![]() |
Dashcam = inbreuk op privacy.
Beetje merkaardige uitspraak in Bergen. Automobilist die 8 verkeersinbreuken pleegt en gefilmd met dashcam werd vrijgesproken wegens oa inbreuk op privacy.
Redenering: het ging om futiliteiten, de man met de dashcam gin speciaal stilstaan om verder te filmen en had er geen zaken mee. Nu stel ik mij wel de vraag waar de grens ligt? Moet degene die filmt rekening houden met de ernst van het vergrijp? https://nieuws.vtm.be/binnenland/rec...hcam-van-tafel Citaat:
|
Privacy is zo'n rekbaar begrip dat het handig is voor rechters om een partijgenoot vrij te spreken wegens procedurefout op de privacy ...
Ik las het artikel in DS en onthoud rechter Dhondt zijn woorden: Citaat:
|
Citaat:
https://www.tagesschau.de/ausland/dashcam-111.html |
Citaat:
Iemand knalt opzettelijk tegen u en gij zoudt dan camerabeelden die uw gelijk aantonen niet mogen gebruiken omdat de aanrijder zijn privacy geschonden is 8O |
Citaat:
Prioriteiten stellen aldus, de mens is hierin niet zo goed. |
die overtreder reed niet op de openbare weg?
|
Citaat:
|
Bij onze Noorderburen andere landen ...
Bewijs op dashcam? Vette pech, mevrouw Op naar Rusland dan maar ... Deze 360 graden dashcam vertelt je wanneer iemand aan je auto zit Dashcams niet overal toegelaten |
Citaat:
Maar het is onbegrijpelijk dat het niet toegelaten is als er sprake is van een 'ongeval'. Stel je voor: je wordt in het ongelijk gesteld terwijl videobeelden duidelijk aantonen dat het de schuld van de tegenpartij is :( |
Het probleem dat ik zie is de mogelijkheid de beelden te manipuleren.
Ons gerecht kennende hinken ze 2 decades achter op de huidige techniek en kunnen ze de beelden van de meeste dashcams niet in real time afspelen, laat staan analyseren. Langs de andere kant, als de beelden vers uit de verongelukte camera gelepeld worden door de politie, dan is er weinig tot geen kans tot manipulatie (tenzij door het gerecht zelf, ook niet onwaarschijnlijk in Blegiê). Moeilijk dus om een uitspraak te doen die rechtvaardig is. |
Citaat:
Daarom ook belangrijk dat het bij het ongeval zelf geregistreerd wordt. En dan maar hopen dat de politie het niet verloren doet (of 'per ongeluk' wist) :lol: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Persoonlijk vind ik het gebruik van een dashcam niet kunnen. Waar gaan we naartoe als iedereen voor politie begint te spelen en elke overtreding op het internet smijt. Ze zouden een nieuwe wet moeten maken : dashcam in de wagen = verplicht de wagen in het roze spuiten en liefst met grote gele bollen er op :lol:
|
Citaat:
Het gebruik bij een ongeval is heel iets anders. Als dat bijvoorbeeld tot bij het gerecht komt, waarom zou je dan dat bewijsmateriaal niet mogen gebruiken. |
Is natuurlijk iets heel anders. Maar ik dacht dat je elke camera dus zowel die je op je oprit hebt hangen als die in je wagen ergens moet registeren? En dat het toestel een soort ijking moet hebben (iets van datum, uur en in het geval van een dashcam de snelheid). Anders kan het bewijs verworpen worden. Je moet dan wel een advocaat hebben die iets van die materie kent (als tegenpartij dan). Ik weet het niet meer zo zeker maar ik heb daar enkele jaren geleden eens een seminarie voor moeten volgen. En daar kwam dit ter sprake.
|
Feitelijk mogen ze dan ook niet de beelden van de camera's die overal hangen, gebruiken. Ik zie niet goed in wat het verschil is.
|
Citaat:
In Rusland verplicht de verzekering zelfs om een dashcam te installeren. Hierdoor is men in staat objectief en éénduidig de aansprakelijkheid bij ongevallen vast te stellen in plaats van een eindeloos welles-nietes spelletje. Men hoeft de beelden ook niet op het internet te zwieren, maar kan ze gewoon overmaken aan de politie die vervolgens de nodige stappen kan ondernemen. Eigenlijk is het een vorm van burgerplicht vervullen; als je een inbreker bezig ziet bij uw buur wordt je ook geacht te ageren. Hetzelfde geldt voor een auto-terrorist. Rechters zijn ook automobilisten. Het kan best zijn dat het hier zo'n verzuurd individu betreft die zelf aan de lopende band overtredingen begaat en een uitgesproken afkeer krijgt enkel al alleen bij de gedachte dat anderen hem zouden kunnen controleren. Mijn auto, mijn vrijheid, my rules. * KlinkKlare Onzin. |
Citaat:
Ik wilde mij er laatst nog eentje aanschaffen zo een dashcam. :lol: Citaat:
p.s. Dashcams: wanneer mag je de beelden gebruiken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be