Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vanaf 2021: max. 3,5 l/100 km (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243411)

Dadeemelee 1 mei 2018 09:07

Vanaf 2021: max. 3,5 l/100 km
 
https://www.demorgen.be/binnenland/w...639a8c410edcc1

Citaat:

In 2021 mogen nieuwe wagens in Europa nog maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoten.
Eerlijk gezegd: ik geloof er niks van. 3,5 l/100 km dat halen enkel kleine stadswagentjes waarmee geen gas gegeven wordt.
Zou wel een nieuwe boost kunnen zijn voor diesel :lol:

Micele 1 mei 2018 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8703902)
Zou wel een nieuwe boost kunnen zijn voor diesel :lol:

Integendeel, een extra boost voor (deels)electrische voertuigen die halen dat gemakkelijk.

Dus minstens benzinehybride. :lol:
Citaat:

Eerlijk gezegd: ik geloof er niks van. 3,5 l/100 km dat halen ...
overigens:
95 g/CO2 is een verbruik van ~4 liter/100 km benzin.
95 g/CO2 is een verbruik van ~3,6 liter/100 km diesel.

Men ziet dat je nog in het dieseltijdperk verdwaalt bent. :-P

Dadeemelee 1 mei 2018 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8703914)
Integendeel, een boost voor (deels)electrische voertuigen die halen dat altijd.

Dus minstens benzinehybride. :lol:

Hybrides zijn uiteraard puur bedrog. Een Panamera hybrid zou dus mogen?

Micele 1 mei 2018 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8703926)
Hybrides zijn uiteraard puur bedrog. Een Panamera hybrid zou dus mogen?

Nope eerder een Toyota Prius Prime, een iets betere. Want in 2021 zijn er geen sjoemeltesten meer.

Een Toyota Prius haalde in Juni 2016 slechts 4,1 liter Testverbruik in de praktijk, het sjoemelverbruik was met 3,3 liter aangegeven:
Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A..._Executive.pdf

Verbrauch pro 100 km Herstellerangabe 3,3 l
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Super) 4,1 l
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 1,7/3,9/5,4 l

Dadeemelee 1 mei 2018 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8703931)
Nope eerder een Toyota Prius Prime.

Volgens mij zit de Panamera onder 3,5 (niet in het echt uiteraard), maar ik kan mij vergissen.

Micele 1 mei 2018 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8703932)
Volgens mij zit de Panamera onder 3,5 (niet in het echt uiteraard), maar ik kan mij vergissen.

Dat is wslk het sjoemelverbruik NEDC, in 2021 testen ze WTLP+RDE.

opletten in de klas Dade.

Een Prius sjoemel wslk 3,3 liter, praktijk 4,1 liter zie vorige post.

ADAC testte ook de Panamera Hybrid NEDC-sjoemel is zelfs 2,5 liter.
Maar TESTverbruik ADAC en dat zal niet ver van die WTLP+RDE afliggen was het 5,3 liter of 126 g CO2 ttz + 10,9 kWh/100 km ook nog.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...Hybrid_PDK.pdf

HERSTELLERANGABEN
Verbrauch pro 100 km 2,5 l
CO?-Ausstoß 56 g/km

ADAC Messwerte
EcoTest-Verbrauch 5,3 l + 10,9 kWh/100km
Stadt/Land/BAB 6,6/8,5/10,3 l/100km
CO?-Ausstoß EcoTest 124 g/km (WTW* 209 g/km)

Dadeemelee 1 mei 2018 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8703942)
Dat is wslk het sjoemelverbruik NEDC, in 2021 testen ze WTLP+RDE.

opletten in de klas Dade.

Een Prius sjoemel wslk 3,3 liter, praktijk 4,1 liter zie vorige post.

Ja uiteraard, maar dat zal dus mogen hé.

In ieder geval: als die norm er in 2021 komt zal het simpel zijn: alles wordt hybride. Stop er gewoon een mini-electrisch motortje en minibatterijtje bij en Kees is Klaar :)

Micele 1 mei 2018 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8703951)
Ja uiteraard, maar dat zal dus mogen hé.

