Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wallonië loopt 14 jaar achter (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243696)

Witte Kaproen 23 mei 2018 16:33

Wallonië loopt 14 jaar achter

2 Bijlage(n)
Frans spreken blijkt niet bevorderlijk te zijn om welvarend te worden .

Het Franstalige Wallonië loopt 14 jaar achter

op het Nederlandstalige Vlaanderen .

ttps://www.hln.be/nieuws/binnenland/toestand-van-wallonie-blijft-zorgwekkend-we-lopen-veertien-jaar-achter~a91fb4f9/

"Toestand van Wallonië blijft ‘zorgwekkend’: “We lopen veertien jaar achter” :roll:

" Het bbp per inwoner in Wallonië ligt nu op het gemiddelde dat België en Vlaanderen in 2003 al haalden. “We lopen dus veertien jaar achter”, zei Borsus. "

En dan krijgen ze nog elk jaar ettelijk miljarden Vlaamse steun.
Zonder die steun liepen ze waarschijnlijk 41 jaar achter.

Bijlage 108883

Bijlage 108884
Bijlage 108885

Zipper 23 mei 2018 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8722344)

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...hter~a91fb4f9/

"Toestand van Wallonië blijft ‘zorgwekkend’: “We lopen veertien jaar achter” :roll:

" Het bbp per inwoner in Wallonië ligt nu op het gemiddelde dat België en Vlaanderen in 2003 al haalden. “We lopen dus veertien jaar achter”, zei Borsus. "

En dan krijgen ze nog elk jaar ettelijk miljarden Vlaamse steun.
Zonder die steun liepen ze waarschijnlijk 41 jaar achter.

hamac 23 mei 2018 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8722344)

Als ze het BNP per capita van de walen gewoon vergeleken hebben met het cijfer van Vlaanderen in 2003 zonder rekening te houden met inflatie, dan lopen ze nog meer achter.

Zipper 23 mei 2018 16:57

Waarom zouden die Franstaligen zich een beetje gaan inspannen, Vlaanderen dicht immers al een eeuwigheid de financiële gaten.

Witte Kaproen 23 mei 2018 17:00

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8722362)
Waarom zouden die Franstaligen zich een beetje gaan inspannen, Vlaanderen dicht immers al een eeuwigheid de financiële gaten.

Die eeuwigheid zal dan toch stoppen na de verkiezingen van 2019 :-)

Bijlage 108886

marie daenen 23 mei 2018 17:01

Citaat:

De meeste franstaligen zouden het wel doen, maar hun leiders, vooral de sossen, raden het hen ten strengste af en gooien hun zand in de ogen...

Witte Kaproen 23 mei 2018 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8722366)
De meeste franstaligen zouden het wel doen, maar hun leiders, vooral de sossen, raden het hen ten strengste af en gooien hun zand in de ogen...

Volgens de Waalse lezersbrieven
is het natuurlijk de schuld van de Vlamingen

"
Miko Okim
Très simple :roll:: quand un chauffeur de chez Bofrost vient chez nous en wallonie, il est ? Flamand et a fait le trajet depuis... la flandre, parcequ'on lui file le job en primeur puisqu'il est ... flamand.

Ca c'est un exemple qu'on peut multiplier par des dizaines et des dizaines d'entreprises. cqfd. Ils ne piquent pas les richesses, ils nous empêchent d'en avoir, ils tirent la couverture sur eux et nous laissent, quand ils
veulent bien, les miettes. Et c'est comme ca et pas autrement."

Ziedaar de Waalse logica;

"De Vlamingen beletten de Walen te werken ".:roll:

Zucht 23 mei 2018 17:14

Paul Magnette heeft bovenstaande ook eens beweerd. Het Waals masterplan haalt niet veel uit, want dat geld dat ze in Waalse bedrijven investeren wordt gebruikt door die bedrijven om in Vlaanderen goederen en diensten te kopen. Dus, Wallonië 's investeringen komen Vlaanderen tegoed.
Met die redenering ga je er zeker geraken.

