Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   MIVB ontslaat voorzitter partij Islam (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243425)

Universalia 2 mei 2018 18:42

MIVB ontslaat voorzitter partij Islam

Citaat:

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB heeft Redouane Ahrouch ontslagen, de voorzitter van de partij Islam. Dat meldt de RTBF en is bevestigd aan onze redactie.
Lijkt mij het beste wat ze hebben kunnen doen om het 'probleem' een beetje in te dijken in de zin van dat het zich zeker niet zou kunnen gaan 'vermenigvuldigen'.

Citaat:

De meerderheidspartijen N-VA en Open VLD opperden zelfs een grondwetswijziging die het mogelijk moet maken extremistische partijen te verbieden.
Maar dat soort van grondwetswijzigingen veegt men vrij snel onder de tafel me dunkt? 8O

Jan van den Berghe 2 mei 2018 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8705191)
Lijkt mij het beste wat ze hebben kunnen doen om het 'probleem' een beetje in te dijken in de zin van dat het zich zeker niet zou kunnen gaan 'vermenigvuldigen'.

Lees ik dit goed? Stelt u nu dat we mensen gerust mogen ontslaan als ze er een bepaalde politieke visie op nahouden?

Jan van den Berghe 2 mei 2018 18:58

Citaat:

Maar dat soort van grondwetswijzigingen veegt men vrij snel onder de tafel me dunkt? 8O

De kans is heel groot dat dergelijke voorstellen de toetsing voor de rechtbank niet doorstaan.

Wapper 2 mei 2018 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8705196)
Lees ik dit goed? Stelt u nu dat we mensen gerust mogen ontslaan als ze er een bepaalde politieke visie op nahouden?

Ja hoor, vooral als de politieke visie maar een verpakking is voor een eng-maatschappelijke visie. U weet toch dat de man voorstander was van aparte zitplaatsen voor mannen en vrouwen op de bus?
Als medewerker van De Lijn dan nog, hoe dom kan je zijn...

Aarchzstvwqmrmbtvnpq 2 mei 2018 19:15

Citaat:

Probleem indijken?

Misschien was men er beter mee in discussie gegaan. Misschien had hij dan na verloop van tijd zijn standpunten iets meer gematigd.

Nu zet men een mens op straat, mét het risico dat hij door die heisa geen job meer vindt en als reactie daarop misschien juist nog radicaler wordt.

Dadeemelee 2 mei 2018 19:16

Citaat:

Ik moet potverdekke Jan gelijk geven.

Aarchzstvwqmrmbtvnpq 2 mei 2018 19:18

Citaat:

Men zegt zelf dat hij zijn job goed deed, dus daar vallen inderdaad vragen bij te stellen.

Er wordt ook nergens geschreven dat hij zijn job zou misbruiken om zijn ideeëngoed te verspreiden, wat nog een argument kunnen zijn.

Wapper 2 mei 2018 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq (Bericht 8705222)
Men zegt zelf dat hij zijn job goed deed, dus daar vallen inderdaad vragen bij te stellen.

Er wordt ook nergens geschreven dat hij zijn job zou misbruiken om zijn ideeëngoed te verspreiden, wat nog een argument kunnen zijn.

uit DS vandaag:
"De MIVB wil verder alleen nog kwijt dat ze Ahrouch een ontslagvergoeding heeft aangeboden, en dat hij die heeft geaccepteerd."

Einde verhaal.

Jan van den Berghe 2 mei 2018 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8705216)
Ja hoor, vooral als de politieke visie maar een verpakking is voor een eng-maatschappelijke visie. U weet toch dat de man voorstander was van aparte zitplaatsen voor mannen en vrouwen op de bus?

Dit is een aanslag op de vrijheid van de mensen. Wat iemand denkt en hoe hij zich politiek organiseert, staat los van het beroep dat hij uitoefent.

Als de man een buschauffeur is en zijn werk goed uitvoert, moet hij daarop beoordeeld worden. Niet op zijn politieke opvattingen.

U laat duidelijk de meest ondemocratische reflex van jaren zien.

Jan van den Berghe 2 mei 2018 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq (Bericht 8705222)

Het ziet er dus naar uit de busmaatschappij de man weg wou. Blijkbaar hebben ze hem het ontslag voorgesteld, wat dan ook de ontslagvergoeding verklaart.

Bij die werkwijze stel ik mij ernstige vragen. Als we al mensen weg duwen omwille van hun politieke opvattingen, zijn we sterk aan het afdwalen naar een intolerante samenleving die niet langer kan omgaan met verschillende politieke visies.

Jan van den Berghe 2 mei 2018 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq (Bericht 8705219)
Probleem indijken?

Misschien was men er beter mee in discussie gegaan. Misschien had hij dan na verloop van tijd zijn standpunten iets meer gematigd.

Nu zet men een mens op straat, mét het risico dat hij door die heisa geen job meer vindt en als reactie daarop misschien juist nog radicaler wordt.

Het is trouwens fundamenteel aan onze democratische rechtstaat dat je ideeën met ideeën bestrijdt. Niet met het zwaard van het gerecht. Niet met de knots van het ontslag.

