Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wouter Van Besien doet de auto in de ban (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243185)

Vrijheideerst 13 april 2018 08:43

Wouter Van Besien doet de auto in de ban
 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/13/vanbesien/

Wat het Gentse circulatieplan betreft, zijn ook veel lokale handelaars ontevreden. "Ook daar zijn er verschillende buitenlandse steden die er al lang mee bezig zijn en die tonen dat het net voor het economische weefsel van de stad goed is dat je kiest voor duurzame mobiliteit. Mensen komen graag naar autoluwe centra." Al beseft Van Besien ook dat er een grote onzekerheid is bij bedrijven en handelaars, waarop hij benadrukt dat zijn partij een groot participatietraject voorziet.


Op naar de 15 zetels, zeg ik.

Vette Pois(s)on 13 april 2018 09:08

de wandelende sos

Lof der Zotheid 13 april 2018 09:38

Wat een onnozel manneke, dat Besientje.

Micele 13 april 2018 10:13

Ze zullen het wel zien aan de verkiezingsuitslag.

Vrijheideerst 13 april 2018 11:16

Hij wil dat invoeren, maar beseft dat er een grote onzekerheid is (en dat het Gentse "immobiliteitsplan" allesbehalve zo graag gezien is als Watteeuw en co ons willen doen laten geloven).

Een sterk politicus, toch.

fox 13 april 2018 11:40

Citaat:

Mensen komen graag naar autoluwe centra
Uiteraard Wouter, het probleem is dat je daar wel eerst moet geraken...En na je dag je autoluwheid moet je weer weggeraken ook...

Vrijheideerst 13 april 2018 13:07

Men mag voor mijn part alle parkeerplaatsen op straat laten verdwijnen, mits die worden gecompenseerd ondergronds en aan de rand.

Buurtgarages zijn ook zeer positief.

DewareJakob 13 april 2018 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8689705)
Uiteraard Wouter, het probleem is dat je daar wel eerst moet geraken...En na je dag je autoluwheid moet je weer weggeraken ook...

Hij zorgt wel voor bussen, apart per bevolkingsgroep, zo wint hij nog wat kiezers...

Vrijheideerst 13 april 2018 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8689765)
Hij zorgt wel voor bussen, apart per bevolkingsgroep, zo wint hij nog wat kiezers...

De reacties zijn er dan ook naar. Geen énkele huidige meerderheidspartij volgt Van Besien. :rofl:

Zelfs de CVP niet, maar dat is eerder uit schrik om niet nog meer kiezers te verliezen lol.

Blue Sky 14 april 2018 09:49

Wat Van Besien voorstelt is niet eens zo baanbrekend en zie je in nagenoeg alle steden die bestuurd worden door mensen met iets of wat visie. Kortom, dit is eigenlijk de logica zelve.

Het mobiliteitsbeleid van Kennis is een ander paar mouwen, dat is wel baanbrekend in de negatieve zin van het woord. In tegenstelling tot alle logica en wat de mobiliteitsexperten adviseren, wil deze man inzetten op alle vormen van vervoer. Alles door elkaar dus. In de wetenschap dat de Vlaming geboren is met een auto in de maag en daar als een echte junk aan vasthoudt, dan weet je wat dit in de praktijk wil zeggen.

Ik vraag me af welke relevante achtergrond Kennis heeft om een beleid omtrent mobiliteit te ( kunnen ) voeren. Ik denk dat hij nog wat groen achter de oren is gezien hij reeds gefaalde recepten van het verleden herkauwt. Nochtans is hij industrieel ingenieur, wat toch zou impliceren dat je toch een minimum aan inzicht zou moeten hebben om in te zien dat de auto zowat het meest ongeschikte vervoersmiddel in de stad is.

De slagzin van NVA betreffende mobiliteit: "Back to the 70s!"

De schoofzak 14 april 2018 10:25

Ik moet toegeven dat Besien wel (groen) haar op zijn tanden heeft. Hij stelt een echt groen beleid voor.

Nog straffer: hetgeen hij voorstelt zal er ook komen. Met eenderwelke meerderheid. Zelfs mocht het Blok op zijn alleentje een absolute meerderheid halen, dan nog zal het nodig zijn.

Maar of Bezientje de juiste politieke weg volgt, dat is wat anders.
Ge moet eerst de geesten laten rijpen.
Ik vermoed dat de Antwerpse kiezer hem niet gaat volgen.

(zijdelingse noot: de nva laat de Vlaamse geesten wel rijpen, op het vlak van het communautaire. Perfect vergelijkbaar.)

Garry 14 april 2018 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8689765)
Hij zorgt wel voor bussen, apart per bevolkingsgroep, zo wint hij nog wat kiezers...

