![]() |
Elektrische DAF truck
https://electrek.co/2018/05/16/daf-a...-battery-pack/
De truckfabrikanten worden wakker en beginnen steeds meer elektrische trucks uit te brengen, misschien voelen ze de hete adem van de Tesla Semi in hun nek! Ze moeten echter nog een hele weg afleggen. Deze DAF heeft een bereik van 100 km met een 170 kWh batterijpak. Dat geeft een vrij hoog elektrisch verbruik. Men verwacht dat het verbruik van de Tesla Semi ergens tussen de 1 en 1,2 kWh/km zal bedragen, of slechts 2/3 van de DAF. DAF heeft dan ook een bestaande truck aangepast en heeft geen aerodynamica aanpassingen aangebracht. De Tesla Semi is o.a. door de vooruitstrevende aerodynamica zuiniger. Op de foto's zie je een CCS connector. Als ze de batterij volledig willen laden op 1,5 u zal je toch een vermogen van ongeveer 150 kW door deze connector moeten duwen. De standaard laat dat zeker toe, maar dergelijke laadpalen zijn nog zeer schaars. Hoe dan ook wordt er geladen aan zo'n 80 ?* 90 km/u. De Tesla zou meer dan 600 km kunnen laden op een half uur via een speciale connector. Het is een lovenswaardig initiatief van DAF maar ze hebben nog een hele weg af te leggen. |
De Tesla Semi laad connector heeft 8 DC laadcontacten (+-) of klassieke (CCS) connector maal 4... of alles maal 4. Maw er worden 4 batterij-eenheden tegelijk geladen.
![]() meer: https://www.teslarati.com/tesla-semi...close-up-look/ Voor hun personenwagens dan denkt Tesla aan een upgrade van hun huidige (netto) 120 kW chargers eerder aan 200-250 kW. Het is een kwestie van kosten en economische afweging, de batterijen*prijs moeten dat ook duurzaam aankunnen: Citaat:
Alles hangt van de batterijen af, indien het batterijpack en circuits 800 VDC hebben ipv 400 VDC is een halvering van de ampérage bij hetzelfde vermogen. De tot-350 kW-laadzuilen van Porsche bvb zijn compatibel van 180 VDC tot 950 VDC. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be