Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   ‘Verkeerslicht springt sneller op rood door smartphone achter stuur’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243792)

Universalia 31 mei 2018 08:46

‘Verkeerslicht springt sneller op rood door smartphone achter stuur’

‘Verkeerslicht springt sneller op rood door smartphone achter stuur’

Citaat:

Verkeerslichten springen sneller op rood wanneer autobestuurders hun smartphone bovenhalen voor het stoplicht. De detectielussen van de slimme verkeerslichten raken immers in de war. Dat zegt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
En ik die dacht dat het gebruik van die toestellen (gsm, smartphone andere ... ) verboden was in de wagen?

Citaat:

‘Je mag je gsm nooit gebruiken achter het stuur’, benadrukt Daniëls. ‘Veel mensen denken dat het geen kwaad kan bij een rood licht, maar door je gsm te gebruiken, ben je niet aan het opletten, sluit je niet vlot aan en daardoor zal het licht misschien sneller op rood springen. Dat veroorzaakt dan weer meer files.’
In mijn wagentje staat een hands free maar zelfs die is niet aangesloten (abbo) daar ik er geen boodschap aan heb te telefoneren tijdens het rijden. 8O

Mambo 31 mei 2018 08:54

Ik geloof daar geen letter van.

Tavek 31 mei 2018 09:03

Ik ook niet.

Ik wil de data wel eens zien. Een gsm heeft een erg zwak electromagnetisch veld.

Universalia 31 mei 2018 09:11

Wel, ik geloofde het ook niet echt maar laten we het, het voordeel van de twijfel geven.

Waren er niet eens problemen met airbags die opensprongen door gsm's?

Waarom u beter geen GSM gebruikt in de auto

Dadeemelee 31 mei 2018 09:36

Dat van die detectielussen klopt wél. Hoe ze werken is een andere zaak. Heb al eens iemand zien uitstappen om op het voetgangersknopje te drukken omdat het licht te lang op rood bleef (detectielus was in de war).

Anna List 31 mei 2018 09:43

ik mag hopen dat ze die gsm pas bovenhalen als het licht al op rood stond. ;-)

Voltian 31 mei 2018 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8727729)
Ik ook niet.

Ik wil de data wel eens zien. Een gsm heeft een erg zwak electromagnetisch veld.

Het is niet dat, het is dat GSM-gebruikers aan verkeerslicht afgeleid zijn en daardoor niet aansluiten, waardoor de detectielus foutief registreert dat er geen wagens meer wachten en het licht dus sneller op rood springt.

Dat gezegd zijnde, ik denk toch wel dat de impact minimaal is... :-)

Anna List 31 mei 2018 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 8727870)
Het is niet dat, het is dat GSM-gebruikers aan verkeerslicht afgeleid zijn en daardoor niet aansluiten, waardoor de detectielus foutief registreert dat er geen wagens meer wachten en het licht dus sneller op rood springt.

allez, weer ne vlaamse ambtenaar die zijn 15 minutes of fame gehad heeft en in de media is geraakt dus.

kelt 31 mei 2018 11:10

In het artikel wordt nergens gezegd dat het iets met gsm signalen te maken heeft.

kelt 31 mei 2018 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 8727870)

Idd

Facebook zombies en communicatie talenten zijn ook in files een echte pest.

Voltian 31 mei 2018 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8727873)
allez, weer ne vlaamse ambtenaar die zijn 15 minutes of fame gehad heeft en in de media is geraakt dus.

Goh ja, ik denk dat ze zoveel mogelijk argumenten wil gebruiken om GSM-en achter het stuur te ontraden, wat op zich goed is want het is uiteraard wél aangetoon dat het onveilig is dat te doen

Om nu te zeggen dat er ook file's door ontstaan aan rode lichten is wat twijfelachtig.

Bon, op naar de volgende straffe claim zou ik zeggen...

Anna List 31 mei 2018 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 8727880)
Goh ja, ik denk dat ze zoveel mogelijk argumenten wil gebruiken om GSM-en achter het stuur te ontraden, wat op zich goed is want het is uiteraard wél aangetoon dat het onveilig is dat te doen

Om nu te zeggen dat er ook file's door ontstaan aan rode lichten is wat twijfelachtig.

Bon, op naar de volgende straffe claim zou ik zeggen...

als er nu educatief/communicatief iets dommer is dan waardeloze of valse argumenten gebruiken om een terecht en sterk feit te ondersteunen dan is het dat wel ... dat werkt bij 95% vd mensen compleet tegengesteld. zelfs bij kleuters werkt zoiets averechts.

Voltian 31 mei 2018 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8727917)
als er nu educatief/communicatief iets dommer is dan waardeloze of valse argumenten gebruiken om een terecht en sterk feit te ondersteunen dan is het dat wel ... dat werkt bij 95% vd mensen compleet tegengesteld. zelfs bij kleuters werkt zoiets averechts.

Ja denk ik ook...

maddox 31 mei 2018 13:13

Het zal lijken alsof het licht sneller reageert , omdat de GSM gebruiker iets anders aan het doen is dan op het verkeer letten met voldoende aandacht.

De schoofzak 31 mei 2018 19:00

Het enige wat ik technisch gesproken kan aannemen, is dat als enkele chauffeurs voor het rode licht een seconde langer wachten om aan te zetten, door het feit dat zij bezig ziojn met hun zakjapanner, er mogelijks de laatste of voorlaatste auto('s) in de wachtlijn achter hem, een tweede keer voor het rode licht zullen staan schilderen.

Nu mijn straf voorstel:
ik pleit voor een bijkomende module bij het rekening rijden.
Een bakje extra in de auto, dat bij aandrukken jou veel vlugger groen licht geeft. Of zelfs bij het naderen van het rode licht, ervoor zorgt dat je toch groen krijgt. Tijdig groen krijgt.
Mits het betalen daarvoor van één euro.
Die euro moet gestort worden in de kas van het rekeningrijden, dat daardoor goedkoper kan worden voor mensen met veel tijd.

Ik heb mijn idee gestolen in grote pretparken waar je voorrangskaarten kan kopen. Of is dat enkel bij een plan gebleven?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be