In ieder geval: als die norm er in 2021 komt zal het simpel zijn: alles wordt hybride. Stop er gewoon een mini-electrisch motortje en minibatterijtje bij en Kees is Klaar :)

Mss halen de Nissan (VC) en Mazda (X) benzines dat zonder hybride. :-)

Ze spreken van tot 30% verbruiksvermindering tov van hun G-motoren, awel bvb *4,9 liter - 30% = 3,43 liter benzine of 81 g CO2
Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...usive_Line.pdf
Mazda 2 SKYACTIV-G 90 Exclusive-Line
Fünftüriger Kleinwagen mit Schrägheck (66 kW / 90 PS)

*Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Super) *4,9 l
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 5,4/4,2/5,9 l
QED. :-P

Dadeemelee 1 mei 2018 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8703956)
Mss halen de Nissan (VC) en Mazda (X) benzines dat zonder hybride. :-)

Ze spreken van tot 30% verbruiksvermindering tov van hun G-motoren, awel bvb *4,9 liter - 30% = 3,43 liter benzine of 81 g CO2

QED. :-P

Ja inderdaad, kleine stadswagen met 90 pk motor. Dat zal nog wel lukken.
Maar bv. BMW en Mercedes zullen hun volledig gamma (behalve de hybrides) in de vuilbak mogen gooien.
Ik zou zeggen: juist voor 2021 nog een dikke bak kopen :lol:

Micele 1 mei 2018 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8704012)
Ja inderdaad, kleine stadswagen met 90 pk motor. Dat zal nog wel lukken.

Is wel een kleine wagen maar geen stadswagen, 183 kmh topsnelheid moogt je daar niet. ;-)


Er zit nog ruim marge op, dus een middenklasse aerodynamische sedan zal ook nog kunnen lukken. SUV zal moeilijker zijn, maar die mogen verminderen.

De Mazda CX-5 middenklasse G (SUV 2000 cc 165 PK) verbruikte maar 6,3 liter in de praktijk:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...enter_Line.pdf
6,3l - 30% = 4,4 liter dus daar nog een halve liter af.
Op gewicht en aerodynamica zit nog wat rek.

Citaat:

Maar bv. BMW en Mercedes zullen hun volledig gamma (behalve de hybrides) in de vuilbak mogen gooien.
Ze mogen ook wel eens zuinigere benzinemotoren en wagens bouwen, en vooral batterijen. :-P

Een BMW 116i 109 PK kwam toch al aan 5,7 liter benzine praktijkverbruik:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A..._Advantage.pdf

Citaat:

Ik zou zeggen: juist voor 2021 nog een dikke bak kopen :lol:
Dat moet jij weten. :-)

maddox 1 mei 2018 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8704012)
Ja inderdaad, kleine stadswagen met 90 pk motor. Dat zal nog wel lukken.

Ironisch eigenlijk. Mijn stoomboot van een grasgroene Opel Record had 100pk uit een gietijzeren 2 liter. Ik vond die niet slecht rijden, desondaaks de 3traps automaat en een topsnelheid van 170km/u.
De al even overgewichtige Opel Omega die de Record verving had 110pk op papier, en kon gerust mee op de Deutsche Autobahn.
Mijn huidige monovolumer (300kg lichter op papier) met 120pk (alleen de kleine diesel heeft iets minder PK in die reeks) rijd als een nerveuze brulkikker met geamputeerderde voorpoten in verhouding.

Is er ergens iets mis met de PK's van wagens tegenwoordig?

Mambo 1 mei 2018 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8704128)
Ironisch eigenlijk. Mijn stoomboot van een grasgroene Opel Record had 100pk uit een gietijzeren 2 liter. Ik vond die niet slecht rijden, desondaaks de 3traps automaat en een topsnelheid van 170km/u.
De al even overgewichtige Opel Omega die de Record verving had 110pk op papier, en kon gerust mee op de Deutsche Autobahn.
Mijn huidige monovolumer (300kg lichter op papier) met 120pk (alleen de kleine diesel heeft iets minder PK in die reeks) rijd als een nerveuze brulkikker met geamputeerderde voorpoten in verhouding.

Is er ergens iets mis met de PK's van wagens tegenwoordig?

Yup.
Onbelast.