Nu kan de heer in kwestie terecht zeggen: "Zie je wel dat het Westen het allemaal niet meent. Democratie, vrije meningsuiting, vrijheid... het zijn allemaal holle woorden."

dalibor 2 mei 2018 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8705216)

Ik ken onderwijzers die voor apart onderwijs voor jongens en meisjes zijn. En die worden niet ontslagen.

Wapper 2 mei 2018 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8705261)
Ik ken onderwijzers die voor apart onderwijs voor jongens en meisjes zijn. En die worden niet ontslagen.

En hebben die ook allemaal een politieke partij opgericht die daarvoor ageert?

Wapper 2 mei 2018 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8705241)
Dit is een aanslag op de vrijheid van de mensen. Wat iemand denkt en hoe hij zich politiek organiseert, staat los van het beroep dat hij uitoefent.

Als de man een buschauffeur is en zijn werk goed uitvoert, moet hij daarop beoordeeld worden. Niet op zijn politieke opvattingen.

U laat duidelijk de meest ondemocratische reflex van jaren zien.

Vrijheid, blijheid, en Allah is groot.

Jan van den Berghe 2 mei 2018 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8705281)
Vrijheid, blijheid, en Allah is groot.

Ik ben een groot voorstander van vrijheid. Alleen stel ik mij ernstig vragen als mensen al gaat ontslaan omwille van hun politieke denkbeelden, vooral als dan nog eens blijkt dat ze hun werk naar behoren verrichten.

Mocht die man foldertjes van zijn partij uitdelen op de bus, mensen lastig vallen met politieke praat, en meer van dat... wel, dan vind ik het normaal dat hij ontslagen wordt.

Nu heb ik daar zo mijn vragen bij.

Jan van den Berghe 2 mei 2018 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8705280)
En hebben die ook allemaal een politieke partij opgericht die daarvoor ageert?

Is die man een slechte buschauffeur geworden doordat hij voorzitter is geworden van die partij?

De schoofzak 2 mei 2018 20:06

Ik vind het ook problematisch. Op het randje of er over?

Er is al eens iemand ontslaan aan de universiteit, omdat ze vernielingen had aangebracht aan goederen van een experiment van een andere universiteit (genetisch gemodificeerde patatten ... herinner je het?)
Reden was zo ongeveer: het vrije wetenschappelijk onderzoek mag enkel op democratische wijze beperkt worden.

Stel je voor dat iemand in de Lildl werkt, maar politiek opkomt voor de kleinhandel.

Want wat heeft onze knuppel van de Mivb verkeerd gezegd? Op bussen (oa van de mivb) zouden m en v gescheiden moeten zitten. Dat is geen geruststellende gedachte, dat die chauffeur op een onverlaten moment wel eens een initiatief zou kunnen nemen ..., het is alleszins geen publiciteit.

Ik denk dat het genoeg geweest zou zijn om betrokkene een aangetekende brief te sturen en hem daarin te herinneren aan de normen van het bedrijf. Bij overtreding dan: ontslag.

Beter nog ware dat er geen snelbelgwet zou geweest zijn.
Dank u oude machtspartijen.

Jan van den Berghe 2 mei 2018 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8705293)
Ik denk dat het genoeg geweest zou zijn om betrokkene een aangetekende brief te sturen en hem daarin te herinneren aan de normen van het bedrijf. Bij overtreding dan: ontslag.

U maakt me nu wel heel nieuwsgierig. U hebt schijnbaar weet van de inhoud van een brief aan die man gericht, waarin dan nog eens gesproken werd over "de normen van het bedrijf".

Wat zijn dan wel die "normen"?

Jan van den Berghe 2 mei 2018 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8705293)
Stel je voor dat iemand in de Lildl werkt, maar politiek opkomt voor de kleinhandel.

Want wat heeft onze knuppel van de Mivb verkeerd gezegd? Op bussen (oa van de mivb) zouden m en v gescheiden moeten zitten. Dat is geen geruststellende gedachte, dat die chauffeur op een onverlaten moment wel eens een initiatief zou kunnen nemen ..., het is alleszins geen publiciteit.

Waar haalt u het vandaan dat die men "op een onverlaten (?) moment wel eens een initiatief zou kunnen nemen"?

Dat lijkt me weer eens het zoveelste intentieproces. Onversneden.

Het Oosten 2 mei 2018 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8705245)
Het ziet er dus naar uit de busmaatschappij de man weg wou. Blijkbaar hebben ze hem het ontslag voorgesteld, wat dan ook de ontslagvergoeding verklaart.

Bij die werkwijze stel ik mij ernstige vragen. Als we al mensen weg duwen omwille van hun politieke opvattingen, zijn we sterk aan het afdwalen naar een intolerante samenleving die niet langer kan omgaan met verschillende politieke visies.

Hoor hoor. De traditionele verdediger van het katholiek onderwijs. Nog niet eens zo lang geleden (tot op het einde der jaren 50) ontsloeg men een leraar of lerares in dat onderwijs omdat die uit het echt ging scheiden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be