De schoofzak |
4 mei 2018 21:25 |
De Spaanse publieke zender onder vuur
De Spaanse publieke televisie is (nog erger dan de onze) ziek.
De eigen navel is hetgene naar waar gekeken wordt, en naar niets anders.
Waarom verwondert ons dat niet, vanuit twee oogpunten?
Vanuit het oogpunt "publieke zender",
en vanuuit het oogpunt "Spanje, grande unia, libre"
titel: Vrouwen van Spaanse publieke omroep RTVE in actie tegen manipulatie
link: https://inspanje.nl/algemeen/10506/v...n-manipulatie/
Citaat:
MADRID - Met de hashtag #As?*SeManipula (zo manipuleert men) stellen vrouwelijke werknemers van de Spaanse publieke omroep RTVE de manipulatie aan de kaak die volgens hen dagelijkse realiteit is in de nieuws- en informatieprogramma's.
mujeresRTVE
© Twitter
'Wij zijn geen medeplichtigen en weigeren dat te worden', zo stellen ze. Ze willen een 'ruime en gezellige beweging' starten waarbij iedereen zich kan aansluiten die zich ook wil inzetten voor een RTVE met genderperspectief, van kwaliteit en gebaseerd op onafhankelijkheid. Een andere hashtag #RTVEdetodos geeft aan dat de vrouwen vinden dat de omroep weer van en voor iedereen moet zijn.
De klachten zijn gevarieerd. Zo stellen de vrouwen onder meer dat het de successen van 'bevriende landen' worden gemeld en vooral negatieve zaken van 'slechte landen'. Dat het op de Twitter-pagina van RTVE verboden is nieuws te verspreiden om te vermijden dat mensen geïnformeerd worden. Dat bij een controverse niet beide kanten worden belicht en dat de successen van de zender uitgebreid worden belicht, maar geen woord over de campagne van #MujeresRTVE.
Sinds de campagne maandag werd gelanceerd komen er van alle kanten reacties. Van journalisten, politici en twitteraars die hun steun betuigen of zelf ook een duit in het zakje doen met voorbeelden die soms echt te schokkend zijn om te geloven dat ze plaatshebben in een modern Europees land. Zo zegt twitter-commentator Jonathan Mart?*nez: 'Deze campagne van #MujeresRTVE is een schande en een les voor de journalistiek. Als na het lezen van de getuigenissen van #As?*SeManipula we geen massaal aftreden zien heeft TVE de weinige geloofwaardigheid die er nog over was verloren'.
Lara Robles, verslaggeefster bij RTVE: 'Als ze je vragen een samenvattingsvideo te maken over een verkiezingscampagne op chronologische volgorde om zo niet te beginnen met het schandaal binnen de regeringspartij.'
Gabriel López: 'Mijn chefs bij TVE gaven me de opdracht om een stuk te schrijven over de geluidstapes van minister Jorge Fernández D?*az. Ik zei hen dat zonder die tapes ik niets zou lezen of ondertekenen en tien minuten later haalden ze mij van het stuk.'
De vrouwen van RTVE hebben ook kritiek op het feit dat de Partido Popular de openbare aanbesteding van de omroep heeft geblokkeerd zodat een hervorming van de omroep onmogelijk is. Hiertegen werd in april 2016 ook al geprotesteerd onder de hashtag #DefiendeRTVE (verdedig RTVE). Werknemers van de publieke omroep klaagden over de 'ontoelaatbare manipulatie'. Volgens hen werd het beleid direct en indirect gemanipuleerd door politici en economische belangen. Men eiste een goede wetgeving op basis waarvan RTVE gereguleerd wordt onafhankelijk van welke politieke partij het land bestuurt.
|
|