Witte Kaproen 23 mei 2018 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8722371)
Paul Magnette heeft bovenstaande ook eens beweerd. Het Waals masterplan haalt niet veel uit, want dat geld dat ze in Waalse bedrijven investeren wordt gebruikt door die bedrijven om in Vlaanderen goederen en diensten te kopen. Dus, Wallonië 's investeringen komen Vlaanderen tegoed.
Met die redenering ga je er zeker geraken.

Enkel de Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid kan hen wakker schudden.

Ze zullen dan hun eigen boontjes moeten doppen .

Everytime 23 mei 2018 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8722373)
Enkel de Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid kan hen wakker schudden.

Ze zullen dan hun eigen boontjes moeten doppen .

Stel nu voor dat u Waal was. Zou u ook voor de splitsing van het land zijn? Objectief bekeken.

Zipper 23 mei 2018 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 8722377)
Stel nu voor dat u Waal was. Zou u ook voor de splitsing van het land zijn? Objectief bekeken.

Ja, want ik zou in de eerste plaats beschaamd zijn dat ik niet zelf kan instaan voor mijn levensbehoeften, maar mij moet laten onderhouden door Vlaanderen.
En het laatste beetje fierheid en eigendunk, zou dus instemmen met een zelfstandig Wallonië.

TheFourHorsemen 23 mei 2018 17:31

Citaat:

Insinueert u nu dat de Walen louter om economische redenen vasthouden aan België? ;-)

Everytime 23 mei 2018 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8722387)
Insinueert u nu dat de Walen louter om economische redenen vasthouden aan België? ;-)

Neen, mijn vraag is hoe u zou reageren als u Waal was.

Witte Kaproen 23 mei 2018 17:35

Citaat:

Natuurlijk.

De enige manier om mijn zelfrespect terug te krijgen.

Demper 23 mei 2018 17:37

Moeilijk te geloven hoe Walen op ons Vlamingen neerkijken als je dit leest.

Die misplaatste arrogantie....

Demper 23 mei 2018 17:38

Citaat:

Ik ben de Walen letterlijk kotsbeu.
Ik weiger er nog mee samen te werken.

Pandareus 23 mei 2018 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8722386)
Ja, want ik zou in de eerste plaats beschaamd zijn dat ik niet zelf kan instaan voor mijn levensbehoeften, maar mij moet laten onderhouden door Vlaanderen.
En het laatste beetje fierheid en eigendunk, zou dus instemmen met een zelfstandig Wallonië.

Jouw 'fierheid' was van die magnitude dat je bent gaan lopen omdat je bang was van je mocro buurman in brussel en naar een fermette dorp verhuisde. Iemand die met de staart tussen de benen gaat lopen moet geen grote uitspraken meer doen over fierheid of schaamte. Volkomen misplaatst.

Pandareus 23 mei 2018 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8722394)
Moeilijk te geloven hoe Walen op ons Vlamingen neerkijken als je dit leest.

Die misplaatste arrogantie....

Niet neerkijken op vlamingen, maar lachen met vlaams-nationalisten. Grooooot verschil.

Borsus gaat echter over dergelijke emotionele prietpraat heen. Die geeft in zijn toespraak zijn eigen regio een wake up call, zeg maar een stamp onder de kont. Weinig MP's deden hem dat voor. Ik respecteer dat. Tenslotte is hij degene die de politieke fallout op zijn kop krijgt die de waalse oppositie zeker kwistig zal rondstrooien.

TheFourHorsemen 23 mei 2018 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 8722388)
Neen, mijn vraag is hoe u zou reageren als u Waal was.

Met de verwachting/hoop dat Witte Kaproen zou stellen dat hij dan tegen onafhankelijkheid was.

Dit zou echter betekenen dat Witte Kaproen of de hypothetische Waal in uw voorbeeld hun beslissing laten afhangen van louter economische motieven.

TheFourHorsemen 23 mei 2018 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8722399)
Niet neerkijken op vlamingen, maar lachen met vlaams-nationalisten. Grooooot verschil.

Borsus gaat echter over dergelijke emotionele prietpraat heen. Die geeft in zijn toespraak zijn eigen regio een wake up call, zeg maar een stamp onder de kont. Weinig MP's deden hem dat voor. Ik respecteer dat. Tenslotte is hij degene die de politieke fallout op zijn kop krijgt die de waalse oppositie zeker kwistig zal rondstrooien.

Eens.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be