Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kasteelheren eisen dat samenleving geld ophoest. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243341)

Vlad 26 april 2018 04:52

Kasteelheren eisen dat samenleving geld ophoest.

Citaat:

NIJLEN - In een zijstraat van de Bevelsesteenweg in Nijlen zijn twintig gezinnen ten einde raad. Al vijf jaar kaarten ze aan dat hun nieuwbouwwoningen in de recente verkaveling in een privéweg liggen, waardoor ze moeten opdraaien voor de onderhoudskosten van de weg. Verkeersdrempel? Straatverlichting? Wegverzakking? Dat moeten ze zelf betalen. De bewoners zeggen dat ze hiervan pas bij het tekenen van de akte op de hoogte zijn gesteld. Ze vragen om van hun straat een openbare weg te maken, maar de gemeente weigert dat. Bron.
De typische Belg : ver weg van de drukte willen wonen in grote kastelen (hoe betalen ze het ? zijn dat allemaal ceo's, bedrijfsleiders, financiële genieën ? ) en dan eisen dat de samenleving er voor opdraait ...
als ze er pas bij het tekenen van de akte van op de hoogte gesteld werden dan hadden ze maar niet moeten tekenen.

Vlad 26 april 2018 04:56

Hier se, de oplossing. Verkopen die boel zoals die andere kasteelheer, preins Laurant moet doen.

Drosamadaris 26 april 2018 07:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8699501)
(hoe betalen ze het ? zijn dat allemaal ceo's, bedrijfsleiders, financiële genieën ? )

Heerlijk toch, dat typische gifgroene afgunstgeurtje dat rond het gros van de Vlamingen en Belgen hangt :lol:

Pauvres petits Belges.

^_^ 26 april 2018 07:46

Citaat:

De typische Belg : ver weg van de drukte willen wonen in grote kastelen (hoe betalen ze het ? zijn dat allemaal ceo's, bedrijfsleiders, financiële genieën ? ) en dan eisen dat de samenleving er voor opdraait ...
als ze er pas bij het tekenen van de akte van op de hoogte gesteld werden dan hadden ze maar niet moeten tekenen.

Hoe wat ver weg van de drukte? Die straat ligt op 300 meter van de kerk.

Dadeemelee 26 april 2018 08:29

Citaat:

Dat is niet zo zeldzaam vermoed ik. Hier in de buurt zie ik het wel: een lap grond van 50 are die verkaveld wordt en waar een tiental woningen op komen. Er moet daar dan wel een straat aangelegd worden door de verkavelaar.

Zeus 26 april 2018 10:35

Citaat:

Kastelen? Ooit al eens binnengegaan in zo'n huisje in een Matexi-verkaveling?
Een typische halfopen bebouwing in zo'n wijk heeft +- 120 m² bewoonbare oppervlakte en een perceelgrootte van 3-4 are.

Al te ruim is dat niet als je weet dat die wijken grotendeels worden bevolkt door jonge gezinnen.

Tavek 26 april 2018 13:33

Is nochtans vrij standaard voor zulke verkavelingen.

Ook hier in de buurt een wijk (met voornamelijk rijke hollanders) die een prive weg hadden.

De gemeente heeft het onteigend, want ze hebben het nodig als doorgangsweg naar een ander project....hollanders boos !

Tavek 26 april 2018 13:35

De notaris moet hun hier van op de hoogte hebben gesteld.

Feit dat ze toch hebben getekend betekent dat ze ofwel naief waren, ofwel gewoon de risicos verkeerd inschatten...

Vlad 27 april 2018 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8699956)

Feit dat ze toch hebben getekend betekent dat ze ofwel naief waren, ofwel gewoon de risicos verkeerd inschatten...

Geld hebben om in een kasteel te wonen maar te lui zijn om een akte te lezen. Dat is wat er aan de hand is. Vermoedelijk tseverige CD&V NV-A ervers. En dan nog willen dat een ander er voor opdraait. Typisch tseef.

Vlad 27 april 2018 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 8699539)
Heerlijk toch, dat typische gifgroene afgunstgeurtje dat rond het gros van de Vlamingen en Belgen hangt :lol:

Pauvres petits Belges.