Dadeemelee 1 mei 2018 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8704128)
Ironisch eigenlijk. Mijn stoomboot van een grasgroene Opel Record had 100pk uit een gietijzeren 2 liter. Ik vond die niet slecht rijden, desondaaks de 3traps automaat en een topsnelheid van 170km/u.
De al even overgewichtige Opel Omega die de Record verving had 110pk op papier, en kon gerust mee op de Deutsche Autobahn.
Mijn huidige monovolumer (300kg lichter op papier) met 120pk (alleen de kleine diesel heeft iets minder PK in die reeks) rijd als een nerveuze brulkikker met geamputeerderde voorpoten in verhouding.

Is er ergens iets mis met de PK's van wagens tegenwoordig?

Ben je zeker dat het toch niet het gewicht is? Met opties (wat motortjes etc) komt daar snel wat bij.

De originele GTI had 110 pk, maar die woog een stuk onder de ton. Met de huidige gewichten moet je daar 150 pk insteken.

brother paul 1 mei 2018 12:18

sjoemelPK's ?

ik denk dat het geen probleem kan zijn om een auto op de marktte msijten die 3,5liter verbruikt

het probleem zit in het hoofd van de kopers, en in het verbruik van electronica en airco...

geef je hen een auto van 3liter verbruik, gaan ze gewoon harder rijden tot ze weer 5liter verbruiken. of zetten ze verwarming harder en airco harder en radio luider, en zitten ze te tokkelen op de gps, en streamen ze multimedia, nog niet dromen van het verbruik van al de radars en electronica om de botspreventie te doen of de auto's gaan weer 2 liter meer verbruiken

De sjoemel zit ook daar dat de opties uitgeschakeld worden om het verbruik te bepalen... Of ze gebruiken een gestripte instapversie met alle hoekjes en spleetjes afgeplakt, alle gewicht eruit zetels eruit gelicht, benzinebak juist gevuld tot de reserve
Het heeft dus geen zin omdat sjoemel te noemen, als mensen die versie niet kopen..


in feite de oer Golf 1.6diesel verbruikte indertijd 4.5liter.. Hoe kun je zo een wedren aan PK's en opties beleven in dertig jaar tijd en het verbruik is nooit sindsdien nog onder de 4.5liter gezakt... mensen kopen gewoon een grotere golf, de Polo is de Golf van vroeger... mensen kopen hem niet...

dpg 1 mei 2018 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8704149)
sjoemelPK's ?

ik denk dat het geen probleem kan zijn om een auto op de marktte msijten die 3,5liter verbruikt

het probleem zit in het hoofd van de kopers, en in het verbruik van electronica en airco...

geef je hen een auto van 3liter verbruik, gaan ze gewoon harder rijden tot ze weer 5liter verbruiken. of zetten ze verwarming harder en airco harder en radio luider, en zitten ze te tokkelen op de gps, en streamen ze multimedia, nog niet dromen van het verbruik van al de radars en electronica om de botspreventie te doen of de auto's gaan weer 2 liter meer verbruiken

De sjoemel zit ook daar dat de opties uitgeschakeld worden om het verbruik te bepalen... Of ze gebruiken een gestripte instapversie met alle hoekjes en spleetjes afgeplakt, alle gewicht eruit zetels eruit gelicht, benzinebak juist gevuld tot de reserve
Het heeft dus geen zin omdat sjoemel te noemen, als mensen die versie niet kopen..


in feite de oer Golf 1.6diesel verbruikte indertijd 4.5liter.. Hoe kun je zo een wedren aan PK's en opties beleven in dertig jaar tijd en het verbruik is nooit sindsdien nog onder de 4.5liter gezakt... mensen kopen gewoon een grotere golf, de Polo is de Golf van vroeger... mensen kopen hem niet...

Je vergeet de NCAP Ratings, het zijn deze die de autos steeds zwaarder , veiliger hebben gemaakt met een hoger verbruik tot gevolg.

Micele 1 mei 2018 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8704146)
Ben je zeker dat het toch niet het gewicht is? Met opties (wat motortjes etc) komt daar snel wat bij.

De originele GTI had 110 pk, maar die woog een stuk onder de ton. Met de huidige gewichten moet je daar 150 pk insteken.

Doen ze ook, maar die oude GTI was ook wel 1,5 maat kleiner dan de huidige Golf, die nog 5,8 liter verbruikt in de praktijk, niet slecht voor een 150 PK die 1340 kg weegt.

