moet ik van banken niet meer weten. Maar je moet een rekening hebben dus 1 rekening, helaas :-(

Betalen doe ik al langer met een bankkaart. Maar eigenlijk nog steeds meer met cash geld. Een visa, masterkaart of andere kredietkaart moet ik niet hebben. En ik koop niets online dus ik heb het ook niet nodig. Idem met apps op een smartphone. Voor niets nodig.

Witte Kaproen 4 april 2018 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8682533)
De probemen van Argenta momenteel hebben niets met de bank-apps te maken. De problemen zitten in de backend. Het echte hart van de bank, daarom dat ze het in de media ook wel een open-hart operatie noemden. Ze zijn daar volledig in gefaald. De systemen liggen nu al 5 dagen plat!

Ik hoop dat de FSMA eens goed gaat kijken het amateuristisch gepruts bij Argenta.

Het oude spreekwoord "Cash is King"is weer helemaal actueel.:-)

Anna List 4 april 2018 12:18

ah ok ik had die titularisproblemen nog niet gelezen in de pers, maar ze zijn er wel.

ik zat aan de goeie kant trouwens, ben ineens vol eigenaar van een rekening waar ik eigenlijk slechts mede eigenaar van ben, ttz zelfs maar een volmacht op heb eigenlijk :-)

maar betalingen in winkels van die rekening kunnen nog ze! :-D:-D:-D

Dadeemelee 4 april 2018 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8682547)
ah ok ik had die titularisproblemen nog niet gelezen in de pers, maar ze zijn er wel.

ik zat aan de goeie kant trouwens, ben ineens vol eigenaar van een rekening waar ik eigenlijk slechts mede eigenaar van ben, ttz zelfs maar een volmacht op heb eigenlijk :-)

maar betalingen in winkels van die rekening kunnen nog ze! :-D:-D:-D

Maar dat zijn toch geen grappen hé. En dat alleen maar om een smartfoon app die ik (en waarschijnlijk vele anderen ook) niet eens wil in te voeren.

araneus 4 april 2018 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8682566)
Maar dat zijn toch geen grappen hé. En dat alleen maar om een smartfoon app die ik (en waarschijnlijk vele anderen ook) niet eens wil in te voeren.

De problemen hebben niets te maken met de smartphone-app van Argenta. Dit zijn problemen met de "back-end" systemen. De migratie naar een nieuw systeem was noodzakelijk omdat het vorige veel te oud was geworden en niet meer voldeed!

De schoofzak 4 april 2018 12:49

Ik vermoed dat bankieren via smartpheun en een app veiliger is dan via internet.
Dus doe ik dat.

En voor de rest: wel ja, een bank zit eens een paar dagen in de patatten. Maar alles draait gewoon verder.

Mocht het ooit gebeuren dat bancontact èn kredietkaartsysteem plat ligt ... dat zal wat ander zijn.
Ik geloof dat de Colruyt zijn systeem eens plat lag voor heel korte tijd, en de klanten moesten gewoon tekenen op de factuur dat ze dat later wel zouden betalen. Colruyt hield die factuur dan wel bij natuurlijk.
En mijn heksie perfeksie, zo eerlijk als goud, heeft daar niet van geprofiteerd.

Dadeemelee 4 april 2018 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8682577)
Ik vermoed dat bankieren via smartpheun en een app veiliger is dan via internet.
Dus doe ik dat.

En voor de rest: wel ja, een bank zit eens een paar dagen in de patatten. Maar alles draait gewoon verder.

Mocht het ooit gebeuren dat bancontact èn kredietkaartsysteem plat ligt ... dat zal wat ander zijn.
Ik geloof dat de Colruyt zijn systeem eens plat lag voor heel korte tijd, en de klanten moesten gewoon tekenen op de factuur dat ze dat later wel zouden betalen. Colruyt hield die factuur dan wel bij natuurlijk.
En mijn heksie perfeksie, zo eerlijk als goud, heeft daar niet van geprofiteerd.

En gij gelooft dat. Heb je een virusscanner voor je smartfoon? Neen waarschijnlijk :-D

Anna List 4 april 2018 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8682566)
Maar dat zijn toch geen grappen hé. En dat alleen maar om een smartfoon app die ik (en waarschijnlijk vele anderen ook) niet eens wil in te voeren.

dat staat los van de smartphone app (die ik voor geen geld meer zou willen missen) ... er is een fout gebeurd bij de migratie van data, die fout met titularissen zat ook in t gewone internetbankieren.

Dadeemelee 4 april 2018 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8682653)
dat staat los van de smartphone app (die ik voor geen geld meer zou willen missen) ... er is een fout gebeurd bij de migratie van data, die fout met titularissen zat ook in t gewone internetbankieren.

8O

araneus 4 april 2018 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8682653)
dat staat los van de smartphone app (die ik voor geen geld meer zou willen missen) ... er is een fout gebeurd bij de migratie van data, die fout met titularissen zat ook in t gewone internetbankieren.

Zoals ik al zei, geen controle op de datakwaliteit na de migratie. Dit is nog een simpele om na te kijken. Je begint je dan toch vragen te stellen over de andere data. Ik zou mijn rekening er onmiddellijk weghalen, dit is er ver over!

Die data zit in de corebanking, de applicaties in de kantoren, de webapplicatie en de mobile app krijgen hun data van deze corebanking. Het is dus logisch dat het overal verkeerd is.

Naar wat ik hoor zitten ze erg diep in de shit! Hier komen ze de eerste dagen nog niet uit.

gertc 4 april 2018 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8682577)
Ik vermoed dat bankieren via smartpheun en een app veiliger is dan via internet.
Dus doe ik dat.

Jij gelooft ook alles!

Meestal geldt hoe gemakkelijker, hoe minder veilig. Hier ook.

Dadeemelee 4 april 2018 15:05

En ondertussen zitten de phishingactiviteiten bij Argenta te boomen. Benieuwd hoeveel er zich gaan laten vangen :?

De schoofzak 4 april 2018 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8682613)
En gij gelooft dat. Heb je een virusscanner voor je smartfoon? Neen waarschijnlijk :-D

Heb jij statistieken over criminele feiten die enerzijds via het internet gepleegd zijn, en anderzijds via de smartphone-apps en tutti kwanti ?

Dadeemelee 4 april 2018 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8682730)
Heb jij statistieken over criminele feiten die enerzijds via het internet gepleegd zijn, en anderzijds via de smartphone-apps en tutti kwanti ?

Tot nu was het eigenlijk niet interessant om smartfoons te hacken (tenzij je naaktfoto's wou van Scarlett Johansson).

Nu je via je smartfoon gemakkelijk (= zonder veel beveiliging) met je bankzaken kan gaan rommelen zal dat wel veranderen.

Hypochonder 4 april 2018 16:37

Ik heb altijd geweten dat Argenta vroeg of laat door de mand zou vallen en dat is nu gebeurd.

Dadeemelee 4 april 2018 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8682737)
Ik heb altijd geweten dat Argenta vroeg of laat door de mand zou vallen en dat is nu gebeurd.

Pas op hé, Argenta was één van de weinigen die zich niet verbrand heeft met de bankencrisis. Daar moet je ze wel een :thumbsup: voor geven.

Hypochonder 4 april 2018 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8682739)
Pas op hé, Argenta was één van de weinigen die zich niet verbrand heeft met de bankencrisis. Daar moet je ze wel een :thumbsup: voor geven.

Dat klopt maar dat komt vooral omdat zij geen grootbank zijn en zich vooral nog met de oude core business van het bankieren bezig houden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be