Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Maggie en Kris vinden dat ik teveel verdien (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243397)

Het Verzet 30 april 2018 14:51

Maggie en Kris vinden dat ik teveel verdien

...volgens de barema in het nieuwe sociaal akkoord

Citaat:

Bron: https://www.if-ic.org/nl/sociaal-akk...dheidsdiensten

Belangrijk nieuws! Op 25/10/2017 ondertekenden de sociale partners en de bevoegde ministers, Maggie De Block en Kris Peeters, een nieuw sociaal akkoord voor de federale gezondheidsdiensten.

Daarmee komt er na lange tijd opnieuw een meerjarenakkoord voor het personeel in de ziekenhuizen, de diensten voor thuisverpleging, de federale revalidatiecentra, de wijkgezondheidscentra, de forensisch-psychiatrische centra en de diensten voor het bloed van het Rode Kruis.

Eén van de maatregelen in het sociaal akkoord gaat over de invoering van de sectorale functieclassificatie en het nieuwe loonhuis dat daarop gebaseerd is. Het akkoord voorziet in een stapsgewijze invoering waarbij de nieuwe lonen op lange termijn gerealiseerd worden.

Wat betekent dit nu concreet? In de komende maanden zullen alle werknemers in loondienst een IFIC-functie krijgen. De functies zijn onderverdeeld in categorieën die beantwoorden aan de nieuwe barema’s. In een eerste stap wordt een stukje van deze nieuwe barema’s gerealiseerd voor alle personeelsgroepen. Elke werknemer zal kunnen kiezen om wel of niet over te stappen naar deze eerste fase en krijgt daarbij ondersteuning vanuit de personeelsdiensten en de vakbonden. Nieuwe werknemers zullen meteen in de eerste fase verloond worden.

In deze eerste fase betekent het nieuwe loonmodel een verbetering voor bijna 65 % van de werknemers. Gemiddeld stijgen de lonen met een bedrag van circa 50 euro bruto. Uiteraard is dit cijfer heel verschillend voor individuele werknemers!

Maar in de eerste plaats is de nieuwe functieclassificatie natuurlijk een erkenning van de talrijke beroepen in de sector, met duidelijke omschrijvingen en een gemoderniseerde visie over verloning: lonen worden voortaan bepaald op basis van de jobinhoud en niet meer op basis van het diploma of de graad van de functie.

Voor de sociale partners betekende de ondertekening van het akkoord een belangrijke uitdaging om tot definitieve cao’s te komen over de procedures en de invoerings- en overgangsmodaliteiten naar het nieuwe loonmodel. Deze cao’s zijn inmiddels afgesloten. Je kan ze hier raadplegen.

De ploeg van IFIC zorgt verder voor technisch advies aan de sociale partners en bereidt ondertussen de nodige ondersteuning voor alle stakeholders voor: we werken volop aan onze nieuwe website, opleidingen voor personeelsdiensten en vakbondsafgevaardigden, een uitgebreide handleiding en alles wat erbij komt kijken. Hou de komende weken en maanden zeker je mailbox in het oog om op de hoogte te blijven!
Vandaag via mail een voorstelling gekregen van onze lonen onder de nieuwe ific-classificatie, met de vraag of we hierop willen intekenen of niet.
Concreet komt het erop neer dat als ik instap, zo'n €600 bruto maandelijks zou verliezen. Een paar collega's met meer ancienniteit zouden meer dan €1100 verliezen via nieuw systeem. Op onze dienst zou iedereen zo'n 20% ?* 30% minder hebben.

Wetende dat dit barema's zal gelden voor nieuwe aangeworven ICT'ers, vraag ik mij af of er iemand zo zot zal zijn om nog in de zorg als ICT'er aan de slag te gaan.

Zijn hier verder nog mensen die in de zorg werken?

Henri1 30 april 2018 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8703337)
...volgens de barema in het nieuwe sociaal akkoord

Vandaag via mail een voorstelling gekregen van onze lonen onder de nieuwe ific-classificatie, met de vraag of we hierop willen intekenen of niet.
Concreet komt het erop neer dat als ik instap, zo'n €600 bruto maandelijks zou verliezen. Een paar collega's met meer ancienniteit zouden meer dan €1100 verliezen via nieuw systeem. Op onze dienst zou iedereen zo'n 20% ?* 30% minder hebben.

Wetende dat dit barema's zal gelden voor nieuwe aangeworven ICT'ers, vraag ik mij af of er iemand zo zot zal zijn om nog in de zorg als ICT'er aan de slag te gaan.

Zijn hier verder nog mensen die in de zorg werken?

Vooral blijven ademen en niet intekenen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be