Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   de Theo Francken efficiëntiemeter : (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243726)

Anna List 25 mei 2018 12:21

de Theo Francken efficiëntiemeter :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180524_03528864

Citaat:

Migratie-app legt Francken vuur aan de schenen

In een precampagne voor de gemeenteraads?*verkiezingen zet Vlaams Belang de aanval in op de N-VA. De partij confronteert de stoere uitspraken van staatssecretaris Theo Francken met een app die de migrantenaangroei weergeeft.

O_o

heeft Theo al getweet vandaag?

discuss plz! :D xiiiii prooooot!

Universalia 26 mei 2018 08:08

Er waren al mensen die daar een al dan niet 'ongezouten' reactie op hadden op het migratiebeleid van T. Francken. (peper was er genoeg op)

Vlaams Belang lanceert anti-Francken-app

Het migratiebeleid in België kan je een beetje vergelijken met het opsporen van zwerfkatten.

Men 'vangt' ze in bepaalde gevallen en laat ze achter de hoek terug lopen. :lol:

Bad Attila 28 mei 2018 08:45

Wat is de definitie van 'immigrant'?

Want bij mijn weten zijn 2/3 van de immigranten (mensen met een vreemde nationaliteit die zich in België komen vestigen), EU-burgers...

Anna List 28 mei 2018 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8725306)

Want bij mijn weten zijn 2/3 van de immigranten (mensen met een vreemde nationaliteit die zich in België komen vestigen), EU-burgers...

en dan zijn de illegalen en illegale 'doorwijkelingen'(sic) nog niet begrepen in deze cijfers.

Bad Attila 28 mei 2018 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8725317)
en dan zijn de illegalen en illegale 'doorwijkelingen'(sic) nog niet begrepen in deze cijfers.

En wat is dan het nut van die app?

Anna List 28 mei 2018 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8725384)
En wat is dan het nut van die app?

is het cijfer van de steeds voortgaande legale immigratie nog niet hoog genoeg om significant te zijn mss?

vlijmscherp 28 mei 2018 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8725306)

de aanname dat migratie per definitie iets slecht is, vind ik veel onrustwekkender.

Anna List 28 mei 2018 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8725465)
de aanname dat migratie per definitie iets slecht is, vind ik veel onrustwekkender.

dat is omdat we geen cijfers hebben over de kostprijs hé

eens die cijfers bekend raken, zal dat beeld snel veranderen!

vlijmscherp 28 mei 2018 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8725467)

waarom zou dat? een mensenleven in "kosten/baten" zetten, vind ik persoonlijk angstaanjagend.

Pericles 28 mei 2018 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8725472)
waarom zou dat? een mensenleven in "kosten/baten" zetten, vind ik persoonlijk angstaanjagend.

Hoe? Is hun leven plots in gevaar als we die berekening zouden maken? :-D

Anna List 28 mei 2018 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8725472)

dus je versterkt liever de perceptie dat migratie slecht is dan dat je het tegendeel bewijst met cijfers???

vlijmscherp 28 mei 2018 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8725495)
dus je versterkt liever de perceptie dat migratie slecht is dan dat je het tegendeel bewijst met cijfers???

neen, ik zeg dat zoiets niet in cijfers te zetten is.

Anna List 28 mei 2018 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8725511)
neen, ik zeg dat zoiets niet in cijfers te zetten is.

uiteraard wel, we zetten zo toch ook jaarlijks in cijfers wat ouderen in rusthuizen en wat zieken en psychische patienten kosten ? heb je dat dan nooit zo angstaanjagend gevonden vlijm ???

hoe denk je dat er anders een beleid gevoerd kan worden? op den tast?? op goed geluk ?

Bad Attila 28 mei 2018 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8725392)
is het cijfer van de steeds voortgaande legale immigratie nog niet hoog genoeg om significant te zijn mss?

Is er dan een probleem met de legale immigratie van pakweg Fransen, Nederlanders en Italianen?

Voltian 28 mei 2018 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8725467)

Dat kan makkelijk en moeilijk berekend worden:

makkelijk: #vluchtelingen/asielzoekers delen door overheidsbudget voor Fedasil & opleidingstrajecten en alle andere kosten die je ermee kan associeren. (Heeft NVA dat niet al eens berekend trouwens?, iets 15.000€/j per asielzoeker of zoiets?). Aangenomen dat de vluchteling geen enkele maatschappelijke bijdrage levert (een conservatieve doch veilige aanname, toch zolang ze in procedure zitten).

moeilijk: (al dan niet) tewerkstelling op lange termijn (in al dan niet knelpuntberoepen); "opvulling" van het demografische gat van de verouderende autochtone bevolking etc. etc.

