Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Voordeel voor inwoners gemeenten zonder betalend parkeren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243540)

De schoofzak 12 mei 2018 10:29

Voordeel voor inwoners gemeenten zonder betalend parkeren

In de deelgemeente waar ik woon, moet niemand parkeergeld betalen. Ook niet de "stadsmensen" die wonen op plaatsen waar er wel betaald moet worden.

Men zou dus gemeenten die betalend parkeren hanteren, een retributie per parkeerplaats moeten opleggen,
en die som geld dan verdelen aan autotaksbetalers die wonen op plaatsen waar niet betaald moet worden. Een vermindering voor die mensen hun jaarlijkse taks, en binnenkort dan een vermindering op hun slimme kilometerheffing.

Jan van den Berghe 12 mei 2018 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8713893)
In de deelgemeente waar ik woon, moet niemand parkeergeld betalen. Ook niet de "stadsmensen" die wonen op plaatsen waar er wel betaald moet worden.

Men zou dus gemeenten die betalend parkeren hanteren, een retributie per parkeerplaats moeten opleggen,
en die som geld dan verdelen aan autotaksbetalers die wonen op plaatsen waar niet betaald moet worden. Een vermindering voor die mensen hun jaarlijkse taks, en binnenkort dan een vermindering op hun slimme kilometerheffing.

Ik zie geen enkele logica in dat voorstel. Om welke reden zou u als inwoner van gemeente X een bijdragen moeten krijgen uit gemeente Z? Omdat ze daar een andere parkeerpolitiek voeren? Misschien voeren ze ook op andere vlakken een andere politiek? Alleen valt dat natuurlijk samen met de meerderheid die daar aan de macht en die nu eenmaal door inwoners van die bepaalde gemeente werd verkozen.

Ik zie dan ook geen reden voor enig systeem van communicerende vaten. De vaten staan nu eenmaal niet met elkaar in verbinding. Elke gemeente stippelt op dat vlak haar eigen beleid uit, rekening houdend met de specifieke omstandigheden. Je kan de binnenstad van Kortrijk bijvoorbeeld niet vergelijken met het centrum van Wielsbeke. Met alle gevolgen ook voor de aldaar uit te werken parkeerpolitiek.

Jay-P. 12 mei 2018 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8713893)

Welkom boerkes and Co, in de echte wereld:
Citaat:

Door het nijpende tekort aan parkeerplaatsen gaan de prijzen door het dak.
Tegenwoordig moeten Hong Kongers een pak meer geld neerleggen voor een parkeerplaats. Een doorsnee parkeerplaats kost er volgens Reuters 1,4 miljoen Hongkong dollar of 150.000 euro. Dat is evenveel als een goed uitgeruste Porsche 911 Cabrio.

Dadeemelee 12 mei 2018 10:48

Betalend parkeren is voornamelijk in steden waar parkeerplaatsen schaars zijn. Oplossing = een garage hebben en als garage gebruiken.

Jan van den Berghe 12 mei 2018 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8713913)
Betalend parkeren is voornamelijk in steden waar parkeerplaatsen schaars zijn. Oplossing = een garage hebben en als garage gebruiken.

Andere oplossing: neem de fiets, gebruik het OV. Of rijd met de wagen tot aan de stadsrand en maak dan een keuze in een andere mobiliteitsvorm. Of neem een vouwfiets mee.

Heel veel mogelijkheden. Gewoon even loskomen van het autodenken.

Vette Pois(s)on 12 mei 2018 10:51

teveel dacias

autorijden is te goedkoop, moet veel duurder worden

Jan van den Berghe 12 mei 2018 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 8713917)
teveel dacias

autorijden is te goedkoop, moet veel duurder worden

Belast het autogebruik, niet het autobezit. Of iemand dan kiest voor een dure of goedkope auto maakt niets uit. Een dure of goedkope auto nemen nu eenmaal zo goed als evenveel ruimte in.

Jay-P. 12 mei 2018 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8713926)
Belast het autogebruik, niet het autobezit. Of iemand dan kiest voor een dure of goedkope auto maakt niets uit. Een dure of goedkope auto nemen nu eenmaal zo goed als evenveel ruimte in.

Dat klinkt zoals: belast de melk, niet de koeien... "Of iemand een dure of goedkope koe bezit maakt niks uit."

:-D Alloo Kroket?

Dadeemelee 13 mei 2018 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8713908)
Welkom boerkes and Co, in de echte wereld:

Heb het ook gelezen. De vraag is: wat doe je met een Hong-Kongse auto. Een dagtrip naar China?

