Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   spectaculair belgisch EV ongeluk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243522)

brother paul 10 mei 2018 12:56

spectaculair belgisch EV ongeluk
 
https://www.hln.be/regio/berchem/spe...wond~abdc817a/

Jan van den Berghe 10 mei 2018 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8712240)

En? Er knallen zowat wekelijks auto's de vernieling in. Dit heeft blijkbaar nieuwswaarde omdat het om een elektrische wagen gaat van een duur merk...

chris k 10 mei 2018 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8712289)
En? Er knallen zowat wekelijks auto's de vernieling in. Dit heeft blijkbaar nieuwswaarde omdat het om een elektrische wagen gaat van een duur merk...

Percentueel weinig elektrische auto's op de weg maar veel Tesla ongelukken .

Jan van den Berghe 10 mei 2018 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 8712300)
Percentueel weinig elektrische auto's op de weg maar veel Tesla ongelukken .

Veel.

Graag de cijfers.

Micele 10 mei 2018 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8712240)

Zat daar een electrische bestuurder in? :lol:

Citaat:

Volgens Willem Migom, woordvoerder van de lokale politie, reed de Tesla aan hoge snelheid richting Mortsel. “Wie er achter het stuur zat, weten wij niet. Kort na het ongeval kwam nog een derde man ter plaatse. Hij zou ook in de auto gezeten hebben en wordt door het lichtgewonde slachtoffer als chauffeur aangeduid. Voor het onderzoek beschouwen wij twee mannen nu als chauffeur. Eén van hen, de dertiger, legde een positieve ademtest af. Die man had ook een rijverbod.”

Zelf verklaarde de 25-jarige man die ongedeerd bleef echter dat de zwaargewonde, een 30-jarige man, met de wagen had gereden.
2 chauffeurs, strootje trekken?

Aurora_Borealis 10 mei 2018 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8712306)
Veel.

Graag de cijfers.

In de VS betalen de verzekeringsmaatschappijen 2.5x keer meer uit dan gemiddeld door ongevallen waar Tesla's (Model S) bij betrokken zijn.

Er komen 37% meer dan gemiddeld (geclaimde) ongevallen voor met Model S (genormaliseerd per afgelegde kilometers).

Alle statistieken van de IIHS: http://www.iihs.org/iihs/sr/statusreport/article/52/4/4

Jan van den Berghe 10 mei 2018 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8712329)

Dit gaat om een vergelijking onder luxewagens. Niet om elektrische wagens versus de conventionele.

Bijgevolg is dat geen illustratie van de beoogde bewering.

Micele 10 mei 2018 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8712329)
In de VS betalen de verzekeringsmaatschappijen 2.5x keer meer uit dan gemiddeld door ongevallen waar Tesla's (Model S) bij betrokken zijn.

Er komen 37% meer dan gemiddeld (geclaimde) ongevallen voor met Model S (genormaliseerd per afgelegde kilometers).

Alle statistieken van de IIHS: http://www.iihs.org/iihs/sr/statusreport/article/52/4/4

37% valt best nog mee, en verder lijkt het me zelfs logisch dat zo een grote EV -ook nog eens quasi 100% aluminiumcarosserie- (veel) duurder te repareren is. Er zit ook serieus meer dure delen in (dubbele computer voor display en middenconsole, groot (duur) accupack dito management, autopilot met diverse cameras enz...) Ook de werkuurkosten, vooral de langer durende reparaties kosten meer dan bij een klassieke ICE. Tesla S is zeker geen massaproduct. Repareer maar eens zo een accupack überhaupt, indien mogelijk, ik denk dat het dan goedkoper is een nieuw te steken (duurt maar tien minuten) en het beschadigd pack te hergebruiken (alle onbeschadigde modules recupereren)


Staat er ook duidelijk in:

Citaat:

costlier to fix than gasoline-powered large luxury cars
en als ze dan nog 3x zoveel rijden als luxewagens in hun segment verwondert me dat niet.:

Citaat:

Teslas also are on the road more than comparable large luxury cars. On average, Teslas travel three more miles per day than other large luxury cars, HLDI found. The other electric vehicles in the study logged 11-12 fewer miles per day than their conventional counterparts.

Higher claim severities relate to how pricey it is to repair collision damage relative to average estimates. Electric vehicles in general are more expensive than their gasoline-powered cousins. The average base price of an electric vehicle in HLDI's analysis is about 79 percent higher than it is for a conventional counterpart. The Leaf's base price, for example, is 117 percent higher than the Versa, while the Model S's base price is 33 percent higher than that of a conventional large luxury car.

kelt 10 mei 2018 14:41

Laat ons hopen dat Tesla geen bovenmatig aantal "Rich,Testosteron-Driven ,Male Idiots" aantrekt als klanten....

....de vlotte prestaties,het semi-autonome rijysteem,en een beperkte breinkracht van de menselijke bestuurder vormen tesamen een recept voor rampen.....

