![]() |
BMW iX3
Van Electrek:
https://electrek.co/2018/04/25/bmw-i...v-range-specs/ Ik heb hier toch wat vragen bij: - vaporware: Het ding komt pas in 2020 op de markt, dus nog zo'n 2 jaar wachten! - een batterij van 70 kWh zou voldoende zijn voor meer dan 400 km? Een SUV zoals de X3 is door zijn hoogte niet het meest aerodynamische object en deze zou toekomen met 17,5 kWh/100 km? Natuurlijk in de veronderstelling dat de batterij volledig te gebruiken is. Ik zou die range toch wat lager inschatten. - laden aan 150 kW? Snelladen wordt beperkt door de eigenschappen van de cellen zelf. Het vermogen dat een cel kan opnemen is beperkt. Laden aan 1C wordt meestal beschouwd als het maximum, al laat Tesla laden toe aan 1,35C aan de supercharger. Bij deze BMW zou de geladen worden aan 2,14C! Ofwel hebben ze hier een enorme doorbraak gemaakt in de gebruikte chemie van de cel ofwel zullen de cellen zeer snel degraderen door dit (te) snelle laden. Ook de koeling van het batterijpack moet hieraan aangepast worden. Ik heb serieuze twijfel dat dit mogelijk is - laadpalen aan 150 kW! Twee vragen: waar staan ze en hoeveel kosten ze per kWh! Als een Chademo aan 50 kW al snel 1 euro/kWh kost zal dit zeker niet minder zijn. Ik wil eerst de bewijzen zien voor ik de claims van BMW wil geloven. |
Die cijfers kloppen niet en zal zoals gewoonlijk weer Duitse foefelarij zijn. Ze hebben daar veel ervaring in.
Een Model 3 doet 15 kWh/100 km, maar heeft dan ook een Cd van 0.23. Een SUV zal garantie boven de 0.35 zitten, een VW Tiguan zit op 0.37. Tel daar het hogere gewicht bij op van een SUV tov een sedan wat de rolweerstand doet toenemen & het hogere frontale oppervlak...en je weel dat het verbruik eerder richting de 25 kWh/100 km zal zitten. Jij hebt hier recent aangegeven dat jouw Model X 90 kWh ongeveer 350-400 km doet per charge. Deze wagen verwacht ik max 275 km op een volle lading. De reeele range van een 40 kWh Leaf dus. Sterk bezig BMW. |
Of het ding moet scherp geprijsd zijn.
|
Citaat:
Trouwens de autonomie (CxS) van al die SUV's gaat lelijk tegenvallen op de autobahn. |
Citaat:
In Californie zijn EV's populair, de gemiddelde snelheid op de snelweg ligt daar ook laag. Max 65 MPH oftewel 104 km/h (legale limiet). Op sommige plekken mag je 70 mph. Ik vind trouwens rijden in de VS zalig. Rustig chillen en cruisen. In Belgie en vooral duitsland is rijden een stress bedoeling. |
Citaat:
Laden aan 150 kW zal zeker gaan, zelfs 350 kW is voorzien in Europa. In USA zelfs nog zwaarder. (het zal dan wel een 800 VDC accupack moeten zijn) Prijs zal navenant stijgen naargelang hoe snel je wilt laden. Met de prijzen van Tesla zullen die zware CCS-palen niet kunnen concurreren, imho. |
Citaat:
Ik verwacht dat deze BMW rond de 0.35-0.37 zal zitten. UPDATE: Hij zit op 0.3 volgens BMW zelf. Met een hogere A mag je de rekening zelf maken. |
Model X = 0.24 drag coefficient
Asjemanau. |
Citaat:
Citaat:
kWh per 100 miles: S 100D : 33 kWh/100 mi (=20,5/100 km) X 100D : 39 kWh/100 mi (=24,2/100 km) https://www.fueleconomy.gov/feg/bymake/Tesla2018.shtml (Model 3 LR : 26 kWh/100 mi = 16,1/100 km) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
*50-80-150-350 kW laadpalen zijn compatibel met spanningsbereik van 180 VDC tot 950 VDC accupacks: Citaat:
https://insideevs.com/bmw-says-it-wi...-battery-race/ https://electrek.co/2017/12/18/bmw-s...electric-cars/ De data van 2020 of 2021 of ... zal vooral bepaald worden door de serieproductie van die solid-state-accupacks. Tesla model 3 heeft ze eigenlijk al, maar dan wel de cilindrische 2170 cellen die eigenlijk in de praktijk gemakkelijker te verwarmen/koelen zijn... (ooit gelezen van een batterijexpert) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Maar ik denk wat dat hij goed gaat verkopen.
Ik zie nu bijzonder veel dames rondrijden in SUV's van het type mercedes en bmw: kinderen van school halen, winkelen, enz.... Uiteraard staan die dingen geleased op de firma van de vent/haarzelf of via een vrij beroep. En in die optiek kan een BMW EV SUV wel voor hun iets betekenen. Vermoed dat ze ook uitverkocht gaan geraken ;) |
Citaat:
btw de E-wagen met de kortste wachttijd is de BMW i3 een SUVje... 2 weken (uit de stock) tot 8 weken, nieuw op maat en kleur besteld: Citaat:
|
Wat een gedrocht. In zo iets wil je toch niet gezien worden?
|
Citaat:
Ik vind hem erg heel erg bmw uitzien, gelet op hun recente wagens. |
Citaat:
(zoek ook de verschillen... ;-) ) ![]() ![]() Citaat:
De Polestar 1-2-3 (3 is de SUV) werd al in 2017 aangekondigt, de Chinese EV-fabriek in Chengdu zou halfweg 2018 beginnen met de productie: Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Het kan namelijk goed zijn dat de assemblage van de Volvo XC40 EV in Gent is, en dus made in Belgium... (powertrain+accupack komen dan van China) Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compac...cture_platform |
Citaat:
En het zou me ook niet verbazen dat deze wagen eerst op de Chinese markt wordt gelanceerd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be