Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Huishoudproducten zijn net zo slecht voor je longen als sigaretten! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243734)

bembem 25 mei 2018 18:30

Huishoudproducten zijn net zo slecht voor je longen als sigaretten!

Men maakte er deze week gewag van in de Flair, namelijk dat kuisproducten inademen risico's inhoudt op vlak van gezondheid; ik heb het voor de zekerheid opgezocht en stootte op deze link:

https://www.hln.be/wetenschap-planee...-dag~a6be2010/

Citaat:

Poetsproducten hebben op lange termijn zelfde effect op longen als 20 sigaretten per dag

Huishoudproducten zijn net zo slecht voor je longen als sigaretten, dat heeft een nieuwe studie aan het licht gebracht. Professionele poetsers of wie regelmatig poetsmiddelen gebruikt gedurende 20 jaar, ervaren evenveel schade aan de longen als wie dagelijks 20 sigaretten roken gedurende dezelfde periode.

Onderzoeker Øistein Svanes heeft het onderzoek aan de Universiteit van Bergen in Noorwegen geleid: “De resultaten zijn niet zo verrassend als je weet dat de kleine deeltjes in reinigingsmiddelen bedoeld zijn om de vloer te reinigen en niet je longen.” De studie volgde meer dan 6.000 professionele poetsers. “De conclusie die we uit dit onderzoek kunnen trekken is dat de huishoudproducten op lange termijn schade aan de longen kunnen veroorzaken. Terwijl deze chemische stoffen vaak onnodig zijn. Een microvezeldoek en water volstaan vaak om je huis proper te maken.”

Ademhalingsproblemen
Vrouwelijke poetsers die vaak producten als bleekmiddel gebruikten, vertoonden dezelfde achteruitgang van de longen als rokers. Ze konden moeilijker ademen en hadden meer kans op ademhalingsproblemen. Wie thuis poetst heeft 12,3 procent kans om astma te ontwikkelen, wie dat als job doet heeft 13,7 procent kans en wie niet poetst loopt 9,6 procent kans op de aandoening.

Geïrriteerde slijmvliezen
De onderzoeker vermoedt dat poetsproducten de slijmvliezen in de longen irriteren, wat de structuur van het orgaan kan veranderen en de werking kan hinderen. Er namen te weinig mannen aan het onderzoek deel om daar een conclusie over te trekken. Svanes vreest dat de chemische bestanddelen in poetsproducten elke dag een klein beetje schade aan de longen veroorzaken, wat de veroudering van de longen versnelt en aandoeningen sneller opduiken.

...
Wat ben ik blij van destijds niet de stap naar poetsvrouw gezet te hebben! Ik had wel al een vermoeden dat kuisproducten inademen niet zo gezond kan zijn, maar dat het even slecht is als een pakje sigaretten per dag roken daar had ik eerlijk gezegd geen benul van! Dus ja ik ben super opgelucht dat me deze miserie tenminste bespaard is gebleven aka verhoogd risico op kanker oplopen door een kutjob!!! Ik adem verdorie al genoeg viezigheid in met de uitlaatgassen van het verkeer dat ik dát er niet bij hoef te hebben!

Bij deze; bedankt Flair en HLN for opening my eyes ^^

Discuss please, thanks.

Xenophon 25 mei 2018 19:18

Goed om weten, die producten zijn een pak goedkoper dan sigaretten.

Bovenbuur 25 mei 2018 19:20

Ik wist dat er een reden was voor mijn poetsgedrag.

bembem 25 mei 2018 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8723976)
Goed om weten, die producten zijn een pak goedkoper dan sigaretten.

Omg :rofl:

bembem 25 mei 2018 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8723978)
Ik wist dat er een reden was voor mijn poetsgedrag.

Ic :-)

Stultitiae 25 mei 2018 23:44

Niet alleen zijn die producten slecht voor de longen, het is een van de veroorzakers van de multisysteemaandoening MCS https://forum.politics.be/showthread.php?t=242569

maddox 25 mei 2018 23:55

DHMO is 1 van die kuisproducten.

Gruwelijk spul.

Stultitiae 26 mei 2018 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8724074)
DHMO is 1 van die kuisproducten.

Gruwelijk spul.

Is't plezant ja?? :-)

maddox 26 mei 2018 01:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stultitiae (Bericht 8724082)
Is't plezant ja?? :-)

Adem maar eens een eetlepel van dat spul in, je zal het geweten hebben.

Jantje 26 mei 2018 03:12

.

Universalia 26 mei 2018 07:29

De 'Flair' bestaat dat nog steeds? :rofl:

Jan van den Berghe 26 mei 2018 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8723955)
Wat ben ik blij van destijds niet de stap naar poetsvrouw gezet te hebben! Ik had wel al een vermoeden dat kuisproducten inademen niet zo gezond kan zijn, maar dat het even slecht is als een pakje sigaretten per dag roken daar had ik eerlijk gezegd geen benul van! Dus ja ik ben super opgelucht dat me deze miserie tenminste bespaard is gebleven aka verhoogd risico op kanker oplopen door een kutjob!!! Ik adem verdorie al genoeg viezigheid in met de uitlaatgassen van het verkeer dat ik dát er niet bij hoef te hebben!

Alles is weer eens goed om de eigen luiheid te rechtvaardigen...

Xenophon 26 mei 2018 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8724164)
Alles is weer eens goed om de eigen luiheid te rechtvaardigen...

Luiheid is niet verboden hé Jan.

reservespeler 26 mei 2018 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8723955)
Men maakte er deze week gewag van in de Flair, namelijk dat kuisproducten inademen risico's inhoudt op vlak van gezondheid; ik heb het voor de zekerheid opgezocht en stootte op deze link:

https://www.hln.be/wetenschap-planee...-dag~a6be2010/

Bij deze; bedankt Flair en HLN for opening my eyes ^^

Discuss please, thanks.

Je poets je eigen kot nog niet (heb je ooit zelf geschreven).

In dat klein vochtig bedompt kot, dat je verwarmt met kaarsen, is het zeker zo slecht om in te ademen.

reservespeler 26 mei 2018 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8724297)
Luiheid is niet verboden hé Jan.

Luiheid niet. Maar dan van anderen eisen dat zij voor u werken ...

Xenophon 26 mei 2018 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8724315)
Luiheid niet. Maar dan van anderen eisen dat zij voor u werken ...

Koning Filip en bij uitbreiding zijn ganse familie en kennissenkring doet dat toch ook?

maddox 26 mei 2018 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8724333)
Koning Filip en bij uitbreiding zijn ganse familie en kennissenkring doet dat toch ook?

En dat maakt het beter?

Jan van den Berghe 26 mei 2018 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8724333)

Als republikein heb ik daar zo mijn oplossingen voor.

Xenophon 26 mei 2018 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8724345)
En dat maakt het beter?

Neen, maar daar ging het niet over, Reservespeler toonde zich verontwaardigd, terwijl in dit land de luiheid geïnstitutionaliseerd is.

Xenophon 26 mei 2018 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8724362)
Als republikein heb ik daar zo mijn oplossingen voor.

Ik ook.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be