Waar ik woon is de weg ook niet van de overheid. Twee jaar geleden 30.000 euro voor een nieuw wegdek. Niemand van ons heeft er ook nog maar aan gedacht om in een krant te gaan huilen opdat er anderen zouden voor opdraaien. Dat wel doen is typisch voor de tsjevenaanhang op den buiten die willen dat anderen voor hun veel te grote maatschappelijke en ecologische voetafdruk opdraaien.

Tavek 27 april 2018 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8701032)
Waar ik woon is de weg ook niet van de overheid. Twee jaar geleden 30.000 euro voor een nieuw wegdek. Niemand van ons heeft er ook nog maar aan gedacht om in een krant te gaan huilen opdat er anderen zouden voor opdraaien. Dat wel doen is typisch voor de tsjevenaanhang op den buiten die willen dat anderen voor hun veel te grote maatschappelijke en ecologische voetafdruk opdraaien.

Maar je hebt wel het recht om het af te sluiten voor het verkeer als je dat wenst: het is geen openbare weg.

Dat is ook iets waard.

1207 28 april 2018 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8699956)

moeten zelfs

wie is hier nu naïef :)
zo iets moet bij de bouwaanvraag rond die verkaveling geregeld worden.

koopt ge een huis dan gaat ge er vanuit dat de post daar komt, de vuilkar passeert, ge flikken, brandweer kunt bellen en heel den santenboetiek

afkomen met:" ge meot de kleine lettertjes maar lezen" is zeggen dat een huis kopen gelijk een proximusabo'tje is, die zetten u ook graag in 't zak

Jantje 28 april 2018 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 8701243)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek

moeten zelfs

wie is hier nu naïef :)
zo iets moet bij de bouwaanvraag rond die verkaveling geregeld worden.

koopt ge een huis dan gaat ge er vanuit dat de post daar komt, de vuilkar passeert, ge flikken, brandweer kunt bellen en heel den santenboetiek

afkomen met:" ge meot de kleine lettertjes maar lezen" is zeggen dat een huis kopen gelijk een proximusabo'tje is, die zetten u ook graag in 't zak

De notaris is inderdaad verplicht om de koper hiervan op de hoogte te brengen, doch het is niet de notaris die de compromie laat tekenen,
dat is werk voor de projectmakelaar of het immokantoor.
En die zijn wel verplicht om te zeggen dat de weg op kosten van de eigenaar zal onderhouden worden, maar mag dat doen op eender welk ogenblik van de verkoop, zolang het maar gebeurd voor de koopbelofte word ondertekend.
En noch in de koopbelofte, noch in de compromie moeten die zaken vermeld worden, ze behoren tot de verborgen gebreken, die pas boven komen bij de ondertekening van de akte.
Het is aan de koper om eerst uit te zoeken hoe die zaken allemaal in elkaar steken en dat kan gemakkelijk met een bezoekje aan het kadaster of gemeentehuis en via hun website's.

pajoske 28 april 2018 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8699565)
Dat is niet zo zeldzaam vermoed ik. Hier in de buurt zie ik het wel: een lap grond van 50 are die verkaveld wordt en waar een tiental woningen op komen. Er moet daar dan wel een straat aangelegd worden door de verkavelaar.

Die dan daarna meestal ook overgedragen wordt aan de gemeentelijke overheid.
Ik vraag mij af waarom dit hier niet gebeurd is.

Verder stel ik mij de vraag hoe het komt dat de kopers dat pas bij ondertekening bij de notaris vernemen.
Kleine lettertjes, of helemaal niet vermeld op het koopcontract?

Van mijn notaris krijg ik toch altijd dagen op voorhand een kopie om na te lezen alvorens te ondertekenen. Of dat nu gaat over een "compromis", of de notariële akte.

Jantje 28 april 2018 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8701254)
Die dan daarna meestal ook overgedragen wordt aan de gemeentelijke overheid.
Ik vraag mij af waarom dit hier niet gebeurd is.

Verder stel ik mij de vraag hoe het komt dat de kopers dat pas bij ondertekening bij de notaris vernemen.
Kleine lettertjes, of helemaal niet vermeld op het koopcontract?

Van mijn notaris krijg ik toch altijd dagen op voorhand een kopie om na te lezen alvorens te ondertekenen. Of dat nu gaat over een "compromis", of de notariële akte.

Die zaken moeten niet vermeld staan in de compromis of koopbelofte.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be