Micele 10 mei 2018 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8712347)
Laat ons hopen dat Tesla geen bovenmatig aantal "Rich,Testosteron-Driven ,Male Idiots" aantrekt als klanten....

....de vlotte prestaties,het semi-autonome rijysteem,en een beperkte breinkracht van de menselijke bestuurder vormen tesamen een recept voor rampen.....

Eigenlijk moeten ze toch veel kalmer rijden want hun rijbereik kan dan verdubbelen...

Behalve dan diegene die kicken op sprintnummertjes... idioten heb je overal...
en als je dan nog teveel gezopen hebt...

wachten op autopilot level 4, dan heb je een bob...

Vergeet ook niet dat de Tesla S -zeker de performance versies- sneller accelereren dan de snelste sportwagens ook die het dubbele kosten in het geval van de P85DL, P90DL, P100D. Eigenlijk moet men die dan ook vergelijken met die sportwagens, wat ze wslk niet doen. Wordt enkel met luxury sedans vergeleken.

Aurora_Borealis 10 mei 2018 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8712336)
Dit gaat om een vergelijking onder luxewagens. Niet om elektrische wagens versus de conventionele.

Bijgevolg is dat geen illustratie van de beoogde bewering.

Leer de bron eerst lezen... er is een gemiddelde berekend voor EV's, met modellen zoals de Smart ED, Fiat 500e, Spark EV, Focus EV, Leaf, Toyota Rav4EV,... dit zijn geenzins luxewagens, maar wel elektrische. En hun ongevallenratio wijkt niet af van die van conventionele wagens.

Tavek 10 mei 2018 19:14

"Twee jongeren rijden dure wagen in de prak"

Als de wagen een audi, porsche, mercedes, enz...is

Zet Tesla in de kop en je hebt clickbait.

Jan van den Berghe 10 mei 2018 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8712506)
Leer de bron eerst lezen...

Leest u mee?

Luxewagens.

Citaat:

Tesla Model S has higher insurance losses than other large luxury cars
Citaat:

HLDI compared the BMW 1 Series ActiveE, Chevrolet Spark EV, Fiat 500 Electric, Ford Focus electric, Smart ForTwo Electric Drive two-door, Smart ForTwo Electric Drive convertible and Toyota RAV4 EV with gasoline-powered versions of the same models. Nissan doesn't sell a gasoline-powered Leaf, so HLDI compared its losses against the similar Nissan Versa hatchback. Since Tesla only makes electric vehicles, HLDI compared the Model S against losses for conventional large luxury cars.

Jan van den Berghe 10 mei 2018 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8712507)
"Twee jongeren rijden dure wagen in de prak"

Als de wagen een audi, porsche, mercedes, enz...is

Zet Tesla in de kop en je hebt clickbait.

Inderdaad, het artikel is niets anders dan stemmingmakerij, net alsof zo'n aanrijding te wijten is aan het feit dat het om een elektrische wagen gaat.

Tavek 10 mei 2018 19:28

Het enigste wat ik daar uit concludeer is dat Tesla goed doorrekent bij ongevallenschade.

Er zijn niet echt generische autoshops die dit soort wagens kunnen repararen.

Aurora_Borealis 10 mei 2018 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8712510)
Leest u mee?

Luxewagens.

En wat is uw punt, nu precies ?

Compacte en mid-size EV's hebben niet meer ongevallen dan vergelijkbare automodellen...

Tesla Model S'en hebben een statistisch significant hogere ongevallenkans dan vergelijkbare automodellen...

Jan van den Berghe 10 mei 2018 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8712535)
En wat is uw punt, nu precies ?

Luxewagens. Het staat zelfs in de titel.

Jan van den Berghe 10 mei 2018 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8712516)
Het enigste wat ik daar uit concludeer is dat Tesla goed doorrekent bij ongevallenschade.

Er zijn niet echt generische autoshops die dit soort wagens kunnen repararen.

Dat klopt. Er zijn er in Vlaanderen bijvoorbeeld maar twee Teslagarages.

Tavek 10 mei 2018 19:51

Tesla rekent goed door = wagen sneller total loss verklaard.

Tesla nieuwe wagen verkopen op kosten van verzekeringsmaatschappij.

(BMW, Audi en Mercedes doen het ook hoor, ga maar eens voor een reparatie bij een officiele garage en zeg dat je omnium hebt...)

Aurora_Borealis 10 mei 2018 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8712512)
Inderdaad, het artikel is niets anders dan stemmingmakerij, net alsof zo'n aanrijding te wijten is aan het feit dat het om een elektrische wagen gaat.

Niemand die dat beweert, maar de combinatie jonge mannen en auto's met een absurd acceleratievermogen, dat gaat problemen geven...

Case in point: gisteren was er een gelijkaardig ongeval met een Tesla model S in Fort Lauderdale, VS (hoge snelheid, tegen een obstakel gevlogen en geen ander voertuig betrokken). Daar zijn echter twee 18-jarigen omgekomen...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be