Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 8705187)
Hoe komt het dan dat die lonen te laag zijn? Waaraan meet je dat af trouwens?
|
Het artikel zegt dat het gemiddelde loon in Hongarije rond de 800 euro is en het minimumloon is er zelfs maar 300 euro.
In andere Oost-Europese landen zijn de lonen zelfs nog veel lager. (Roemenië, Bulgarije, Macedonië,...)
Roemenië ben ik jaren terug, vlak ná de val van Ceausescu, enkele malen geweest dus daarom ken ik de situatie er wel een beetje en is de interesse in Oost-Europa daarna ook wel een beetje gebleven.
Waarom zijn die lonen daar zo laag en hoe meet je die koopkracht?
De exacte koopkracht daar berekenen is moeilijk maar algemeen gezien waren de lonen daar vóór de val van het Oostblok ook heel laag maar daar stond wel tegenover dat de kostprijs van bijna alles óók enorm laag was.
Na de val van het Oostblok kwam er een overvloed van luxe-producten die men daar voordien niet had maar die waren en zijn in verhouding met het loon dat de meeste mensen daar verdienen heel duur omdat de lonen daar veel te weinig mee gestegen zijn met de prijzen.
Waarom zijn die lonen daar óók vandaag nog altijd zo laag?
Omdat de EU op vlak van lonen een kortzichtige politiek voert: om het concurrentievermogen van de bedrijven niet te ondermijnen wil men zo laag mogelijke lonen. Omdat de lonen in Oost-Europa laag zijn investeren West-Europese bedrijven investeren daar daarom graag maar het gevolg van die loonpolitiek is dus wel dat de gemiddelde Oost-Europeaan zijn koopkracht nauwelijks ziet stijgen.
Over die lonen en de prijzen daar had ik een week terug nog een discussie met een kennis: men zou op politiek niveau (Oost-Europese landen samen met de EU), kunnen beslissen om de lonen daar stapsgewijs op te trekken, zodat zij langzaamaan stijgen richting het niveau dat wij hier hebben. De prijzen van een aantal producten zou dan normaal mee stijgen maar na x aantal jaren zouden lonen en prijzen zich dan stabiliseren ergens in de buurt van de West-Europese lonen.
Het is dus allemaal oplosbaar maar dan moet de EU, en het merendeel van onze politici, meer op lange termijn gaan denken, en zijn/hun visie veranderen.