Natuurlijk, als je geld op de waarde van een mens begint te plakken in een kosten-baten analyse, dan krijg je interessante zaken te zien zoals bvb. dat we veel te veel betalen voor verkeersveiligheid. Het kan dan "optimaler" zijn om meer doden te aanvaarden en geld uitsparen aan kostelijke verkeersveiligheidsinvesteringen.
Ge krijgt dan ook zo van die boeiende zaken dat mensen "optimaal" best sterven als ze op pensioen gaan. Roken is dan ook economisch interessant (want rokers leven niet zo lang en als ze ziek zijn, zijn ze sneller dood, met minder kosten tot gevolg. Go rokers!)
Je kan dan ook voor langdurig zieken die medicijnen of speciala apparatuur nodig hebben een eenvoudige afweging maken: de probabiliteit dat die persoon de behandeling overleeft en de verwachte meerwaarde die de patient nog kan leveren aan de maatschappij versus de kost van de behandeling/gebruik van apparatuur.

Ja, eigenlijk, als we de ethiek eruit halen zou ons leven veel makkelijker zijn.

(...of maak ik er nu een karikatuur van?)

Bad Attila 28 mei 2018 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 8725539)
Dat kan makkelijk en moeilijk berekend worden:

makkelijk: #vluchtelingen/asielzoekers delen door overheidsbudget voor Fedasil & opleidingstrajecten en alle andere kosten die je ermee kan associeren. (Heeft NVA dat niet al eens berekend trouwens?, iets 15.000€/j per asielzoeker of zoiets?). Aangenomen dat de vluchteling geen enkele maatschappelijke bijdrage levert (een conservatieve doch veilige aanname, toch zolang ze in procedure zitten).

moeilijk: (al dan niet) tewerkstelling op lange termijn (in al dan niet knelpuntberoepen); "opvulling" van het demografische gat van de verouderende autochtone bevolking etc. etc.

Natuurlijk, als je geld op de waarde van een mens begint te plakken in een kosten-baten analyse, dan krijg je interessante zaken te zien zoals bvb. dat we veel te veel betalen voor verkeersveiligheid. Het kan dan "optimaler" zijn om meer doden te aanvaarden en geld uitsparen aan kostelijke verkeersveiligheidsinvesteringen.
Ge krijgt dan ook zo van die boeiende zaken dat mensen "optimaal" best sterven als ze op pensioen gaan. Roken is dan ook economisch interessant (want rokers leven niet zo lang en als ze ziek zijn, zijn ze sneller dood, met minder kosten tot gevolg. Go rokers!)
Je kan dan ook voor langdurig zieken die medicijnen of speciala apparatuur nodig hebben een eenvoudige afweging maken: de probabiliteit dat die persoon de behandeling overleeft en de verwachte meerwaarde die de patient nog kan leveren aan de maatschappij versus de kost van de behandeling/gebruik van apparatuur.

Ja, eigenlijk, als we de ethiek eruit halen zou ons leven veel makkelijker zijn.

(...of maak ik er nu een karikatuur van?)

Je verwart vooral immigrant en asielzoeker/vluchteling.

Anna List 28 mei 2018 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8725527)
Is er dan een probleem met de legale immigratie van pakweg Fransen, Nederlanders en Italianen?

Ik weet t niet, ook daarover zouden cijfers verhelderend kunnen zijn

Voltian 28 mei 2018 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8725542)
Je verwart vooral immigrant en asielzoeker/vluchteling.

Ja voor migrant is het nog een pak moeilijker.

Allé, als ge bvb. de "case" VS neemt ==> gigantische actuele baten voor de migratie van 2 eeuwen geleden. Maar kan toch zijn dat de NPV destijds misschien negatief was door korte termijn kosten en hoge discount rate.

moeilijk te zeggen :)

Of de "case" Turkse/Italiaanse eerste generatie mijnwerkersmigranten na den oorlog ==> grote korte termijnbaten maar met mogelijk (?) kosten op lange termijn door delinquente jeugd. (Vraag is dan de causaliteit tussen migratie van de ouders en delinquentie van de 2e generatie).

Om maar te zeggen, tal van boeiende van hinderlijke ethiek-ontdane techno-economische discussie die het debat alleen maar kunnen objectiveren (of zoiets...)

Voltian 28 mei 2018 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8725550)

Maar cijfers gaan toch geen verheldering bieden?

Toch niet toen het hierover ging: http://www.pewresearch.org/fact-tank...und-the-world/

:-P;-)

Bad Attila 28 mei 2018 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8725550)

Geen probleem.
http://www.myria.be/files/Hoofdstuk_2.pdf

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be