Wat verbruikte die GTI van < 1 ton ? ;-)
9,3 liter/100 kmh in de mix van toen... en een zuipschuit in stadsverkeer
Citaat:

http://www.1001moteurs.com/performan...+1-6-3648.html

Verbrauch
Kombiniert : 9.3 l/100km
Innerorts : 14.0 l/100km

maddox 1 mei 2018 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8704149)
sjoemelPK's ?
De sjoemel zit ook daar dat de opties uitgeschakeld worden om het verbruik te bepalen... Of ze gebruiken een gestripte instapversie met alle hoekjes en spleetjes afgeplakt, alle gewicht eruit zetels eruit gelicht, benzinebak juist gevuld tot de reserve
Het heeft dus geen zin omdat sjoemel te noemen, als mensen die versie niet kopen..

Hangt ook af van de meetmethode. PK's op de wielen, met alle subsystemen mee aangedreven, of aan de krukas van een naakte motor zonder enig subsysteem zoals een koelwaterpomp of alternator.
Citaat:

ik denk dat het geen probleem kan zijn om een auto op de markt te smijten die 3,5liter verbruikt
Licht genoeg met de juiste aerodynamica. Bij wijze van spreken een modern vormgegeven 2PK.
Citaat:

het probleem zit in het hoofd van de kopers, en in het verbruik van electronica en airco...
De electronica is zo geen probleem. Die airco, da's een slokop.
Citaat:

geef je hen een auto van 3liter verbruik, gaan ze gewoon harder rijden tot ze weer 5liter verbruiken.
Da's electronisch te begrenzen nietwaar. Geen stoplichtsprintjes, geen snelheid boven de lokaal toegelaten maximum. oftewel een semi-zelfrijdende auto met een ei onder het gaspedaal.
Citaat:

of zetten ze verwarming harder
In een brandstofwagen zorgt verwarming niet voor meerverbruik, die warmte is toch al afval.
Citaat:

En airco harder en radio luider
Airco staat aan of af. Da's redelijk binair. De radio harder. Tenzij je met een installatie van een paar kilowatt aan't festivallen bent is dat ook geen speciaalke.
Citaat:

En zitten ze te tokkelen op de gps, en streamen ze multimedia, nog niet dromen van het verbruik van al de radars en electronica om de botspreventie te doen of de auto's gaan weer 2 liter meer verbruiken
GPS en multimedia. Dat zijn apparaten die speciaal gemaakt zijn om de taak te doen met zo'n klein mogelijke accu. Die vreten geen bergen stroom.
Citaat:

In feite de oer Golf 1.6diesel verbruikte indertijd 4.5liter.. Hoe kun je zo een wedren aan PK's en opties beleven in dertig jaar tijd en het verbruik is nooit sindsdien nog onder de 4.5liter gezakt... mensen kopen gewoon een grotere golf, de Polo is de Golf van vroeger... mensen kopen hem niet...
Waarom zou je een Polo kopen als de grotere Golf maar een paar euro duurder is? En als VAG product, toch al veel te duur voor wat het eigenlijk is. Als je dan toch VAG wil kopen, koop Skoda.

Micele 1 mei 2018 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8704170)
En als VAG product, toch al veel te duur voor wat het eigenlijk is. Als je dan toch VAG wil kopen, koop Skoda.

Idd en ADAC vind dat ook, want die geeft Skoda ~ evenveel punten dan een wat kleinere VW (identieke motoren en DSG, ook basisprijs idem maar niet de opties):

Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...DSG_7_Gang.pdf
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT Style DSG
Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...SG_7-Gang_.pdf
VW Golf Variant 1.5 TSI ACT BMT Highline DSG
Onderhoud is goedkoper bij Skoda, alhoewel dezelfde mechaniekers. :-P

En AMS vind ook dat de Skoda beter is dan de VW... oei...
https://www.auto-motor-und-sport.de/...und-vergleich/

Mambo 1 mei 2018 13:19

Hoe meer filters en hoe fijner van achteren....hoe meer pk er van voor nodig zijn.

Mambo 1 mei 2018 13:22

Ik heb ooit eens 2 Skoda tegelijk gekocht.
1 jaar later lagen ze alle 2 op het oud ijzer

Meest slechte auto ooit.
En toen was het al van vw.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be