Ik ben net terug van Venetië en ik moet zeggen, de Vaporetto vaart er nog altijd veelvuldig van halte naar halte, " op diesel", en niemand die er zich om bekommert.;-)

kojak 14 april 2018 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8690436)
Wat Van Besien voorstelt is niet eens zo baanbrekend en zie je in nagenoeg alle steden die bestuurd worden door mensen met iets of wat visie. Kortom, dit is eigenlijk de logica zelve.

Wat hij voorstelt klinkt mss onlogisch in onze oren, en we hebben de neiging om er tegen te zijn.
Maar je moet er gewoon aan wennen, dat is alles.
Dan pas, en meestal niet eerder, zal je zien & beseffen dat het eigenlijk niet zo'n slecht idee is.
Ook voor de handelaars.
Het is er aangenamer, rustiger, en dan kopen de mensen ook meer.

Svennies 14 april 2018 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8690859)
Wat hij voorstelt klinkt mss onlogisch in onze oren, en we hebben de neiging om er tegen te zijn.
Maar je moet er gewoon aan wennen, dat is alles.
Dan pas, en meestal niet eerder, zal je zien & beseffen dat het eigenlijk niet zo'n slecht idee is.
Ook voor de handelaars.
Het is er aangenamer, rustiger, en dan kopen de mensen ook meer.

Yup,met hun televisie onder hun arm rustig wandelen naar de rand van 't stad om hun auto te nemen...

Of beter nog ermee de trein op richting hometown ,en vervolgens een bus of twee,en het laatste stuk te voet...:roll::roll:

Zucht 14 april 2018 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8690859)
Wat hij voorstelt klinkt mss onlogisch in onze oren, en we hebben de neiging om er tegen te zijn.
Maar je moet er gewoon aan wennen, dat is alles.
Dan pas, en meestal niet eerder, zal je zien & beseffen dat het eigenlijk niet zo'n slecht idee is.
Ook voor de handelaars.
Het is er aangenamer, rustiger, en dan kopen de mensen ook meer.

Het principe mag dan wel goed zijn, de uitwerking moet goed doordacht worden.
De groenen hebben van Mortsel een verkeersinfarkt gemaakt.
Misschien moet men eerst goede alternatieven voor autoverkeer ter beschikking stellen en dan volgt de rest vanzelf. Niemand gaaat voor zijn plezier in file staan. Maar wat kan je doen als er geen valabel alternatief is ?
Dus begin met goed publiek transport te organiseren en daarna autoverkeer te verbieden. Als het eerste lukt, is het tweede waarschijnlijk niet nodig.

Universalia 15 april 2018 04:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 8689588)
de wandelende sos

August Vermeylen had het in zijn boek over een 'Wandelende jood - Ahasverus'

De wandelende sos is de weg een beetje kwijt denk ik. :rofl:

Ergens verkeerd afgeslagen misschien, te kort bochtenwerk? :?

Mambo 15 april 2018 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8690859)
Wat hij voorstelt klinkt mss onlogisch in onze oren, en we hebben de neiging om er tegen te zijn.
Maar je moet er gewoon aan wennen, dat is alles.
Dan pas, en meestal niet eerder, zal je zien & beseffen dat het eigenlijk niet zo'n slecht idee is.
Ook voor de handelaars.
Het is er aangenamer, rustiger, en dan kopen de mensen ook meer.

Lol.
Meer verkopen in stille rustige straten?

Ook naar de bollekesschool voor gehandicapte kindjes geweest zeker?

Ga maar bij besien een beetje spelen.
Ge past bij elkaar.

Vrijheideerst 15 april 2018 12:39

Dat plan van Groen omvat 7 pagina's met enkel "droomillusies".

Hypochonder 15 april 2018 14:23

Van Besien zou beter eens beginnen met zichzelf te verbannen.

Jan van den Berghe 15 april 2018 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 8690860)
Yup,met hun televisie onder hun arm rustig wandelen naar de rand van 't stad om hun auto te nemen...

Of beter nog ermee de trein op richting hometown ,en vervolgens een bus of twee,en het laatste stuk te voet...:roll::roll:

Wie haalt er dan wel nog zijn tv-toestel zelf? De meeste winkels bieden die service aan (al dan niet mits een te verwaarlozen meerprijs). En meestal hoort dan ook nog eens installatie bij. D?*t is de extra service die je vaak bij kleinere zaken kunt krijgen.

Bij de grote ketens is dat soms anders. Alleen zijn die dan ook meestal te vinden aan de stadsrand. Niet alleen omwille van de mobiliteit maar ook omwille van de omvang van hun winkelcomplexen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be