Micele 13 mei 2018 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8714356)
Heb het ook gelezen. De vraag is: wat doe je met een Hong-Kongse auto. Een dagtrip naar China?

Rijden:
https://edition.cnn.com/travel/artic...ves/index.html

Wat doe je met een Brusselse auto? Een dagtrip naar Leuven? Lol.

Bobke 13 mei 2018 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8713926)

Wie zijn auto weinig gebruikt neemt evenveel, of zelfs meer parkeerplaats in.
Maakt de aankoop duurder en er zullen minder auto’s rondrijden.

Jan van den Berghe 13 mei 2018 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8714385)
Wie zijn auto weinig gebruikt neemt evenveel, of zelfs meer parkeerplaats in.
Maakt de aankoop duurder en er zullen minder auto’s rondrijden.

Als je de wagen minder gebruikt, neem je minder plaats in dan een auto die iedere dag rijdt. Die eerste auto staat veel meer op de eigen oprit, garage... dan de andere.

Autogebruik moet je duurder maken: parkeergeld, brandstofprijs, rekeningrijden... en het gebruik daalt. Niet het bezit.

Dadeemelee 13 mei 2018 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8714381)
Rijden:
https://edition.cnn.com/travel/artic...ves/index.html

Wat doe je met een Brusselse auto? Een dagtrip naar Leuven? Lol.

Ik woon op den buiten en dan kan je eigenlijk niet zonder auto. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou doen moest ik in een stad wonen en werken. In de meeste steden heb je een heel goed metro netwerk waarmee je overal kan komen. Winkels zijn op wandelafstand.
Heb je dan nog een auto nodig?

Jan van den Berghe 13 mei 2018 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8714813)
Ik woon op den buiten en dan kan je eigenlijk niet zonder auto. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou doen moest ik in een stad wonen en werken. In de meeste steden heb je een heel goed metro netwerk waarmee je overal kan komen. Winkels zijn op wandelafstand.
Heb je dan nog een auto nodig?

Welke Vlaamse steden beschikken over een metro, buiten Antwerpen en Brussel?

Bobke 13 mei 2018 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8714805)
Als je de wagen minder gebruikt, neem je minder plaats in dan een auto die iedere dag rijdt. Die eerste auto staat veel meer op de eigen oprit, garage... dan de andere.

Autogebruik moet je duurder maken: parkeergeld, brandstofprijs, rekeningrijden... en het gebruik daalt. Niet het bezit.

Ik denk niet dat veel mensen in de stad een oprit hebben.
Die staan meestal gewoon langs de weg.

Gamla 13 mei 2018 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8714816)

Ik hoop dat dat zo blijft want het woord metro is synoniem met angst.

Jan van den Berghe 13 mei 2018 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8714818)
Ik denk niet dat veel mensen in de stad een oprit hebben.
Die staan meestal gewoon langs de weg.

Het autobezit in de stad daalt en blijft dalen. Vrij logisch als je weet dat binnen de stad de mobiliteitsmogelijkheden veel groter zijn en de wagenafhankelijkheid is veel kleiner is dan op het platteland.

Dadeemelee 13 mei 2018 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8714816)

Er zijn maar 2 'Vlaamse' steden: Brussel en Antwerpen ;)

Garry 13 mei 2018 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8714823)
Het autobezit in de stad daalt en blijft dalen. Vrij logisch als je weet dat binnen de stad de mobiliteitsmogelijkheden veel groter zijn en de wagenafhankelijkheid is veel kleiner is dan op het platteland.

Dat wagenbezit in de stad daalt is inderdaad logische aangezien het buiten de stad stijgt. Alleen in wijken waar voornamelijk Marokkanen of Turken en nog andere soortgenoten wonen, daar daalt het wagenbezit niet, daar stijgt het eerder. Voor de rest,... wie woont er nu nog in de stad ?Hier en daar een groenganzer en een hoop studentenkoten.

Jan van den Berghe 13 mei 2018 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8714936)
Dat wagenbezit in de stad daalt is inderdaad logische aangezien het buiten de stad stijgt. Alleen in wijken waar voornamelijk Marokkanen of Turken en nog andere soortgenoten wonen, daar daalt het wagenbezit niet, daar stijgt het eerder. Voor de rest,... wie woont er nu nog in de stad ?Hier en daar een groenganzer en een hoop studentenkoten.

Of het stijgt onder migranten durf ik te twijfelen. De laatste jaren zie ik in Gent zaken die ik voorheen nooit eerder zag: Turken op de fiets, moslima's op de fiets...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be